Departament de matemàtiques, economia i empresa

Matemàtiques:

L’aprenentatge de les matemàtiques a la secundaria està enfocat a l’adquisició i la millora del sentit numèric, el sentit de la mesura, el sentit espacial, el sentit algebraic i el sentit estocàstic.

Es treballa amb material manipulatiu: jocs, fitxes interactives… (principalment a primer cicle).

A primer d’ESO es disposa d’una hora de desdoblament de matemàtiques, fet que facilita poder treballar d’una manera més experimental. Es treballa amb diferent material manipulatiu: Nemat, per treballar els nombres enters a través de la simetria; mudimat, per treballar els múltiples i divisors; i framat, per treballar les fraccions.

A segon d’ESO, per reforçar l’aprenentatge de l’àlgebra, es disposa de l’Algemat (un material manipulatiu creat per la professora del centre Anna Vilaró, que permet treballar l’àlgebra a través de la geometria).

A tots els cursos, però sobretot a segon cicle d’ESO i batxillerat, s’utilitza la calculadora científica. A primer cicle d’ESO es prioritza el càlcul mental, amb l’objectiu que no abusin de la calculadora i tinguin capacitat de càlcul.

Durant el curs acadèmic es fan les proves Cangur. Una activitat matemàtica impulsada per la societat internacional, Le Kangourou sans Frontières, que a Catalunya organitza la Societat Catalana de Matemàtiques. Amb un format de concurs individual, l’objectiu del Cangur és que l’alumnat participi i dediqui una estona a divertir-se tot resolent els reptes plantejats. Els problemes es basen més en el raonament i l’enginy que en coneixements matemàtics específics. Amb activitats com aquestes i s’intenta fer de les matemàtiques una activitat més lúdica.

Economia:

La matèria d’economia s’imparteix com a optativa a 4t d’ESO i a 1r de Batxillerat és una matèria de modalitat del batxillerat d’humanitats i ciències socials que té com a finalitat despertar l’interès dels i les estudiants i proporcionar-los uns coneixements que els permetin interpretar qüestions econòmiques, de manera reflexiva i raonada, per esdevenir persones capaces d’intervenir activament i críticament en la societat aplicant els coneixements científics que proporciona la ciència econòmica.

Entendre la realitat des d’un punt de vista econòmic ens ajuda a comprendre millor el nostre comportament individual i col·lectiu des d’una reflexió racional i ètica, que ens porti a prendre decisions financeres i econòmiques a la nostra vida quotidiana, i en l’exercici d’una ciutadania responsable.

Al llarg del curs, l’alumnat coneix els conceptes i les metodologies de la ciència econòmica, i desenvolupa capacitats i comportaments que porten a la presa de consciència dels efectes de les accions individuals i col·lectives sobre l’entorn social, econòmic i natural, i a millorar-ne les condicions.

L’economia també contribueix a que els i les alumnes es desenvolupin com a persones respectuoses, versàtils i amb capacitat i gust per formar-se al llarg de la vida. Com a ciutadans i ciutadanes necessitem desenvolupar una sèrie de competències per viure i realitzar-nos en un món canviant i incert, i en un planeta que és finit.

Al llarg del curs s’organitzen xerrades i tallers relacionats amb la matèria. D’una banda, assistim a xerrades que són impartides per professorat de la facultat d’economia i empresa de la UVic i per l’EFEC (Educació Financera i Emprenedora de Catalunya). I d’altra, fem tallers organitzats per Creacció (l’agència d’emprenedoria, innovació i coneixement per al desenvolupament socioeconòmic d’Osona) que motiven i promouen l’esperit emprenedor, innovador i creatiu de l’alumnat de secundària i batxillerat.

Economia de l’empresa:

L’economia de l’empresa és la part de la ciència econòmica dedicada a l’anàlisi de les activitats que duu a terme una organització integrada per elements humans, tècnics i materials, amb la finalitat de satisfer una necessitat del mercat que li reporti, generalment, un benefici sota el govern d’un administrador o empresari. L’estudi de la realitat empresarial, constitueix una base fonamental per a la vida activa dels alumnes. El món empresarial té una presència quotidiana en la nostra societat i ens afecta molt directament. Per tant, cal disposar d’un bagatge i de tot un seguit d’instruments que portin a uns posicionaments crítics, madurs i socialment responsables davant els esdeveniments que ens afectin, ja sigui com a persones consumidores, treballadores o empresàries.

Aquesta matèria s’imparteix actualment a segon de batxillerat (havent-la cursat l’any anterior a primer) i contribueix de manera múltiple als objectius d’aquesta etapa, que es relacionen amb la ciutadania responsable, l’esperit crític o la iniciativa personal.

Al llarg del curs assistim a xerrades impartides per professors de la facultat d’economia i empresa de la UVic i també fem una sessió amb empresaris i empresàries, una sessió que vol ser un punt de trobada entre estudiants i empresaris per tal d’explicar-los de primera mà què vol dir ser empresari i gestionar una empresa. Aquesta activitat pretén aconseguir un impacte positiu i engrescador que ajudi a visualitzar el rol de les persones a l’empresa i la importància de l’empresa a la societat.