Parlem de l’Àliga de Reus, de les llambordes a la passió per la festa major – Reporters i reporteres web

Fa uns dies ja us vam dir que els reporters i reporteres web som imparables i res no ens atura. Que no podem fer les entrevistes que teníem preparades? Cap problema. Tenim uns reporters i reporteres que s’adapten a tot i hem gravat una segona entrevista online. Com ja sabeu aquest és un treball de grup, de planificació, d’escriptura, de comunicació oral, de posada en escena… un treball molt ric en molts àmbits, i en aquest cas hem demostrat que el treball d’equip dona molt bons fruits. Una experiència fantàstica per a tots els que hi hem pogut participar.

Nervis previs, emocions a flor de pell, però una gran satisfacció, sobretot pel procés dut a terme. Una família dels reporters ens feia arribar el següent missatge: “Petites coses com les d’avui, ens han donat vida. Una de les primeres coses que ens va dir la nostra filla quan va saber que estaríem confinats va ser que no podria fer l’entrevista. Des que va saber que si, ha estat molt nerviosa… Això ha fet trencar la seva rutina. Gràcies i mil gràcies”.

Com a equip de reporters hem fet altres entrevistes a elements festius de la ciutat: als Nanos de Reus, i a la Colla del Ball de Diables de Reus, però aquest dilluns 20 d’abril ha sigut el torn d’un element del seguici que ens feia especial il·lusió. Hem entrevistat dos portadors de l’Àliga de Reus, i un portador de l’Àliga petita, tots tres vinculats a l’escola; el Pepo i el Benji, com a pares de l’escola, i el Pol, com alumne de 6è.

Hola, avui entrevistarem el Pol, el Benji i el Pepo que són portadors de l’Àliga de Reus perquè volem saber més coses sobre aquest element del seguici festiu. Benvinguts a casa nostra!

L’Àliga de Reus és un dels elements del Seguici Festiu de Reus i forma part del bestiari popular català. L’Àliga actual està feta per l’escultor Manel Llauradó, tiet-avi de l’Iu de 4t i del Guim de 2n, va ser presentada el 26 de juny del 1996 a la plaça del Mercadal de Reus i segueix l’estil de les àligues tradicionals catalanes. La ballen membres del Col·lectiu Reusenc d’Activitats Culturals – CRAC -, grup que va proposar-ne la seva reintroducció. Les tonades de la dansa, el Ball solemne curt, el Ball solemne llarg i la marxa, són de Jesús Ventura. i la música la interpreta una formació de cobla. Per Corpus i per sant Pere porta un colom de guix al bec, i per les Festes de Misericòrdia, un ram de flors.

Tal com diu el titular de l’entrevista, hem parlat una mica de tot allò que envolta aquest element del seguici festiu, però sobretot ens quedarem amb la força, la passió que desperta i com fa vibrar a portadors i al públic que cada any es concentra per veure l’Àliga ballar. I esperem que ben aviat la puguem tornar a veure dansar, tots junts a les places i carrers, celebrant les nostres festes i agraïts per la tasca d’aquests portadors. Visca l’Àliga de Reus i visca la Festa Major!

Moltes gràcies als tres portadors perquè des del primer moment s’han mostrat predisposats i entusiasmats amb l’entrevista, fent-nos les coses més fàcils a l’equip de reporters i reporteres. Però sobretot moltes gràcies per la claredat de les vostres respostes i per l’entusiasme i passió que ens heu sabut transmetre. Si abans ja ens agradava l’Àliga de Reus, ara encara en som més fans, després de conèixer tot el que ens heu explicat i de com us brillaven els ulls, orgullosos, quan en parlàveu.

I tot com sempre acompanyats i guiats per les mares voluntàries que han participat en tota la preparació d’aquesta entrevista online i sempre amb la il·lusió i les ganes que hi posen: la Núria, mare del Guerau i del Bernat, la Gisela, mare de la Senda, i la Paola, mare de la Júlia. Moltes gràcies a totes. I també moltes gràcies als reporters i reporteres que heu fet molt bona feina: Aina, Clàudia, Irene, Marçal, Martí, Joel, Dídac i Biel, i també a les seves famílies que amb tot el suport tècnic i organitzatiu ho han fet possible.

Si voleu la resposta d’alguna de les següents preguntes del guió, us convidem a veure el vídeo de l’entrevista. No us la perdeu!

• Sabeu per què van decidir fer una àliga a Reus?
    • Per què l’Àliga porta un ocell o una rosa?
    • Per què obre pas La Mulassa i no l’Àliga?
    • De quin material està feta l’Àliga?
    • Com es veu per dins?
    • Quant pesa?
    • Com us sentiu després de portar l’Àliga?
    • Com és la vestimenta de l’Àliga?
    • L’Àliga quan va inaugurar el seguici?
    • Quant de temps van tardar a construir-la?
    • Per què vau decidir portar l’Àliga?
    • Us faria il·lusió portar algun altre element del seguici?
    • Quin és el millor moment de la Festa Major?
    • Per què l’Àliga va última al seguici?
    • Per què tots els portadors sou homes?
    • A quina edat pots portar l’Àliga gran? i la petita?