Temps era temps…

Temps era temps…quan els animals parlaven i les persones callaven, quan els ocells tenien dents…

Qui no ha escoltat amb admiració les aventures, els contes, les històries dels avis, àvies, besavis i besàvies?

Aquest segon trimestre els nens i nenes de tercer han iniciat el projecte de medi a partir d’unes maletes misterioses. A l’interior de cadascuna d’elles hi havia diferents objectes que formaven part de la vida dels nostres avantpassats. Un alumne/a havia d’encertar l’objecte, sense mirar-lo, a partir de realitzar diferents preguntes. La resta de l’alumnat només podia respondre sí o no. Amb ulls d’infant miraven encuriosits tots aquells objectes, alguns d’ells no els coneixien i d’altres no sabien ben bé per a què servien. Tots aquests objectes han estat exposats al vestíbul de l’escola durant aquest segon trimestre.

Què sabeu? Després, van contestar unes preguntes (Us podeu imaginar com vivien els vostres avis i àvies quan tenien la vostra edat? Creieu que ha canviat moltes coses? Quines diferències hi ha entre el seu temps i el vostre?…) que van permetre saber els coneixements previs de cadascun d’ells  i elles i facilitar el punt de partida de l’aprenentatge.

Per conèixer com vivien els reusencs i reusenques al segle passat vam visitar el museu de Reus i ens van explicar els oficis i el comerç, personatges importants, objectes antics que han anat evolucionant… aquesta visita va permetre saber més coses dels nostres avantpassats i la història de Reus.

A partir d’aquí, van reflexionar que les persones canvien al llarg del temps. Des del moment que neixen fins que moren i que passen per etapes diferents. 

Per conèixer els diferents vincles familiars van realitzar un test. Quin embolic!!!  Tiets, tietes, cosins, germans, consogre, la jove… però finalment ho van aconseguir.

Llavors, es va demanar als nens i nenes que portessin fotografies dels seus familiars per confeccionar un arbre genealògic. Hi havia fotografies de tots colors i de totes mides. Els van exposar al passadís de l’escola, això va permetre donar-se compte de les diferents generacions i dels diferents tipus de família que hi ha avui en dia en la nostra societat.

A l’àrea de llengua van ser coneixedors de les diverses parts que formen una entrevista. Van  fer-ne a un company/a i a un familiar. 

Què volem saber? A partir del què volien saber dels objectes antics i de com vivien els nostres avis i àvies quan eren petits…. es va elaborar una entrevista. A més a més, per grups van confeccionar més preguntes per ampliar-la.

Ara ja era hora de posar en pràctica tot allò que havien après. Van fer d’entrevistadors i entrevistadores als seus avis, besàvies… Cosa que els ha permès conèixer i analitzar molts aspectes de com vivien abans: de sanitat, d’educació, de comunicació i molts d’altres.

També, amb tauletes, van fer una activitat per conèixer les diferents fonts històriques que podem trobar al nostre abast (materials, escrites, audiovisuals i orals).

Sabeu per què els objectes canvien amb el pas del temps? Doncs l’alumnat ho va descobrir a través d’un experiment que van realitzar al laboratori de l’escola.  Amb una poma, una llimona, gel, paper film, 4 plats i un ganivet, i seguint uns passos en concret, van realitzar hipòtesis i en van treure conclusions. Els nens i nenes van aprendre perquè els objectes s’oxiden a causa d’una reacció química.

Per elaborar el producte final cada nen i nena ha buscat informació d’un objecte i n’ha realitzat una petita investiació…

Per finalitzar el projecte s’ha fet una petita exposició al vestíbul de l’escola per donar a conèixer tot el treball a tota la comunitat educativa.

                                                                 Temps era temps…