— David R. Olson
Aprendre a escriure és aprendre a pensar.
Aquest tercer trimestre hem iniciat una nova proposta a l’aula dels Rovellons: els dictats preparats. Però… què vol dir exactament això?
Un dictat preparat no és un dictat qualsevol. No es tracta d’escriure paraules desconegudes o a l’atzar, sinó de treballar paraules que ja coneixem, que hem vist, llegit i utilitzat a classe.

En el nostre cas, són paraules que sorgeixen de la vida a l’aula o dels projectes, com les que cada dilluns escrivim al panell de la planificació i que ens acompanyen durant tota la setmana.
Això ens permet fer una cosa molt important: aprendre a escriure pensant.
Per què és important aquest tipus de dictat?
Aquest treball, tot i semblar senzill (de moment només dictat de paraules), té un gran valor pedagògic:
- Afavoreix la consciència fonològica
Els Rovellons han de pensar quins sons té la paraula i com es representen amb lletres. - Ajuda a establir la relació so–grafia
No només escolten, sinó que transformen el que senten en llenguatge escrit. - Entrena la memòria visual de les paraules
Les han vist molts dies, i això els ajuda a recordar com s’escriuen. - Millora l’expressió escrita
Escriure bé paraules conegudes és la base per poder escriure textos més endavant. - Fomenta l’autonomia i la seguretat
No escriuen “a cegues”, sinó amb eines i estratègies que han anat construint.
El paper de les famílies: una peça clau
Perquè aquest procés tingui sentit, el treball a casa és molt important. Però no es tracta de “fer de mestres”, sinó d’acompanyar-los mentre pensen i aprenen. A la documentació que us hem fet arribar, us proposem una manera molt senzilla de preparar el dictat. El més important no és fer molts exercicis, sinó com es fan.
I a l’aula… com ho fem?
Ja hem fet dos dictats, i el procés és molt significatiu.
La mestra diu en veu alta les paraules i els infants, amb tot el treball fet a casa, transcriuen el que escolten. En aquest moment posen en joc tot allò que han anat aprenent:
- recorden com era la paraula
- pensen en els sons
- es fixen en les lletres que poden “enganyar”
- i intenten escriure amb el màxim rigor possible

Però aquí no s’acaba la feina.
Per acabar…
Amb aquesta proposta no busquem només escriure paraules correctament. Busquem que els Rovellons aprenguin a escoltar, a observar, a pensar i a revisar el que escriuen.
Perquè, al cap i a la fi, escriure bé no és qüestió de memòria… sinó de mirar les paraules amb atenció i donar-los sentit. I en aquest camí, escola i família, anem plegats.





Comentaris recents