Tertúlies literàries dialògiques

Tertúlies literàries dialògiques – actuació d’èxit dins el marc de Comunitat d’Aprenentatge

QUÈ SÓN LES TERTÚLIES LITERÀRIES DIALÒGIQUES?

Les tertúlies literàries dialògiques consisteixen en el fet que un grup de persones es reuneix periòdicament al voltant d’un llibre de la literatura clàssica universal per a reflexionar i dialogar a partir d’ell. És un espai on la gent pot participar en un projecte educatiu que promou la literatura i la cultura. Un aspecte important a destacar en les tertúlies és que la capacitat d’aprendre no és qüestionada. Cap capacitat per llegir, comprendre o formular opinions és posada en dubte. Quan la gent troba un espai on desenvolupar el seu potencial per a aprendre i superar barreres, es comprova que realment ho pot aconseguir.

Principis de les tertúlies

L’any 1999 el CREA (Centre de Recerca Social i Educativa de la Universitat de Barcelona) va desenvolupar una teoria de l’aprenentatge dialògic que és explicat en 7 principis. Tots aquests principis es relacionen amb la metodologia de la tertúlia.

Els principis són:

1. Diàleg igualitari
  2. Intel·ligència cultural
  3. Transformació i adaptacions curriculars
  4. Dimensió instrumental
  5. Creació de sentit
  6. Solidaritat
  7. Igualat de diferències

COM ES FAN LES TERTÚLIES?

• A l’escola La Vitxeta s’inicia aquest treball P4.
  • A infantil i al cicle inicial, la lectura dels llibres es fa a l’aula per part del mestre o de l’alumnat i es fa un debat o tertúlia a l’aula.
  • A partir de primer de primària i fins a sisè, es fa un cop per setmana, les dues classes de nivell es reparteixen en tres grups, amb tres mestres diferents.
  • Els alumnes a partir de tercer han de signar un full de compromís per part seva i de les famílies per poder endur-se els llibres cap a casa.

• Cada setmana es pacta amb els alumnes o es diuen quines pàgines s’han de llegir a casa per a la setmana següent. A casa han d’escollir un paràgraf i escriure el motiu de la seva elecció.
    • El dia establert, es fa una rotllana i es posa en comú el paràgraf escollit de cada alumne i es fa diàleg-tertúlia.
    • S’intenta que intervinguin tots els alumnes, en major o menor intensitat.
    • Hi ha una graella de registre de la tasca i de la intervenció dels nens i nenes.

i…

l’única cosa que fa falta perquè funcioni és IL·LUSIÓ.

A continuació podreu visualitzar el vídeo original sense talls de les tertúlies literàries dialògiques gravades durant el curs 16-17 amb els alumnes de 5è i 6è de l’escola. Part d’aquest material es va incloure a la pel·lícula que es va visionar el dia la Festa del vot – pel·lícula de l’escola (i que podeu tornar a veure en aquest enllaç).

Llistat de llibres que es treballen a cada curs:

• P4: “El viatge de Gulliver” de Jonathan Swift
  • P5: “El jove rei Artús” (popular) i “L’illa del tresor” de Robert Louis Stevenson
  • 1r: “El zoo d’en Pitus” de Sebastià Sorribas i Roig
  • 2n: “Mary Poppins” de Robert Louis Stevenson
  • 3r: “El llibre de la selva” de Rudyard Kipling
  • 4t: “La volta al món en 80 dies” de Jules Verne i “Peter Pan” de James Matthew Barrie
  • 5è: “Tom Sawyer” de Mark Twain i “Romeu i Julieta” de William Shakespeare
  • 6è: “Romeu i Julieta” de William Shakespeare i “Mar i cel” d’Àngel Guimerà