Mirades al món!

Amb ulls de mestre, amb ulls d’alumne… Aquest tercer trimestre l’alumnat de primària de l’escola la Vitxeta ha realitzat el projecte Mirades al Món.

Els nens i nenes de 4t s’han centrat en les diferents cases d’arreu del món. Han pogut observar que depèn del clima, dels costums… es construeixen un tipus de cases o unes altres.

Com a producte final els infants havien d’elaborar, per parelles, una maqueta representant un tipus de casa: iglú, haima, tipi, cases flotants, iurta, cases africanes…

Prèviament, per introduir el tema l’alumnat va llegir el poema Podries de Joana Raspall i després es va comentar a l’aula realitzant-los diferents preguntes:  On vas néixer? Imagina’t un altre lloc on haguessis pogut néixer. Quins països has visitat? Creus que tots els nens i nenes del món van a l’escola?  I moltes altres. A partir d’aquí van sorgir diferents inquietuds i es va crear un petit debat a la classe.

A continuació, se’ls va preguntar si sabien que eren els Drets dels Infants, van llegir-los i els van poder relacionar amb el poema Podries.

Després, cada alumne va portar fotografies de les cases, edificis de la seva ciutat, les van comparar, observar i descriure. Cada nen i nena va somiar a quina casa li agradaria viure.

Per poder realitzar la maqueta d’una casa del món abans havien de conèixer el seu propi país.

Primer es van situar al mapa: continents, país, comunitat autònoma, províncies, comarques Baix Camp i Priorat (la comarca dels seus mestres)… quin embolic! Llavors, per parelles, se’ls va donar un guió on hi havia tota la informació que havien de buscar amb les tauletes: llengües, bandera, habitants, clima, tipus d’habitatges, tradicions, edificis importants, menjars típics…

També a educació valors es van tractar temes com la desigualtat social, el racisme, la diversitat humana (caucàsic, mongòlid i nègrid) i les religions del món cosa que els va permetre parlar de temes d’actualitat.

A més a més, l’alumnat va aprendre les diferències entre monarquia i república, democràcia i dictadura a través d’un joc de rol on havien de defensar una postura.

Aprofitant la sortida que es va realitzar al port de Cambrils se’ls va introduir els sectors de producció (primari, secundari i terciari). Llavors, van haver d’elaborar un mapa conceptual per organitzar la informació que prèviament havien llegit.

Abans de començar les maquetes, cada parella va buscar informació del país del seu tipus d’habitatge. Després, van organitzar la informació en una cartolina i ho van exposar als seus companys/es.

Finalment, les famílies i els nens i nenes de tota l’escola van poder gaudir de l’exposició de les rèpliques de les diferents cases de món.

Cal felicitar tots els nens i nenes per la seva implicació i motivació en aquest projecte, ja que l’alumnat ha après que a través del respecte, l’empatia, de la pertinença en un grup… és important tenir en compte la diversitat ja que

                      TOTS SOM IGUALS TOTS SOM DIFERENTS.