L’aula de psicomotricitat

Les diferents sessions es basen en el joc lliure, l’activitat espontània i permissiva que s’organitza progressivament a través de diferents materials disposats pel joc psicomotor. Es tracta de deixar desenvolupar al grup un joc espontani sense ser jutjats i sense tenir consignes precises, basant-se en el cos, el moviment i l’espai.

Per tal que els infants avancin en la descoberta del cos, cal proposar activitats on puguin explorar amb les seves possibilitats motrius. Amb el moviment posen en relació els espais i els objectes, mesures, desnivells, construccions, formant el coneixement de les primeres nocions espacials i temporals. Cal tenir present que els nens i nenes gaudeixen de les situacions que els impliquen exercitar les seves habilitats, espais per córrer, per enfilar-se, per arrossegar-se, espais i materials per construir-se amagatalls…, per això s’ha d’aprofitar aquesta motivació per fer un treball més acurat, oferint materials transformables i polivalents com caixes de cartró, robes, cordes,  etc., que permetin desenvolupar la creativitat i la imaginació dels infants enriquint el seu procés simbòlic.

La sessió s’estructura en diferents fases:

  • Benvinguda: on hi ha un reconeixement de cadascun dels infants i es fomenta l’autonomia
  • Fase d’impulsivitat: (moment destruir una torre de blocs tous, a través de la qual els infants es descarreguen emocionalment).
  • Fase d’expressivitat motriu: els infants fan un recorregut maduratiu des de P3 a P5 a través dels espais i materials. Expressen el seu món intern, les seves pors, fantasies, necessitats, desitjos… a l’entorn a través dels diferents materials i interaccions amb els companys. Són propis els jocs de destruir; d’amagar-se; d’identificar-se amb l’agressor; d’omplir, buidar, separar, unir… També es donen els jocs d’identificació en els quals els infants “fan com si…” i es donen uns rols i unes accions. A P3 es propi un joc més sensoriomotor, frenètic, que avança cap a una activitat simbòlica.
  • Relaxació i Ritual de Sortida: la relaxació és un temps important per deixar “caure” el cos en repòs per l’espai on han interactuat. I el ritual de sortida on es propicia l’autonomia i es fa un acomiadament personal amb cadascun dels nens.
  • Fase de representació gràfica o plàstica:  hauran de representar algun aspecte de la sessió viscuda. Aquesta representació pot estar feta amb construccions, mitjançant un dibuix, un modelat… Aquest tipus d’activitats ajuden a passar del plaer de fer al plaer de pensar. El desenvolupament de l’infant posa en evidència la fidelitat d’aquesta amb l’activitat viscuda.

El següent recull fotogràfic ajuda a entendre com es desenvolupa cadascuna de les fases: