Un projecte d’investigació per curs

Cada curs escolar cada grup-classe des de P3 fins a 6è escull un tema per investigar. Aquest tema l’anomenem projecte.

Què és treballar un projecte?

Treballar un projecte és una manera d’aprendre, on el/ la nen/a, és capaç de relacionar allò que està aprenent amb allò que ja sabia abans, per tal d’arribar a la construcció de nous conceptes, mitjançant: l’observació, l’experimentació, la manipulació de materials variats, la incorporació de noves estratègies… i així assegurar que l’aprenentatge sigui significatiu.
Es tracta doncs, de potenciar activitats en les quals els infants puguin a partir dels seus coneixements, resoldre i abordar un dubte, un problema, una temàtica que els interessa, buscant informació, triant-la, comparant-la i comprenent-la.

Objectius que tot projecte contempla

• Ús de les noves tecnologies dins de l´aula.
• Fer més atractius els objectius d´aprenentatge.
• Aprendre a aprendre.
• Afavorir l’aprenentatge de recerca d’informació.
• Aprendre a escoltar els altres i valorar els diferents plantejaments de treball.
• Potenciar diferents tipus d’organització que permetin treballar a diferents ritmes.
• Fomentar la creativitat.
• Assumir el control de l’aprenentatge: buscar, seleccionar i elaborar la informació.
• Potenciar la reflexió de la feina ben feta.
• Dinamitzar el grup classe, treballant en grups més petits.facilitar l’atenció a la diversitat dins l´aula.
• Facilitar l’atenció a la diversitat dins l´aula.

Triem el tema

Durant el segon trimestre cada alumne exposa el tema que li agradaria estudiar i investigar.

Els alumnes intenten convèncer el grup justificant els temes. Així doncs, s’organitzen per grups de votacions i debaten les idees, i un cop exposades, fem l’última votació.

Procés de treball

1- Què en sabem?

Després de triar el tema, i a través de la conversa recollim allò que ja sabem del tema escollit.

2- Què volem saber?

Ara ja han exposat el que saben, és moment de plantejar la pregunta als alumnes: què volem saber? Què us agradaria investigar? I a través de la guia del mestre es recullen els seus interessos.

3 – Índex del projecte

Després d’exposar i escriure el “què volem saber” és el moment d’organitzar tota la informació i elaborar un índex. La mestra és l’encarregada d’organitzar les preguntes i elabora l’índex de treball. En cursos més elevats, l’índex s’elabora conjuntament amb els infants.
L’índex pot variar en funció dels interessos dels nens sobre el que estan investigant.

4- On busquem la informació?

Ja tenim l’índex fet i preguntem als nens: i ara què fem? On podem trobar informació sobre el tema? Entre tota la classe pensem fonts d’informació pròximes.

5- Fem grups de treball

Tots/es buscarem informació dels diferents apartats de l’índex? Doncs, tindrem molta feina. Proposem fer equips de treball i repartir-nos un punt de l’índex. Cada grup investigarà un aspecte i llavors ho explicarà a la resta de la classe.

6- Demanem ajuda a les famílies

Ja hem fet els grups! Però haurem de dir als pares i mares que també ens ajudin a buscar la informació i decidim fer una nota.

7- Recull de la informació

Durant uns dies els nens i nenes porten informació sobre el tema: llibres de consulta, contes, dibuixos, revistes, documents d’internet, imatges…
Però hem de posar ordre i comencem a muntar un racó i a classificar tota la informació: investiguem, organitzem i elaborem la informació pel racó

8- Preparem i fem l’exposició

Després d’haver llegit, investigat i observat tota la informació posem ordre a tots els nous coneixements i els plasmem a través d’imatges i algun peu de foto. Les pengem a la paret destinada a l’estudi del projecte per tenir la informació a l’abast de tothom, que sigui visual i que serveixi de suport quan els infants exposen.

L’exposició és la posada en escena. Caldrà transmetre i compartir coneixements. El compartir el treball de l’escola amb la família i que aquesta formi part també de procés d’aprenentatge de l’infant. La família ajudarà a organitzar el discurs oral.

Arriba el dia de l’exposició i… quins nervis!!!! Ens preparem, fem un assaig abans de començar i després convidem a la resta de companys. L’exposició comença. És emocionant!!!!!

Només queda treballar una mica més, fent alguns fulls de treball d’alguns aspectes explicats a les exposicions, per tal que quedin plasmats en un full de treball per poder-ho compartir amb la família.

9- Fi del projecte

Finalment, només queda contrastar les nostres primeres impressions (què sabem) amb el coneixement extret (què hem après).
També es planteja si s’ha trobat resposta a tot el què volíem saber.

Una bona experiència d’aprenentatge!!!

La galeria d’imatges són imatges d’arxiu d’alumnes de P3, P4 i P5 durant el treball de projecte (curs 2012-13, 2013-14 i 2014-15)