Impulsem la robòtica.

L’alumnat de 4t d’ESO ha estat participant en els darrers anys en el projecte “Impulsem la Robòtica”. Durant el primer i segon trimestre de l’assignatura de l’optativa de tecnologia de 4t d’ESO els alumnes fan una descoberta de la programació, disseny i construcció de diversos sistemes robòtics.

El curs 2016/2017 l’institut Numància va participar per primera vegada en el programa de Robòtica educativa. El programa és l’adaptació al sistema educatiu català del projecte “Clase de Tecnologías Creativas (CTC)” dissenyat i suportat per Arduino Verkstad. El professorat participant va rebre una formació intensiva abans d’iniciar el curs i una formació i suport en línia mentre es va desenvolupar  l’activitat acadèmica.

L’alumnat disposa d’un entorn de treball en línia amb les pautes de treball com així també el suport conceptual i procedimental que acompanya els dispositius físics del kit d’activitats. Aquest consta de diferents dispositius electrònics, sensors, actuadors, placa de control (Arduino UNO) i un conjunt d’elements en fusta per muntar els projectes d’aprenentatge. Per implementar els algorismes de control s’empra l’entorn de desenvolupament (IDE) d’Arduino.

Des d’aleshores aquests alumnes de l’assignatura de robòtica han participat en les  fires del projecte “Impulsem la Robòtica. Tecnologies Creatives a l’Aula” que tenen lloc a principis d’any al Cosmocaixa de Barcelona. En aquesta trobada es poden veure moltíssims projectes presentats per escoles i instituts de tota Catalunya entre ells els projectes presentats pel nostre alumnat. Les darreres fires han estat tot un èxit, amb la presència de 4500 participants i convidats, 175 centres i més de 400 projectes.

Des del primer moment l’alumnat s’implica activament en l’aprenentatge en el qual el fet d’aprendre a partir de l’acció n’és la base que s’encadena amb el treball per projectes. Aquests no consisteix només en robots sinó en tota mena de ginys tecnològics en els quals la interacció de l’objecte amb l’entorn i amb les persones es fa a través d’un microcontrolador programable amb un conjunt d’actuadors i de sensors. L’equipament té un caràcter obert i universal de fàcil accés i ampliació amb costos raonables. La seva estructura permet treballar amb diferents nivells i ritmes d’aprenentatge deixant lloc a l’excel·lència.

Durant la Setmana de la Ciència i formant part del conjunt d’activitats que oferim en el nostre institut, l’alumnat de 4t d’ESO hi participa organitza tallers adreçats als alumnes de 3r d’ESO per donar a conèixer els projectes fets a les optatives d’informàtica i robòtica. Aquesta és una mostra desl tallers:

• Visites comentades a l’exposició de robòtica i treballs de recerca a la biblioteca del nostre institut.
  • Tallers d’App Inventors a alumnes de 3r d’ESO: com construir una app. Aquesta activitat l’organitza l’alumnat de 1r de batxillerat tecnològic.
  • Tallers inicials de programari de disseny i impressió 3D adreçat a l’alumnat del Batxillerat humanístic i social.