Educació viva

Des de la comissió pedagògica us volem fer a mans una ressenya interessant sobre l’Educació viva, una educació basada en l’acompanyament als processos de vida dels infants i que té com a eix fonamental una visió sistèmica de l’entorn educatiu a través de la qual s’enfoca la mirada en aspectes com el progrés de l’autonomia, l’acompanyament emocional, l’aprenentatge vivencial i el respecte al ritme dels infants.

Tanmateix, i segons el col·lectiu CAIEV (Centre d’Assessorament i Investigació d’Educació Viva), es descriuen a continuació els objectius i/o principis bàsics de l’Educació Viva (extretes de la web d’aquesta associació):

• Les relacions humanes des d’una mirada amorosa i sistèmica: educar i viure és sinònim de relacionar-se. Hom aprèn i creix a través de les relacions amb els altres i, per tant, cuidar del desenvolupament d’un infant i acompanyar-lo en el seu procés és sobretot el resultat de tenir cura de les relacions des de l’amor (amb un mateix, amb la seva família, amb els altres,…)
  • L’autonomia i l’autoregulació: la interacció amb l’entorn i amb els altres parteix d’una necessitat interna de jugar, de descobrir, de conviure i de comunicar-se. Els contextos educatius han de facilitar l’autonomia i la possibilitat de regular els propis processos motrius, emocionals, socials i cognitius.
  • L’aprenentatge vivencial i actiu: l’aprenentatge que parteix del propi organisme implica descobrir, tocar, sentir i explorar l’entorn natural i social. És a partir d’aquesta vivència que som capaços de copsar les relacions més profundes de la realitat i edificar un pensament creatiu.
  • El desenvolupament de la percepció i l’educació emocional: la convivència i el creixement humà es basen en la capacitat de percebre el propi estat i necessitats internes, i les dels altres. L’acompanyament emocional dels infants requereix un ambient amorós i d’una actitud d’escolta, de vincle, d’empatia i de no judici per part dels adults disponibles.
  • El currículum que es genera en l’acció: allò que aprenem és allò que esdevé viu a cada moment per a una persona i un grup. El currículum és la suma de totes aquestes experiències viscudes amb intensitat i implicació.
  • Els ambients preparats i adequats: el desenvolupament i l’aprenentatge no és mai un procés lineal i col·lectiu, sinó que segueix un ritme intern i individual. Respectar els processos individuals significa disposar els ambients, els materials i les condicions perquè cada infant construeixi els seus aprenentatges diferenciats.

Si us interessa aprofundir en el concepte Educació viva, us emplacem a visitar la pàgina web del CAIEV i a seguir les II Jornades d’Educació viva que s’organitzen els propers 13 i 14 d’abril de 2018 a la Universitat Autònoma de Barcelona.

Així mateix, us adjuntem l’emissió del programa l’Ofici d’Educar de Catalunya ràdio del passat 13 de març, on amb en Jordi Mateu (director d’una escola viva i coordinador del CAIEV), l’Agnès Barba (directora de l’Escola dels Encants) i l’Eduard Costa (d’Els Amics de les Arts i pare d’una escola viva) es va fer un repàs a la situació de les escoles vives arreu del territori català.

Que en gaudiu!

Comissió pedagògica Escola La Vitxeta