ELS MITJANS VISITEM LA IGUALADA MODERNISTA

El passat dijous els Mitjans vam sortir de l’escola caminant fins a Igualada amb l’objectiu de conèixer al Jaume Ortínez, un expert en modernisme i veí d’Igualada, i amb ell fer una ruta per la ciutat observant d’aprop aquest tipus d’art arquitectònic que hem descobert gràcies a Antoni Gaudí.

Un cop passada la passarel·la de la vía del tren hem recorregut el passeig Verdaguer fins arribar al parc del Centre Cívic del centre on hem esmorzat i jugat una estona, després hem anat fins la plaça de Puis XII i hem entrat a l’esglèsia de Santa Maria, el nostre punt de trobada amb en Jaume. Arrecerats del vent, en Jaume ha començat la nostra trobada parlant-nos de l’art previ al modernisme utilitzant el retaule del barroc de Santa Maria i explicant-nos que soterrada just a sota de l’actual esglèsia trobem la primera capella que era del romànic.

Després d’aquest primer contacte amb l’art ens hem dividit en dos grups, mentre uns feiem la ruta pel centre d’Igualada amb en Jaume, els altres hem anat fins la plaça de Sant Miquel per tal de realitzar un dibuix al natural de l’edifici de Cal Ratés. Per aquest dibuix hem hagut d’afinar la vista i fixar-nos en les formes de finestres i teulades, però també en els petits detalls de les baranes o en les formes i colors de les rajoles. La ruta pel centre ens ha ajudat a redescobrir edificis que ja havíem vist abans doncs tots i totes hem estat passejant per aquests carrers amb les nostres famílies, ara però, la nostra mirada és ben diferent. Cal Ratés, Cal Franquesa, Casa Vives, El Foment, Casa Grau o la Pastisseria Targarona han estat alguns dels edificis que ens hem mirat amb més detall escoltant com en Jaume ens explicava el valor del treball dels professionals en les rajoles, en les vidrieres, en el ferro forjat, en la fusta o en la ceràmica.

Com és que ara ja no es fan edificis modernistes?, ha preguntat un infant. En Jaume ens ha respós que, com tot, passa de moda, però també el cost d’un edific modernista era ben diferent ja que quan es construia una casa d’aquest estil també es construien els mobles i tots els detalls de dins, no només l’estructura. La gent amb molts diners eren els que podien fer-se aquestes cases, està clar. Ara bé, en Jaume també ens explica que gràcies a arquitectes com Antoni Gaudí el modernisme encara està molt present.

A l’acabar la ruta i el dibuix ens acomiadem agraïts amb en Jaume i tornem a preparar-nos per caminar una mica més. Aquest cop el destí és el Parc de García Fossas on dinem plegats i plegades una mica cansats i cansades de caminar. Però el cansament se’ns passa ràpid i, amb la panxa plena, de seguida demanem poder anar a jugar a les diferents estructures que allà trobem. Després d’una estona, hem tornat a l’escola amb autobus contents i contentes amb una sortida ben completa!