English at Home and Back to School

Aprenem anglès? Compartim-ho!

Una llengua s’aprèn quan s’usa, i com més hores de contacte hi hagi, més fàcil serà conèixer-la bé. Si tenim presents aquestes premisses com a factors importants que afavoreixen l’aprenentatge, des de l’àrea de llengua anglesa, treballem perquè el nostre alumnat, a més de les sessions a l’escola, pugui endur-se una mica d’anglès a casa.

No sempre és fàcil trobar contextos d’ús real d’aquesta llengua fora de l’espai de l’aula. Les possibilitats són limitades, però nosaltres volem ampliar aquests camps d’ús.

El projecte English at home vol traspassar els límits de l’escola. Aquest traspàs és considerat un moment clau, imprescindible i insubstituïble de l’aprenentatge, perquè augmentem les hores de contacte, perquè sorgeixen nous espais reals d’ús molt significatius per a l’alumnat, però sobretot, i com a conseqüència directa, perquè se’n deriven tot un seguit d’emocions i de sentiments positius: «Comparteixo amb aquells que més estimo». Volem, així, afavorir la relació entre família i escola, entenent aquest vincle com un factor que influeix positivament en el rendiment de l’alumnat.

 

Estratègies d’actuació

  • Stories at home

La base del treball a l’aula es realitza a través de diferents històries dialogades, on, des del primer dia, els alumnes aprendran vocabulari nou i estructures comunicatives que després es reforçaran a través de jocs, de cançons, de moviment, de petites dramatitzacions, etc. Les històries són el fil conductor de tot el treball i l’alumnat esdevé el protagonista de tot el procés escenificant aquests diàlegs. A la vegada, constitueixen l’ingredient imprescindible per a totes les activitats finals de les unitats didàctiques: compartir i explicar els contes a les famílies. A l’aula, s’hi buscaran situacions diferents per poder assajar la gran estrena que tindrà lloc a casa. Cal entrenar, però aprenem quan juguem partits, i aquesta gran estrena serà amb la família, un públic emocionalment implicat que donarà sentit al treball i a l’actuació final.

És per aquest motiu que els infants prendran una invitació a casa seva que anirà acompanyada d’un suport visual, on es demanarà que les mares i els pares facin una valoració de la tasca realitzada.

És important respectar l’interès de l’infant i les ganes de compartir allò que hem treballat a l’aula. No s’ha de forçar els nens i nenes a fer-ho si no en tenen ganes i si no se senten prou segurs. Demanem a les famílies que afavoreixin un bon clima que ho propiciï i que es mostrin atentes i engrescades. Ha de ser una experiència positiva perquè continuïn tenint ganes de compartir tot allò que aprenen. Una vegada hagin actuat, les mares i els pares en poden fer una valoració, que si és positiva serà molt útil. Es tracta d’un moment clau per al seu aprenentatge, és important que es gaudeixi d’aquesta experiència i que s’animi l’infant a continuar. Se’n pot valorar l’actitud, l’esforç, la pronunciació, etc. És un dels moments back to school. La immediatesa de la tasca realitzada fa que sigui molt més significatiu. Aprenem molt quan expliquem als altres allò que nosaltres hem fet. La majoria d’aquests contes tenen suport àudio, perquè l’escolar que així ho desitgi pugui utilitzar-lo com a acompanyament.

Mira, mare, avui porto el folder!». Quina emoció! […] ens preparem per rebre una demostració en directe de la classe d’anglès. Perquè és així! Ell ens explica i ens ensenya allò que ha après, i fa la impressió de tenir un petit teacher orgullós i satisfet del que sap, i que vol i pot ensenyar als pares i germans. (Mare d’un alumne)

 

  • English bags

Una altra eina per mantenir el contacte amb la llengua anglesa a casa seran les English bags. Aquestes maletes viatgeres contenen llibres en anglès acompanyats d’un CD àudio i d’una guia explicativa del conte per a les famílies, més un recull de vídeos d’Internet i de webs on es poden trobar recursos relacionats.

Aquestes maletes viatgen cada setmana a casa d’un infant perquè ell i la seva família en puguin gaudir.

  • Special guests

A la classe d’anglès, comptem també amb la col·laboració d’alguns pares i mares que vindran a explicar-nos un conte i tindran l’oportunitat de veure com treballem a l’aula. Hi compartim sessions ordinàries de classe.

Les sessions s’organitzen a partir del conte escollit per la família convidada i mantenen la mateixa estructura que un dia qualsevol de classe, amb les mateixes rutines i la mateixa tipologia d’activitats.

Les famílies actuen com a observadores i com a participants. Propiciar la participació de les famílies facilita la comprensió del treball dut a terme a l’aula. Igualment, aquesta actuació millora el coneixement de la metodologia i afavoreix l’entesa entre la llar i l’escola.

La cara de l’alumnat és un indicatiu del gran èxit d’aquesta activitat, així com la seva motivació prèvia i posterior. També és sorprenent el grau d’implicació de les famílies.

[…] Dues hores abans, ja estem desperts per si no sona el despertador i, quan és l’hora, marxem tots contents cap a La Vitxeta. Veure una classe en actiu és màgic, […] i amb aquells ulls atents i contents per tenir les mares a la classe compartint allò que saben; és molt bonic. […] no em deixarà mai de sorprendre una classe que es fa amb tanta il·lusió. Tant de bo pogués tornar a ser nena per accedir-hi més sovint.
(Mare d’un alumne)

Una altra finestra oberta a l’aula és el bloc de l’àrea. L’objectiu també és apropar les famílies i compartir experiències amb tota la comunitat educativa a través d’aquesta projecció exterior. La tipologia d’activitats que hi ha és molt variada: cançons, vídeos de contes treballats, suport àudio de les històries, recull de fotografies i d’enregistraments d’activitats, diccionaris, Family Docs, Games and Resources, llibres electrònics, etc.

El bloc és una oportunitat de mostrar el que fem i de reflectir les activitats dutes a terme a classe. També esdevé una eina dinamitzadora d’aprenentatges nous, perquè proporciona a les famílies recursos nous a través d’enllaços que complementen les activitats d’aula o de suports àudio per a les històries treballades. S’entén també el bloc com un espai d’interacció i de recull de propostes de les mares i els pares i dels mateixos alumnes.

Així ho manifesta una família:

Rebre el missatge que una activitat ja està penjada al blog et provoca neguit. Automàticament, l’obrim i ens el mirem. Podem veure el que segurament abans el nostre fill ja ens ha explicat del que ha fet a la classe d’anglès […] També pots trobar-hi moltes de les cançons que aprenen i que sovint són taral·larejades a casa.
(Mare d’un alumne)

Un projecte col·lectiu

Les famílies de l’escola s’impliquen en el procés educatiu dels seus fills i filles, perquè l’entenen com un procés col·lectiu. Compartim activitats quotidianes de l’aula d’anglès. Aconseguim una vinculació més gran entre l’escola i la llar i una confiança més gran. En conseqüència, les relacions esdevenen més fluides i l’alumnat en surt beneficiat

Els pares i les mares es consideren, i n’estan convençuts, protagonistes del procés educatiu de les seves criatures i
uns acompanyants importants de l’aventura de l’aprenentatge de la llengua anglesa gràcies a aquests mecanismes
d’interacció.

Cal no oblidar que perquè el projecte tingui èxit, és vital transmetre la importància del paper de la família. No es tracta només de tenir-los en compte, sinó també de fer-los partícips de les accions dissenyades.

Si educar és estimar; quan estimem, eduquem. Si valorem allò que aprenen els nostres fills i filles d’anglès a l’escola, eduquem i ensenyem molta llengua. Obrir el centre a les famílies és obrir molts cors, molts ulls, moltes orelles, moltes boques… En definitiva, moltes oportunitats d’aprenentatge.

 

Si l’anglès és una assignatura pendent, cal continuar avançant en la recerca de maneres noves de fer, i aquesta experiència vol ser un granet de sorra per obrir vies d’ús noves.

Gràcies a tothom qui ho fa possible.

Text adaptat de English at home and back to school. A love story. – Revista Guix 405 Juny 2014

 

Articles relacionats: Llengua anglesa