Ari i la ciutat perduda: Una aventura arqueològica virtual

Els Centres Científics i Tecnològics de la UB (CCiTUB www.ccit.ub.edu), en col·laboració amb personal investigador de l’Institut Arqueològic de la UB i d’altres centres de recerca, estan desenvolupant un projecte educatiu adreçat a Instituts de Secundària per donar a conèixer la vinculació de les tècniques analítiques experimentals amb la recerca arqueològica.

El projecte, amb finançament FECYT, consisteix en el desenvolupament d’un videojoc didàctic, que serà gratuït i d’accés lliure online (via web i/o plataforma de videojocs tipus Steam).
Està previst que, quan estigui desenvolupat, es faran sessions dinamitzades a l’aula, amb presentacions per part de personal tècnic/investigador i amb la possibilitat de visualitzar amb ulleres 3D jaciments i/o objectes d’estudi reals, així com instrumental relacionat amb la recerca arqueològica, com ara datació 14 C, microscòpia d’infraroig, Raman, microscòpia electrònica de rastreig, paleomagnetisme, etc. En el videojoc es farà referència a casos reals de recerca arqueològica i experiments de laboratori que hi estiguin relacionats.
L’objectiu és que els estudiants (FP, ESO i Batxillerat) puguin conèixer, de primera mà i de manera amena, diferents tècniques analítiques experimentals associades a arqueologia i el patrimoni. Aquestes tècniques aniran mostrant en funció d’especialitat i contribució més important de cada tipus de recerca arqueològica o patrimonial. aquesta forma, es pretenen abordar les aplicacions de la instrumentació científica alta complexitat a àmbits de coneixement més vinculats a les ciències socials i les humanitats. El personatge protagonista del videojoc, anomenat “Ari”, formarà part un equip investigador arqueològic interdisciplinari, que mostrarà tant l’aspecte col·laboratiu d’activitat científica com el seu impacte sociocultural i humanístic.

Aquest dijous, 16 de maig de 2024, alumnat de 4t d’ESO, de les assignatures de Física/Química i Informàtica, han participat en la primera avaluació/testatge del joc en un centre educatiu.
Hem pogut veure com l’arqueologia, d’avui en dia, consta d’una part humanística i una part científica, i, com també hem pogut comprovar, això es reflecteix en el videojoc. S’ha volgut, segons ens han explicat, reproduir tant els estris com l’entorn en el qual vivien els nostres avantpassats.

Els alumnes han pogut dur a terme recerca -de les restes d’un poblat- però també han pogut gaudir de l’experiència de provar la realitat virtual (gràcies a unes ulleres Meta Quest 3) amb una simulació d’@ENTI_BCN, vinculada a ARI sobre l’anàlisi de restes arqueològiques ( #Giravol3D – https://sketchfab.com/giravolt- @patrimonigencat ). Així s’han pogut passejar per les restes del poblat ibèric de Sant Andreu d’Ullastret, el més gran de Catalunya.
Aquesta activitat – de presentació del videojoc #ARI (@FECYT_Ciencia) – ha estat conduïda per Joan Mendoza, de Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (@ccitub). Ha estat acompanyat per la Bet Beamud @ccitub, que participa en el desenvolupament del projecte i té experiència investigadora en temes arqueològics i la Mercè Bergadà (@gh_ub @SERP_UB), professora d’arqueologia de la UB – que també participa al projecte -.
Moltes gràcies a tots tres i a la resta del professorat de Socials, Tecnologia i Ciències que han participat de l’experiència.