Ball Parlat de Marcos Vicente

Si l’escola fos un vaixell i visquéssim uns quants segles enrere us hauríeu de rendir immediatament i sense condicions. Però no patiu perquè la gent de la Comissió del Ball Parlat Marcos Vicente de la Vitxeta som més del diàleg i de les circulars.

Us abordem en so de pau per fer-vos saber que treballem per recuperar el Ball de Marcos Vicente, que va ser un ball parlat popularíssim de la Festa Major de Reus durant el segle XIX i començaments del XX.

La proposta de crear un ball parlat és més complexa que plantejar-se recuperar altres elements festius, però alhora les possibilitats pedagògiques són molt més interessants. El teatre és una eina motivadora i estimulant per treballar competències i habilitats com l’atenció, la desinhibició, el saber estar, l’esforç, l’autoestima, el treball en equip, l’empatia, l’oralitat, la memorització, la comprensió lectora, la construcció de rimes i versos o la psicomotricitat.

Podríem omplir pàgines i pàgines parlant de les avantatges que el ball parlat entri a les aules i es consolidi en l’itinerari escolar, però els atacs pirates han de ser ràpids i per sorpresa. Per això us resumirem el projecte en poques línies.

Amb la premissa “Des de petits […] han d’aprendre jugant, ja que l’ànima no conserva cap ensenyament per la força” (PLATÓ) va néixer la idea de combinar la cultura tradicional festiva, tan atractiva pels nens, amb el procés educatiu dels infants.

Amb aquest precepte, es va considerar que el treball que oferia preparar i interpretar un element del seguici festiu era una proposta molt enriquidora i atractiva per reforçar diverses qualitats educatives que formen part de treball diari de l’aula.

L’element escollit per a ser recuperat és un ball parlat, la forma més genuïna de teatre al carrer de les nostres comarques. Això no ha estat un fet a l’atzar, sinó que amb la motivació d’aquest ball podem introduir el teatre a les aules, sempre amb la complicitat dels educadors. Les qualitat educatives del teatre són molt evidents, tant en el pla  personal: atenció, desinhibició, esforç, satisfacció i autoestima; passant per aspectes interpersonals: treball en equip, cooperació, empatia…, fins a aspectes més de caire curricular relacionats amb el treball amb la llengua (comprensió lectora, construcció de quartetes); les habilitats comunicatives com ara elements prosòdics i paralingüístics (la veu, la intensitat, la vocalització, el ritme, la separació de síl·labes), cinestètics (el llenguatge del cos, el no verbal…); i la música.

El treball a l’aula és l’eix d’aquest ball, per tant aquest es converteix en un projecte de curs que portarien a terme les dues classes de cinquè de primària de l’escola La Vitxeta.

La música és l’altre element que fa d’eix de treball a l’Escola Pi del Burgar, de manera que el ball parlat és la culminació de tots els anys de formació de flabiol i tamborino que es fan a l’escola.

Fruit del treball de les dues escoles ja tenim el primer ball parlat petit de la Festa Major de Reus.

Què és un ball parlat? És la forma més genuïna de teatre al carrer a les nostres comarques. Es tracta d’una petita obra de teatre d’uns 20 minuts que té una part dialogada en vers i una part ballada.

Què explica el Ball de Marcos Vicente? La història d’un pirata valencià que després de fer mil malifetes recapacita i abandona la seva vida delictiva. És un Mar i Cel amb final feliç i educatiu.

Qui és pirata? Els actors i actrius són els alumnes voluntaris de les dues classes de cinquè de primària, que treballen el ball a l’aula amb les seves mestres i una monitora de reforç especialitzada en teatre. A més de pirates, hi ha comtes, dames, guerrers fets presoners i diables ben divertits.

Anem a la Festa Major?  La idea és implicar a totes les famílies, que els nens participin i gaudeixin de la festa mentre aprenen i fer créixer arrels i sentiments de ciutat i territori. El Ball de la Vitxeta és el primer ball parlat petit de la Festa Major (per Sant Pere i per Misericòrdia).

Què tenim? Tenim un projecte espectacular. Tenim el suport de la direcció del centre i la implicació i predisposició de les mestres de cicle mitjà i superior. Tenim un equip de pares i mares coneixedors del patrimoni festiu i les tradicions que porten mesos treballant en cos i ànima. Tenim a la professora de teatre ideal per aquest projecte. Tenim la col·laboració de l’escola El Pi del Burgar. Tenim la il·lusió i les ganes!

Objectius

El objectius assolits amb la recuperació i interpretació d’El Ball de Marcos Vicente, des del treball a l’aula i amb la col·laboració de tota la comunitat, han estat:

  • Esdevenir en una eina que faciliti el lligam de l’escola amb l’entorn
  • Fer créixer arrels i sentiments de ciutat i territori
  • Ús del teatre com a eina motivadora per a l’aprenentatge de diverses competències educatives, personals, interpersonals i curriculars
  • Deixar entrar el projecte a les aules i consolidar-lo en l’itinerari escolar
  • Oferir als nens d’un curs sencer que siguin els protagonistes en donar cos i forma als versos i en interpretar el ball i la música des del treball a l’aula.
  • Donar una aplicació a l’aprenentatge de recursos lingüístics que es porten a terme a l’aula de llengua. Els alumnes cada any han de construir els versos i quartetes del ball, amb la particularitat que el podran ajustar als seus interessos i al seu llenguatge, donant el to d’humor i sarcàstic que requereixen aquests tipus de balls. Que els versos siguin creats pels infants, donen un to fresc que els assistents al seguici, en la gran majoria infants, entenen i gaudeixen.
  • Oferir la possibilitat de prendre part del seguici festiu de la ciutat de Reus
  • Un al·licient més per l’aula de música tradicional ampliant el treball del flabiol i del tamborí
  • Coordinació i treball comú entre dues escoles veïnes per cobrir totes les competències del ball
  • Un treball interdisciplinari, artístic, creatiu, lliure i estimulant però alhora que requereix estudi, reflexió, serenitat, i un treball en equip i cooperatiu.
  • Recuperar per la ciutat de Reus un del balls parlats més emblemàtics de la cultura popular de finals  segle XIX, i tot gràcies a la participació i implicació de tota la comunitat educativa, la ciutadania, les institucions i el teixit empresarial local.

Valors clau del projecte

Els valors que volem transmetre i treballar amb aquest projecte e basen ens tres eixos molt importants:

  • Motivació per treballar competències curriculars i personals
    • Treball en equip,
    • Parlar en públic,
    • Cohesió,
    • Empatia,
    • Esforç,
    • Cultura popular,
    • Habilitats comunicatives,
    • Habilitats lingüístiques
    • Creativitat lingüística per crear versos amb un llenguatge fresc, en to d’humor i tocs sarcàstics.
    • Interpretació,
    • Comprensió lectora,
    • oralitat, ritme,
    • música popular,
  • Contribuir a la cultura popular
    • música popular,
    • teatre al carrer, la forma més genuïna del teatre
    • viure de primera mà el seguici festiu
    • arrelament i sentiment de ciutat.
  • Cooperació
    • L’esforç de tota la comunitat que ha estat il·lusionant, generós, sacrificat, abnegat i vertader

La Vitxeta Dossier Revista Ball Parlat

Articles publicats:

Articles relacionats: Ball de Marcos Vicente