Dos màsters, vuit peons i vuit germans, una mestra que enamora… Quin seria el titular?

Divendres passat a la tarda, els alumnes de 3r a 6è vam gaudir de la Master class: Com es fa una entrevista? amb la col·laboració especial del Josep Baiges i la Ivet Batet, periodistes professionals i amb vincles familiars a la nostra escola. Estem molt agraïts per la seva valuosa col·laboració i per l’èxit de la master class. Master perquè nosaltres som aprenents i el Josep i la Ivet, que es dediquen al periodisme, en saben un bon tros.

La sessió va començar amb una mala notícia “El Josep i jo fa més de 10 anys que no fem cap entrevista” deia la Ivet, però tot seguit afegia “La bona notícia és que tenim bona memòria i que tot això no ha canviat gaire”.
La sessió continuava: “Es tracta de saber recollir informació i saber fer preguntes. Una molt bona manera d’aprendre a fer entrevistes és mirant o llegint entrevistes”.

Passos per a fer una bona entrevista:

RECOLLIR INFORMACIÓ I CONTRASTAR-LA
Què és el primer que hem de fer? Recollir informació de la persona que volem entrevistar i de quines coses volem saber. S’ha d’investigar. I com investiguem? Si és una persona coneguda ho podem buscar al Google, però s’ha d’anar amb compte, perquè a Internet no et pots fiar de tota la informació. S’ha de tenir en compte d’on ve la font. Però sobretot sobretot, contrastar-la! No us heu de creure el primer que us diguin.

PREPARAR PREGUNTES
Quan haguem recollit tota la informació, hem de pensar què més volem saber i preparar les preguntes.
De preguntes n’hi ha de molts tipus, n’hi ha sobre coses que han passat, sobre la seva opinió, sobre les seves il·lusions, els seus reptes. Després s’han d’ordenar les preguntes.
Cal preparar l’entrevista però també saber improvisar segons el que diu l’entrevistat o el que observem durant l’entrevista (vestimenta, llenguatge no verbal). “Ara imaginem que l’entrevistat ens explica que coneix un extraterrestre. Hauria de seguir preguntant el que tinc escrit? O millor si me n’oblido i li pregunto per l’extraterrestre, encara que això faci que potser no tinguem temps d’acabar les preguntes que m’he preparat?”.

TITULAR
Una altra cosa important és el titular. Una entrevista ha de tenir un titular, una cosa destacada, que sorprengui, que sigui interessant. Perquè això és el que farà que la gent la llegeixi, sobretot si l’entrevistat no és una persona coneguda.

Després d’aquests apunts més teòrics, ho vam posar en pràctica amb quatre voluntaris de 6è (l’Ariadna, la Paula, l’Enrique i el Biel) que van investigar una mica i van presentar dos entrevistats sorpresa. Aleshores, entre tot el públic assistent vam entrevistar el Toni Cañadas, mestre d’educació especial i mestre d’escacs de l’escola, i la Jordina Olivé, tutora de 6è B.

Després de cada entrevista, vam buscar possibles titulars: “Vuit peons i vuit germans”, “El mestre de les ulleres per veure el futur”, “Una mestra que enamora”, etc.

Una sessió molt interessant i que alhora serveix per inaugurar un segon curs de reporters i reporteres, amb molts nous reptes per endavant. Volem reviure els salts d’alegria de molts dels reporters/es quan rebien una carta convocant-los a una reunió, els nervis abans de començar una entrevista, la insistència per repetir l’experiència… Però sobretot el compromís i la satisfacció per la feina ben feta, que ens ha animat a continuar i amb un bon repte, volem aprendre i millorar.
Gràcies i endavant

A continuació podreu veure la gravació de la sessió i una galeria de fotografies realitzades per dues alumnes de 6è; la June i la Chaimae. Moltes gràcies fotògrafes!