Atenció a la diversitat

Des de l’institut Les Margues es duen a terme diverses mesures i suports d’atenció a la diversitat, seguint el Decret d’inclusió, per tal de garantir l’èxit educatiu dels i de les alumnes. Aquestes es concreten de la següent manera:

Universals (són mesures preventives i proactives destinades a tot l’alumnat): 

  • Organització flexible del centre, com per exemple, el desdoblament de grups. 
  • Docència compartida, com per exemple les tutories, en les que hi participa el/la tutor/a de grup i el/la psicopedagog/a del nivell. 
  • Personalització dels aprenentatges.
  • Avaluació formativa i formadora, com per exemple l’ús de rúbriques d’autoavaluació.
  • Processos d’acció tutorial i orientació. 

Addicionals (mesures d’atenció específica als aprenentatges, són flexibles, temporals i preventives): 

  • Mesures d’acció tutorial específiques per l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i necessitats educatives especials. 
  • Suport del/de la psicopedagog/a a l’alumnat i a les famílies que ho requereixin. 
  • Suport de la referent de llengua i cohesió social. (LIC).
  • A partir del curs 2022-2023 es durà a terme un Projecte de Diversificació Curricular en el qual l’alumnat de 4t d’ESO participant assistirà a l’aula oberta i realitzarà pràctiques amb diverses entitats col·laboradores. 

Intensives (són mesures que atenen a les singularitats personals, consten d’accions d’alta intensitat i de llarga durada): 

  • Suport dels professionals d’atenció educativa a l’alumnat i a les famílies que ho requereixin. 
  • Programa d’Aula Integral de Suport. (AIS). 
  • Atenció del vetllador pels alumnes amb dificultats. 
  • Plans Individualitzats (conjunt de suports i adaptacions que un determinat alumne pugui necessitar en els diferents moments i contextos escolars). 

Per recollir totes aquestes mesures, es fa un Pla de suport Individualitzat (PI) per l’alumnat que ho necessita, el qual es va revisant cada curs, i si cal, cada trimestre, per tal d’adaptar les mesures que es prenen a les necessitats reals dels alumnes.

Per tal de garantit la millor atenció a l’alumnat, el centre té la Comissió d’Atenció a la Diversitat (CAD) formada per l’equip del Departament d’Orientació del centre, l’Equip directiu i el referent de l’Equip d’Atenció Psicopedagògica (EAP). Aquesta comissió es reuneix setmanalment per fer el seguiment dels alumnes que ho requereixin. 

També es realitzen les CAD socials en les que a les reunions habituals de la CAD s’hi afegeixen els educadors socials de referència de la zona. 

Les coordinacions amb agents externs com psicòlegs, logopedes, etc., també formen part de les actuacions per garantir el bon seguiment dels i les alumnes.