Qui l’ha cagat?

EXPOSICIÓ DEL PROJECTE DE 4T

L’alumnat de 4t aquesta setmana ha instal·lat l’exposició sobre el projecte de medi que van dur a terme el primer trimestre: Qui l’ha cagat?

El projecte de 4t d’enguany va començar a partir de la troballa d’uns excrements curiosos a la classe de 4tB. Per això vam decidir investigar de qui eren aquelles caques.

El primer que vam fer va ser una inspecció de l’espai, vam comprovar que cada dia trobàvem els excrements a la mateixa zona, afilerats. A més vam descobrir que just al mateix lloc hi havia una escletxa al sostre, això volia dir que el nostre veí vivia allà.

Vam fer un llistat de possibles animals que crèiem que podien conviure a la classe: ratolins, escarabats, dragons, ratpenats… i cadascú va fer la seva hipòtesi argumentada. Llavors vam fer una cerca d’informació de com eren els excrements de cadascun dels animals.

El dia 13 d’octubre quan vam arribar a l’escola vam descobrir que des de les brigades de l’Ajuntament havien tapat l’escletxa de la classe i des de llavors ja no vam trobar més excrements a classe. Dilluns 18 d’octubre alguns nens i nenes de 4t van trobar més caquetes com les de classe al pati, justament sota d’una escletxa del porxo. Vam recollir mostres i vam comprovar que eren exactament iguals.

Vam observar amb el microscopi aquestes mostres i vam veure que: es trencaven fàcilment i estaven formats per cutícules i restes d’insectes (hi vam detectar clarament ales, antenes i pinces).

Aquesta va ser l’evidència clau per demostrar que es tractava d’excrements de ratpenat.

Arribat aquest punt, vam donar per acabada la nostra investigació, confirmant que a l’escola hi viuen ratpenats i són ells qui… l’han cagat!

Paral·lelament a la nostra investigació, durant les sessions de medi, vam treballar la classificació del regne animal, buscant informació sobre la fauna urbana de Reus. El dia 19 de novembre, va venir a classe un agent rural per revisar la nostra llista, resoldre dubtes i compartir curiositats i anècdotes sobre les bestioles ganxetes. A més a més, ens va fer una xerrada sobre els ratpenats que ens va aportar més coneixement sobre aquest mamífer protegit.

Durant les següents sessions, vam pensar quina seria la millor manera per presentar els resultats de la nostra investigació a la comunitat educativa. Van sorgir idees com: fer una exposició, preparar un vídeo i instal·lar caixes refugi al pati de l’escola. Tot seguit, ens vam organitzar per grups de treball per poder dur a terme els nostres objectius i vam contactar amb l’ FPI de fusteria de l’Institut Pere Martell de Tarragona, per demanar si ens podien construir caixes niu.

Durant la setmana del 16 de gener hem instal·lat al vestíbul de l’escola l’exposició del projecte, on podreu veure totes les nostres conclusions, així com una de les caixes niu que ja ens han fer arribar i que ben aviat la Comissió de pati ens ajudarà a col·locar a l’escola.

Si no podeu visitar  l’exposició, us convidem a veure el vídeo del projecte. Esperem que en gaudiu!