Digitalització i plataformes educatives

Les noves tecnologies ofereixen múltiples opcions d’aprenentatge i ajuden a desenvolupar diverses capacitats (logicomatemàtiques, lingüístiques, musicals, plàstiques…).

És per això que el seu ús és una de les prioritats del nostre projecte educatiu.

Aules digitalitzades

El curs 2020/2021 vam posar en marxa el projecte d’ús d’ordinadors a l’aula, el qual té com a objectiu integrar plenament les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC) a les aules del nostre centre educatiu.

Aquest projecte implica l’ús d’un ordinador portàtil per cada alumne o alumna, transformant les aules en “aules digitals”.

La disponibilitat d’ordinadors per part de l’alumnat és total, ja siguin propis o cedits pel Departament d’Educació dins del “Pla d’educació digital de Catalunya 2020-2023”. En aquest sentit, al llarg del curs 20/21 es van lliurar dispositius destinats a tot l’alumnat de 3r i 4t d’ESO contemplat al projecte d’acceleració per a la transformació digital dels centres. La segona onada corresponent a 1r i 2n d’ESO encara no s’ha executat. No obstant, en espera d’aquesta remesa, l’institut cedeix gratuïtament ordinadors a tots els alumnes de 1r cicle que en necessitin.

Recursos TIC disponibles

Totes les aules del nostre centre disposen d’un projector i un ordinador destinats a la docència i d’una xarxa LAN i Wifi d’alta velocitat.

Per aprenentatges que requereixin ordinadors amb més prestacions i ús de software específic, l’institut disposa d’una aula d’informàtica amb 15 ordinadors de sobretaula.

Per activitats que necessitin sistema Android, disposem de 15 tauletes.

Pel que fa al professorat, tothom disposa d’un ordinador portàtil cedit pel Departament d’Educació, a més de tenir a la seva disposició 20 ordinadors de sobretaula repartits en les dues sales de professors.

Entorns Virtuals d’Aprenentatge (EVA)

L’institut disposa de dues plataformes educatives amb continguts i recursos en format digital: Classroom i Moodle.

Els entorns virtuals d’aprenentatge (EVA) són espais de trobada i de comunicació telemàtica on té lloc l’ensenyament i l’aprenentatge. Aquests entorns contenen tot un seguit de funcionalitats que es poden utilitzar de manera coordinada:

  • Funcionalitats de comunicació

  • Funcionalitats per facilitar l’aprenentatge

  • Funcionalitats d’organització i gestió

  • Funcionalitats per al seguiment i l’avaluació

Els EVA no són una substitució de l’aprenentatge presencial, sinó un complement del procés d’ensenyament i aprenentatge per proporcionar processos complementaris als que es duen a terme a les aules, alhora que afavoreixen l’assoliment de la competència digital de l’alumnat.

L’estratègia digital del centre (EDC)

L’estratègia digital de centre (EDC) defineix i concreta les línies d’actuació d’un centre que fan possible que docents, alumnat i centre assoleixin la competència digital. Per aconseguir aquesta competència digital, l’EDC comprèn tots els àmbits del centre: organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius, els quals s’han de veure necessàriament implicats i, si escau, transformats, des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua.

Els objectius de l’EDC es poden agrupar en cinc àmbits, que tenen com a fita el màxim assoliment de la competència digital de l’alumnat, del professorat i del centre:

  • Assoliment de la competència digital
  • Planificació estratègica i organització
  • Metodologies didàctiques i innovació
  • Inclusió digital i de gènere
  • Seguretat i protecció de dades

L’institut disposarà de la figura del mentor digital, el qual ens està suport per tal d’impulsar la digitalització del nostre centre i ens acompanya a implementar i avaluar l’estratègia digital de l’institut.

Cal destacar que l’EDC és un document viu, que va incorporant millores i propostes noves durant la seva implementació.

La Comissió d’estratègia digital de l’Institut

La comissió d’estratègia digital de centre és l’equip encarregat de definir i implementar l’estratègia que vol seguir un centre en relació amb les tecnologies digitals, amb l’objectiu que l’alumnat, els docents i el centre assoleixin el nivell més alt possible de maduresa i competència digital des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua. Per tant, és, per una banda, un equip impulsor de l’Estratègia Digital de Centre (EDC) i, per l’altra, un equip dinamitzador que faci arribar l’Estratègia Digital a tota la comunitat educativa.

Per tant, les funcions de la comissió és l’elaboració de l’EDC, la planificació de la seva implementació i el seu seguiment i avaluació. Per portar a terme tot això, ha de comprendre tots els àmbits del centre: organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius.

Actualment la comissió es troba immersa en l’elaboració de l’Estratègia Digital de Centre.

Formació interna de centre

Amb l’objectiu que tots els docents puguin assolir el nivell intermedi de competència digital, i com a part de l’estratègia digital de centres, s’ha dut a terme una FIC (Formació interna de centre) que implicat a tot el claustre. i estarà coordinada i recolzada pel mentor digital assignat al centre. Aquesta FIC ha permès, a més, establir criteris comuns de centre.

Plataformes educatives

L’institut utilitza les següents plataformes educatives: Moodle, Sherpa, Science bits, eTwinning, Gsuite for education…

SHERPA

El Sherpa és:

– Aula virtual amb llicència per cada alumne, on hi poden trobar tots els continguts curriculars i diverses activitats. Farà les funcions de llibre de text i de plataforma per lliurar i avaluar les diferents activitats.

– Metodologia:  dissenyat per a promoure l’autonomia, l’aprenentatge competencial i el treball cooperatiu de l’alumnat.

– Recursos: Es proporciona tot l’equipament necessari per realitzar els projectes pràctics: material fungible (fustes, coles,…), components d’electrònica, elements de construcció i maquinària de prototipatge (inclou la dotació d’una impressora 3D per cada nivell on es realitza el projecte, i la possibilitat d’accedir a un servei de tall làser de fusta).

El projecte es defineix com a Significatiu (format per reptes i projectes vivencials propers a l’alumnat), Actiu (Estratègies i metodologies que motiven i donen protagonisme a l’alumnat), Cooperatiu (Projectes en grups heterogenis basats en estructures de treball cooperatiu) i Inclusiu (Activitats flexibles que atenen i s’adapten als ritmes d’aprenentatge).

El projecte està totalment configurat a partir del nou model curricular competencial.

El projecte està pensat per tenir un itinerari curricular coherent de 1r a 3r d’ESO i per democratitzar la robòtica.

 

eTwinning

eTwinning és la major xarxa social europea de docents i centres escolars. L’objectiu d’eTwinning és promoure i facilitar el contacte, l’intercanvi d’idees i el treball en col·laboració entre professorat i alumnat dels països que hi participen, a través de les TIC. A més d’oferir oportunitats d’interacció i de formació, docents i alumnes dels dos centres escolars de diferents països europeus poden desenvolupar projectes de col·laboració a través d’Internet sobre qualsevol tema de l’àmbit escolar acordat pels participants.

El programa eTwinning és una iniciativa de la Comissió Europea que va començar l’any 2005 com una part fonamental del programa e-Learning. El 2007 s’integra al Programa d’Aprenentatge Permanent. És una acció descentralitzada i, per tant, no necessàriament coordinada per les Agències Nacionals del Programa d’Aprenentatge Permanent. Amb el llançament de programa Erasmus+ el gener del 2014, eTwinning passa a formar part d’Erasmus+, el programa de la Unió Europea en matèria d’educació, formació, joventut i esport. eTwinning adquireix així un paper més rellevant del que ha tingut fins ara, i es converteix en la plataforma online de referència per a l’acció KA2 (Cooperació per a la innovació i l’intercanvi de bones pràctiques). Des del seu naixement, eTwinning experimenta un creixement constant. Per veure el nombre de participants actual, pots acudir al portal del Servei Central de Suport, http://www.etwinning.net.

Science Bits

El Science Bits és una plataforma digital basada en un metodologia constructivista,  que utilitza gran quantitat de recursos interactius per un aprenentatge actiu i participatiu : models 3D, vídeos, animacions, simuladors i experiments virtuals. nombre d’animacions, simulacions i material audiovisuals.

Plataforma Moodle

Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) és un programa que té com a objectiu crear entorns virtuals d’ensenyament i aprenentge. Els programes d’aquest tipus també reben el nom d’Entorns Virtuals d’Aprenentantge (EVA).

Davant altres sistemes semblants disponibles a la xarxa, Moodle té un avantatge important, entre molts d’altres: és d’ús lliure. Moodle és propietat intel·lectual de Martin Dougiamas, qui en va ser el creador original, però que el va alliberar sota llicència pública GNU.

Inicialment, Moodle va ser creat com a eina i marc que donessin suport a una visió de l’aprenentatge que tenia en compte diversos conceptes teòrics:

  • Constructivisme: les persones construïm nou coneixement en interacció amb l’entorn.
  • Construccionisme: l’aprenentatge és particularment efectiu quan construïm alguna cosa per tal que els altres l’experimentin.
  • Constructivisme social: amplia les idees anteriors a un grup social en el qual les persones que interactuen construeixen el coneixement de manera conjunta i cooperativa.

    G Suite for Education

    Utilitzem l’aplicació G Suite for Education (G Suite per a centres educatius): un conjunt d’eines educatives de Google (Gmail, Classroom, Drive, Sites, Calendari…) que faciliten l’aprenentatge i el treball cooperatiu. També faciliten la comunicació entre professors, alumnes i famílies.