La Vitxeta es mou pel pati

Projecte de pati La Vitxeta es mou pel pati (enllaç)

A l’entrada Sortim al pati?” del blog “Amb els peus a terra” del Sr Enric Queralt Catà, es posa damunt la taula el valor educatiu dels espais exteriors. Es recomana que visitem el blog “El safareig” i encoratja a les escoles a tirar endavant projectes de millora de la qualitat d’aquests espais.

La Comissió d’hort-pati de la nostra escola fa temps que treballa per convertir els espais exteriors de l’escola en escenaris educatius. Volem un espai exterior que esdevingui un escenari diversificat de propostes on la natura i el mobiliari proposin espais que parlin per si mateixos. Espais i atmosferes on petits i grans puguin actuar, crear, imaginar, inventar, i descobrir.

 

 

Tal com ens diu Penny Ritscher “Un gran espai buit provoca comportaments d’agitació, repetitius, cansats. En canvi, un espai articulat i variat convida a comportaments intel·ligents: exploracions, descobertes, intencions, trobades, col·laboracions, iniciatives, projectes, construccions…”

“Un entorn natural és un espai privilegiat per a la recerca sensorial, ric en relacions amb la matèria, ric en observació sobre els fets, fenòmens i canvis que s’hi donen. Un espai que convida els infants a estar en petit grup o en solitari, passant una estona amb un nou repte, un nou invent, una nova descoberta o bé gaudint senzillament, o simplement ser-hi” (extret del nostre projecte de pati La Vitxeta es mou pel pati).

Per poder tirar endavant aquesta idea d’incloure els espais exteriors com a espais d’aprenentatge i creixement dels infants, hem comptat amb la valuosa col·laboració i ajuda de la Carme Cols i en Pitu Fernàndez, mestres promotors del projecte “El safareig” sobre l’ús educatiu dels espais exteriors a l’escola; com també amb el suport i col·laboració de l’AMIPA, l’equip directiu, l’alumnat de l’escola i tota la comunitat educativa.

El projecte La Vitxeta es Mou pel Pati es va aprovar per Consell Escolar de l’Escola i es va registrar a l’Ajuntament de Reus i al Departament d’Educació de la Generalitat.

El pati que volem fer pretén cobrir les mancances que tenia el pati durant el curs 13-14 i mancances que encara tenim al pati actual. Amb les actuacions de la Comissió de pati dutes a terme gràcies a les 4 Jornades de treball (Primera JornadaSegona Jornada, Tercera Jornada, Quarta Jornada) es pretén que disminueixin els conflictes propis d’un espai sense massa opcions de joc, ni racons màgics, ni tan sols ombra. Des de la comissió, tenint en compte les opinions de petits i grans, i d’experts en la matèria, s’han planificat i efectuat tot un seguit d’actuacions, com ara la creació de zones d’ombra i de joc amb vegetació, sorrals, espais de trobada i descans (amb taules i bancs), cuinetes, un escenari, un mur musical, pissarres, carreteres de fusta, peces per als jocs pintats del pati, un bibliopati, entre altres petites actuacions més, però encara hi ha somnis per a complir. Voldríem desnivells que facilitin el drenatge de l’aigua de pluja i de la font, jocs de psicomotricitat, més vegetació i racons per a crear amagatalls…

Us fem a mans la presentació que va ser projectada a la Primera Jornada Pedagògica “La Vitxeta es mou pel pati”, esperant que us sigui d’utilitat, i restem a la vostra disposició per qualsevol dubte que us pugui sorgir o qualsevol inquietud que ens vulgueu compartir.

Un gran projecte que es va iniciar en forma de somnis a partir d’una cartellera el curs 2014-15…

… va començar a prendre forma amb la Primera Jornada de pati

… i va esdevenir en una segona… i una tercera jornada…

Vídeo de la Jornada amb música de Diluvi. 

I ja en portem quatre! Moltes gràcies a tots els que ho heu fet possible!

Vídeo promocional de la Jornada amb música de Doctor Prats. 

 

El conte del pati

Vet aquí una vegada una escola molt bonica que tenia un pati trist, era l’Escola La Vitxeta. Un pati sense quasi vegetació ni massa opcions de joc, sense racons màgics, ni ombra… Un pati on no hi havia espais per a seure, i on moltes vegades els més grans de l’escola no trobaven el seu lloc.  Sempre hi havia excuses per a quedar-se a l’aula, ja que hi havia més diversió.

Els nens i les nenes d’aquella escola tenien veu, i sovint demanaven millores pel seu pati.

Vet aquí que un dia aquesta veu va ser escoltada. Mestres, pares i mares van sentir aquesta trista melodia que demanava espais per seure, espais per amagar-se, jocs per a jugar… i es van il·lusionar.

I entre tots i totes, i amb molt d’esforç, van anar dissenyant un nou pati. La Vitxeta es començava a moure pel pati, i no volia parar quieta, i més encara quan veia la reacció de petits i grans.

Un pati més tranquil, on tothom trobava el seu racó i estones de joc màgiques i úniques.

I els nens i nenes d’aquella escola van seguir cantant, primer agraïts pels canvis, després, perquè encara creien que podien somiar. I una vegada més, mestres, pares i mares els van escoltar.

I així va ser com aquella comunitat es va tornar a arremangar de nou.

I vet aquí que una vegada més l’Escola La Vitxeta va tornar a lluir amb tots els colors. Petits i grans es movien pel seu pati.

Aquell pati sense quasi vegetació ni massa opcions de joc, sense racons màgics, ni ombra, anava desapareixent. Poc a poc esdevenia un pati amb espais per a seure i trobar-se, amb cuinetes, sorrals, jocs pintats, circuits, pissarres, escenari teatral, centre d’instruments, arbres i plantes, arcs vegetals, bancs i caixes per a emmagatzemar… Els nens i les nenes d’aquella escola havien sigut escoltats i el seu pati es transformava.

Una vegada més, entre tots i totes, i amb molt d’esforç, havien anat dissenyant un nou pati. La Vitxeta es movia i no volia parar quieta. Aquella comunitat s’havia arremangat de nou i havia demostrat que el bon treball d’equip era la clau d’aquell èxit.

I com sempre els nens i nenes d’aquella escola seguien cantant, molt agraïts per tots els canvis, però amb una nova melodia i un nou anhel: ara volien un rocòdrom tal com ja havien imaginat.

Conte promocional de la Segona i Tercera Jornada de pati

 

Articles relacionats: Hort-pati

Altres articles i webs d’interès: