#LesAigüesDivulgació.

Aquí, a #LesAigüesDivulgació anirem publicant i difonent totes aquelles notícies relacionades amb recerques, descobertes, experiències i vivències que els diferents grups de l’escola experimentin. Entre d’altres us exposarem conclusions de projectes, reflexions de grup i missatges de divulgació científica, social i artística que volem compartir amb tota la comunitat educativa.

Els grups d’I5 es preparen per anar a 1r

Els nens i nenes d’I5 han fet una gimcana de final de curs per conèixer l’edifici dels grans, ja que el curs vinent aniran a primer! 

En primer lloc han fet una volta de reconeixement per conèixer tots els espais.  Després han fet grups petits i han fet una petita gimcana on havien de trobar tots els espais de l’escola que sortien en una targeta. Quan arribaven a cada lloc els posaven un segell i quan tenien tots els segells aconseguien la clau màgica que obre primer! Ha estat molt divertit!

Els grups d’I3 trien el seu primer projecte: les abelles i els elefants

Han après coses molt interessants sobre aquests animals.

El grup dels dofins ha pogut veure de prop una bresca i abelles amb lupes. Han tastat mel i s’han disfressat d’abelles.

El grup de les balenes ha buscat informació per compartir a l’aula, han fet un experiment per veure com és la trompa dels elefants, s’han mesurat la seva alçada per comparar-la amb la d’un elefantó i han llegit contes sobre elefants a la rotllana.

Els grups de 5è participen a la trobada esportiva

El 7 de juny els grups de 5è van participar en la trobada esportiva que es va fer al Pavelló Municipal de Cardedeu. Van anar tots els grups de 5è de les cinc escoles de Cardedeu. Al pavelló els van dividir en grups i van compartir moltes estones de joc. Van jugar a: handbol, vòrtex, hoquei interior i futbol flag. Va estar una experiència inolvidable on es van poder trobar amb amics i amigues d’altres escoles. També van aprendre a jugar al vòrtex i van descobrir que per jugar al futbol flag la pilota ha de ser de rugbi. Tenen moltes ganes de tornar a fer la trobada! Però això serà… el curs vinent.

Els grups de 4t descobreixen personatges importanats

Durant tot aquest curs l’alumnat de 4t ha descobert, llegit i estudiat diferents personatges importants que han canviat les nostres vides. Us imagineu trobar en una mateixa classe a Bruce Lee, Marie Curie o Alan Turing, entre d’altres? Doncs nosaltres ho hem aconseguit! Cada nen i nena de 4t ha escollit el seu personatge preferit i ha aportat alguna dada curiosa que no en sabíem.

Ha estat un dia molt especial ja que hem pogut donar vida a persones històriques que ens han arribat al cor!

La classe dels cavallets de mar investiga els volcans

Els nens i nenes d’I4 B han estat molt ocupades i ocupats aprenent coses noves sobre els volcans! Han descobert quines són les senyals que fan els volcans abans d’entrar en erupció i sabem diferenciar-los segons la seva activitat. Han vist que a Catalunya tenim volcans però ja estan extingits i hem conegut la figura dels vulcanòlegs i les vulcanòlogues. A més, gràcies a la col·laboració d’algunes famílies, hem pogut fer erupcionar uns quants volcans dins l’aula i hem pogut observar com seria aquest fenomen en directe!
Qui sap? Potser a la classe dels Cavallets de mar tenim alguns dels futurs o futures estudiosos dels volcans!

El grup d’I4 A descobreix els insectes.

Al llarg del mes de maig la classe de les estrelles de mar han estat descobrint secrets de la vida dels insectes. A la classe han muntat un racó d’observació d’insectes: insectes pal, cucs de seda que ja han fet el capoll, formigues, cucs de terra, papallones, escarabats i fins i tot han pogut observar una cuca de llum que són molt difícils de trobar! Després de parlar d’on viuen els insectes, han intentat reproduir el seu hàbitat amb pedres, branques d’arbre, flors, pinyes i plantes, per poder jugar i descobrir el món minúscul dels insectes. Ha estat un projecte apassionant!!!

Els grups d’I5 acaben el curs amb un projecte lliure.

Durant aquest trimestre hem fet el projecte lliure. Cada classe d’I5 ha triat què volia treballar. Per fer-ho van portar propostes de casa sobre diferents temes. Cadascú exposava la seva proposta als companys i companyes i després tots votaven amb els cubs de fusta.

Els temes que van sortir van ser els mussols (I5A) i el cos humà (I5B).

D’aquests temes van sorgir moltes preguntes que voliem investigar i les vam repartir entre tots/es per tal d’obtenir més informació.

Els nens i nenes d’I5A es van plantejar moltes preguntes sobre els mussols: quins mussols hi ha, on viuen, com son, què mengen, com es reproduieixen, com volen, on fan els nius…Ens vam basar amb els mussols que tenim ben a prop i van descobrir que a Cardedeu mateix, existeixen diferents espècies de mussols! Per finalitzar el projecte vam tenir la visita de dos experts en aus, els tiets d’en Xavi, que ens van explicar moltes coses sobre aquestes aus tant curioses i interessants.

Els nens i les nenes d’I5B es van centrar en investigar com és el cos per dins i per fora i com es porten a terme diferents funcions vitals: respirar, menjar, moure’ns… també com ens creixen els cabells, les ungles i com naixem. Van anar portant molts murals i materials i vam aprendre moltíssimes coses, especialment una de ben important, que el nostre cos és únic i ens permet fer moltíssimes coses.

Tota l’escola visita el Circ Cric vist pels grups de 1r

El dimecres 18 de maig tot l’alumnat de l’Escola Les Aigües vam anar al Circ Cric. Pels nens i nenes de primer va ser una experiència inoblidable: vam riure, ballar, jugar, compartir… i ens va passar el dia volant. Quin gran dia en companyia d’aquests grans artistes, que són una gran família i ens van ensenyar que el circ és més que un espectacle on ens podem equivocar i aprendre dels nostres errors. I com diu Tortell Poltrona: “Que bèstia!”.

Els grups de 2n gaudeixen per últim cop la trobada de dansa de Cardedeu

Després de moltes setmanes assajant i practicant a l’escola, les meduses i els  taurons de 2n han ballat amb la resta d’ infants de segon de Cardedeu. Des de ben petits i petites que participen en aquesta trobada i aquest ha estat el seu  l’últim any. Aquesta vegada la temàtica de les danses era dansa creativa i tots els nens i nenes s’ho han passat d’allò més bé dansant i rient conjuntament. És una festa molt bonica i emocionant on es comparteixen estones i es creen bons records.

Emma Piquer visita els grups de 3r després de la lectura de La fàbrica d’etiquetes

Emma Piquer, autora del llibre La fàbrica d’etiquetes ha visitat els grups de 3r. La visita ha estat molt profitosa. Ens ha parlat d’ella, del procés de la creació del llibre i ens ha fet reflexionar sobre les etiquetes que les persones hem de carregar i la importància d’evitar etiquetar ningú. Vam passar una estona molt divertida jugant a llençar lluny, en avions de paper, les nostres etiquetes.

Iniciem l’apadrinament lector d’aquest curs

Aquest segon trimestre hem iniciat l’apadrinament lector entre l’alumnat de 1r i 5è. És una activitat cooperativa on l’alumnat de 5è fan de padrins/es de lectura als seus fillols/es de 1r, generant un vincle molt bonic! Ens hem conegut, hem parlat sobre com funciona l’apadrinament i hem signat els contractes entre les parelles per tal de comprometre’ns a ajudar-nos mútuament.

Uns dies abans de trobar-nos vam rebre una sorpresa a la classe, els nostres padrins i les nostres padrines ens van fer arribar unes cartes molt especials. Aquí teniu una petita mostra, esperem que us agradi!

Els grups d’I3 visiten el port d’Arenys de Mar

La classe del Dofins i la de les Balenes d’I3 han fet una sortida al Port d’Arenys de Mar. Allí els ha visitat un pirata i han hagut de superar unes proves per esdevenir bones i bons pirates. També van fer una passejada en barca pel port i van veure una representació de titelles dels animals del mar.

Els grups d’I4 treballen el projecte de la granja

Aquest trimestre els grups d’I4 han estat treballant el projecte de la granja. Han parlat dels animals que viuen a la granja, com es diu el mascle, la femella i la cria de cada animal, si són mamífers o ovípars, si tenen el cos cobert de pèl o de plomes, de què s’alimenten,… També han parlat dels productes i aliments que ens donen: la llet de les vaques, els ous de les gallines i la llana de les ovelles que utilitzem per teixir roba i abrigar-nos a l’hivern. Al final de projecte han visitat la granja del Xaragall, on han pogut donar de menjar a les gallines i les cabretes, han tocat el pèl molt suau dels conills, han munyit una vaca i han pogut muntar damunt d’un poni que es diu “Ploma”. Ha estat un projecte molt interessant!!!

Els grups d’I5 al zoo

Els nens i nenes d’I5 al llarg d’aquest trimestre han treballat els animals de la sabana. Han après a diferenciar els animals herbívors dels carnívors, els mamífers dels ovípars. Han après algunes curiositats dels animals de la sabana i per concloure el projecte han fet una visita al Zoo de Barcelona. Allà van poder observar els animals en viu i en directe. Alguns d’ells ja són molt vells o provenen del món del circ i ja no poden tornar al seu hàbitat natural. També van aprofitar per parlar dels animals en perill d’extinció i de la funció que fa el zoo per evitar-ho. Van compartir un dia molt xulo i el temps els va acompanyar molt!

El Carnaval 2023 a 2n

Un any més ja ha passat la festa de Carnaval! A l’escola l’esperem amb moltes ganes i quan arriba la gaudim al màxim.
Els nens i nenes de segon, les setmanes prèvies, vam estar viatjant pel món amb un mini projecte sobre els diferents països i continents que formaven part del Carnaval de l’escola: Cuba, Hawaii, Colòmbia, l’Índia, Àfrica i Oceania. Vam cercar al google earth on estaven, vam veure algun documental per saber com eren els pobles i ciutats d’aquests països i vam escoltar i ballar les cançons escollides.
La Laia de la classe de les Meduses i la seva germana Sofia ens van fer una xerrada sobre Colòmbia: els principals ecosistemes del país i la fauna de cadascun d’ells. I ens va portar unes ales de còndor de mida real. Va ser molt interessant.
Finalment, la setmana de Carnaval va ser super divertida: vam venir a l’escola amb pijama, amb la cara pintada, amb un pentinat divertit i d’esportistes! I el divendres per fi, vam gaudir de la festa final! Ens ho vam passat genial compartint aquests moments amb tots els nens i nenes de l’escola!
Visca el Carnestoltes!!

Els grups de 6è es converteixen en inventores i inventors

Sabeu què son les màquines? Sabeu què necessiten fer funcionar? Durant les darreres setmanes, l’alumnat de 6è ha investigat de què es componen i com funcionen. Han après que aquests dispositius inventats per l’ésser humà ens fan la vida més fàcil. És per això que han creat les seves pròpies màquines i han après com fer-les funcionar. Voleu veure com han quedat? Us deixem unes imatges!

Els grups de 5è visiten les restes d’Empúries.

El divendres 3 de febrer els grups de 5è vam fer una excursió al Museu Arqueològic d’Empúries, allà vam poder descobrir com eren les antigues ciutats gregues i romanes. També vam poder desconnectar passant una bona estona a la platja on van poder gaudir de les vistes de la platja d’Empúries.

La Prehistòria arriba als grups de 4t.

Durant aquests mesos del segon trimestre l’alumnat de 4t ha estudiat les tres etapes de la Prehistòria: paleolític, neolític i edat dels metalls. Després de cercar i explicar la informació de cada una de les tres etapes, cada nen i nena està elaborant un diorama on reflecteix característiques de l’etapa de la prehistòria que ha volgut representar. Hem après conceptes nous com: nòmada, sedentari, menhir… I hem descobert algun animal prehistòric que ens ha sorprès!

Ens encanta manipular i expressar de forma artística tot allò que hem après a l’aula. Quan tinguem els diorames enllestits els exposarem amb molta il·lusió al vestíbul de l’escola. Esperem que us agradi el nostre resultat!

A més, també ens hem atrevit a fer alguna pintura rupestre per decorar el passadís de l’escola.

Per posar punt i final al tema, al mes de març, visitarem les Coves del Toll de Moià.

Els grups de 3r manipulen les matemàtiques

Els grups dels/es surfistes i dels/les submarinistes han treballat les rectes paral·leles i secants, de forma manipulativa, amb llanes, per tal que experimentin la manera de construir aquests elements i que siguin capaços/ces de localitzar-los en el nostre entorn. 

Paral·lelament han treballat els €uros, mitjançant la botiga, on tots/es els/les alumnes fan de compradors/es i de venedors/es, afavorint el treball del càlcul mental, per tal de poder tornar el canvi. D’aquesta manera, ens anem conscienciant dels diferents tipus de monedes i bitllets del nostre sistema monetari i de les diferents relacions que s’estableixen entre ells.

Projecte de les mascotes dels grups d’I3

Els grups d’I3 dels dofins i de les balenes treballen el projecte de les mascotes i algunes famílies porten les seves a l’escola per poder-les conèixer.

Els grups de 2n

Les tardes de plàstica de segon estan plenes de creativitat i tant les meduses com els taurons les gaudeixen al màxim. Aquesta setmana han fet una activitat en equip.

Cada grup havia de decorar un mandala gegant, però hi havia unes normes…Primer havien de decorar de manera individual el tros de mandala que tenien al davant. Ens hem imaginat que era la nostra “casa” i cada nen i nena podia crear i decorar l’espai al seu gust.

Després hem passat a omplir els espais que hi havia entre les “cases”. Aquests espais els hem anomenat “carrers”. Aquí la cosa es complicava una miqueta ja que s’havien de posar d’acord amb els veïns i veïnes per decorar aquests espais comuns.

Finalment, hem passat a la part central del mandala: “la plaça”. Aquest espai pertanyia a tots i totes així que l’acord havia de ser general.

Els resultats han estat espectaculars i tant els taurons com les meduses s’han posat d’acord i han gaudit molt d’aquesta proposta.

Aquesta activitat forma part de CREART, una formació que hem fet tot l’equip docent de l’escola on ens hem format per treballar valors i resolució de conflictes mitjançant l’art. Ha estat una estona molt bonica!

Els grups d’I4 descobreixen les façanes modernistes de Cardedeu.

Els nens i nenes d’I4 han anat pels Carrer de Cardedeu amb Museu-arxiu Tomàs Balvey a fer una activitat anomenada “La casa decorada”.
Han fet una volta pel poble observant les façanes de diferents cases modernistes i s’han fixat com estan decorades, amb flors, trencadís, reixes de “cop de fuet”… Per acabar l’activitat, van decorar la seva pròpia casa modernista.

Els grups d’I5 viuen l’Atelier.

El 13 de desembre, els nens i les nenes d’I5 van visitar l’atelier creat pels alumnes del cicle formatiu d’educació infantil de l’Institut Pla Marcell. Van poder accedir a un espai on hi havia diferents propostes manipulatives, d’observació, de relaxació… i allà van poder gaudir de manera lliure amb els diferents materials que hi havia al seu abast. Va ser una experiència molt enriquidora per totes i totes.

Teatre dels grups de 4t: De quan les bèsties van començar a parlar

Aquest trimestre hem treballat l’obra de teatre De quan les bèsties van començar a parlar de Rosa Ros. Primer, hem estudiat com és aquest tipus de text a nivell escrit. Un cop hem dominat aquest contingut, ens hem repartit els papers i hem memoritzat el nostre text, fent èmfasi en la dramatització del nostre personatge. També ens ho hem passat genial creant el nostre propi decorat de l’obra. Estem tan orgulloses i orgullosos de la nostra feina que ho hem volgut compartir amb els companys i companyes de 3r i amb les nostres famílies!

Els grups de 5è fan una gimcana al Mas Mogent

Els grups de cinquè van fer una excursió a la casa de colònies Mas Mogent a Llinars del Vallès. Allà l’empresa dedicada al món del lleure l’Esquirol els van organitzar una gimcana on els i les alumnes van poder conèixer més els seus companys i companyes de classe realitzant diferents dinàmiques de grup.

Els grups de 6è descobreixen el sòl amb microscopis digitals

Els grups de 6è han treballat el sòl i amb l’ajut del microscopi digital han pogut observar de què està format. Han utilitzat mostres del bosc i han vist la matèria orgànica i la matèria mineral… i fins i tot un ésser viu!

Els grups de 1r inicien els racons matemàtics

Els grups de primer, foques i peixos llanterna, han iniciat els racons matemàtics amb els quals estan fent unes grans descobertes.

Notícies del curs 21-22

Projecte d’escacs a 2n

Aquest trimestre els nens i les nenes de segon han iniciat el projecte d’escacs. Han treballat el coneixement del tauler i els seus elements (caselles, files, columnes, nom de les caselles…), les  peces i la seva col·locació a l’escaquer.  A més també han reflexionat sobre la importància que té per aquest joc seguir el procés de mirar, pensar i jugar. Aquest aprenentatge els servirà per moltes altres coses. S’han engrescat molt amb aquest projecte que continuaran en els propers cursos de l’escola.

Maquetes de màquines a 6è

Els nens i nenes de 6é han fet uns invents sobre el projecte del tema que han estat treballant últimament: “Engranatge”, on han estat investigant i fent recerca sobre les màquines simples i compostes, així com també sobre els circuits elèctrics. Posteriorment hem construït les nostres pròpies maquetes, les quals les compartim a continuació…

Taller d’esport adatat per als grups de 4t

Dimecres 25 de maig, l’alumnat de 4t va rebre la visita de l’associació Activa’t. Aquesta entitat va organitzar una xerrada sobre l’esport adaptat. El Paco va plantejar preguntes que feien reflexionar l’alumnat de 4t sobre què és l’esport adaptat, què vol dir una discapacitat,…

Més tard, els nens i les nens de 4t van tenir l’oportunitat de jugar a bàsquet amb cadira de rodes i, més tard, a boccia. Cadascuna d’aquestes activitats estava dinamitzada per un esportista diferent, que explicava amb detall i passió, el gust per l’esport. De manera que transmetien la importància de l’esport (per la salut, els valors, les relacions socials,…) i les infinites possibilitats que té l’esport d’adaptar-se a la gent. El taller, subvencionat pel Pla Català de l’Esport va resultar una jornada molt interessant, significativa i va propiciar obrir la mirada dels alumnes en quant a esport i inclusivitat.

Colònies de 5è a La Garbinada de Torroella de Montgrí

Els grups de 5è hem gaudit d’una estada de 3 dies a la casa de colònies La Garbinada, a Torroella de Montgrí, on hem realitzat activitats de platja i aventura. El primer dia vam d’un passejar  a bord del Nautilus, un vaixell amb visió submarina per gaudir de la flora i fauna de  la Reserva Natural de les Illes Medes. A més hem realizat activitats aqüàtiques  passejant en caiac i rais, embarcacions construides amb materials no convencionals, per la desembocadura del riu Ter. També hem pogut gaudir d’activitats ben emocionants com l’escalada i la btt per camins i corriols del Baix Empordà. Durant les nits hem viscut emocionants jocs nocturns i un bon comiat a la disco.

Aquestes colònies ens han permès conèixer- nos més i aprendre a conviure respectant-nos els uns als altres. Ha estat una gran experiència!

A I3 descobreixen “La Granja” de Santa Maria de Palautordera

Els grups d’I3 han anat a Santa Maria de Palautordera a “La Granja”. Allà , a aper tde conèixer i veure els animals de granja que tenen, van fer una passejada pel bosc i van conèixer la Fada Primavera que ens va expicar un munt de coses sobre la vis aal bosc durant aquesta estació. 

Grups d’expertes i experts a 1r

Aquest tercer trimestre els nens i nenes de primer han treballat els animals. Els han classificat en vertebrats i invertebrats i després s’han agrupat  fent equips  d’expertes i experts. Cada grup ha treballat un tipus de vertebrats, han portat informació i s’han posat d’acord per elaborar un mural. Finalment han fet exposicions i cada equip ens ha explicat moltes característiques i curiositats de cada un dels tipus. Ha estat molt enriquidor aprendre tots junts i juntes!

Els grups de 3r reinterpreten l’obra Plens Buits de Glòria Ortega

Aquest trimestre els nens i nenes de 3r han fet la seva interpretació de l’obra “Plens i Buits” de l’artista Glòria Ortega. Per grups, hem elaborat maquetes de ciutats inventades amb material que trobem a l’escola. El resultat ha estat fantàstic! Podeu veure la nostra feina al vestíbul de l’escola.

Els grups d’Infantil-4 caminen descalços

Estan tereballant el projecte dels sentits i en Marcel, de la classe de les estrelles de mar, ens proposa una activitat molt xula! Ens explica que el peus són molt sensibles al tacte, per això hi tenim moltes pessigolles. Ens porta diferents textures que posem un unes safates per fer un caminet. Després hi passen descalços. Que divertit!

Gimcana matemàtica a 4t

El 28 d’abril l’alumnat de 4t va fer una gimcana matemàtica, sobre mesures. Primerament, a l’aula, va fer la previsió. L’alumnat disposava d’un full on es plantejaven diferents incògnites. Quant deu pesar la teva motxilla? Quant deu pesar un litre d’aigua? Quant mesura el teu pam? A quina temperatura surt l’aigua de l’aixeta? …

El dia 28 va tenir l’oportunitat de comprovar, amb diferents estris de mesura (bàscules, balances, diferents tipus de termòmetres, regles, cintes mètriques rígides i toves,…), si les seves previsions eren correctes, s’aproximaven o havien quedat lluny de la realitat.

Algunes famílies de 4t van col·laborar ajudant a les diferents proves i l’experiència va ser molt enriquidora.

Aquesta activitat va ajudar a consolidar continguts matemàtics que estem treballant a l’aula i a tenir un primer contacte amb alguns estris de mesura, a part de gaudir de poder tornar a obrir les portes de l’escola a les famílies i poder barrejar-nos. 

Visita d’una mare i un pare químics a 5è

Ens han visitat la Cristina i el Roberto, la mare i el pare de la Irene de 5è B. Els dos són químics i es dediquen a la preparació de medicaments. Ens han explicat quines són les mesures de seguretat que s’han de dur a terme per treballar en un laboratori i hem fet uns quants experiments sobre els estats de la matèria. Hem après que la química és present en el nostre dia a dia. Gràcies família!

Els grups de 5è disseccionen un calamar per observar-lo

Els grups de 5è van fer la dissecció d’un calamar, que pertany al grup dels cefalòpodes.  Quan vam fer la dissecció vam poder observar que el calamar no té ossos però sí que té una ploma interna que ajuda a mantenir la rigidesa del seu cos. També vam aprendre que els seus ulls tenen una visió de 360º i que, quan se senten atacats, expulsen una tinta negra que els permet fugir i amagar-se dels seus depredadors. A més, el calamar té una mandíbula que s’anomena “ bec de lloro” per la seva semblança amb el bec d’aquesta au.

Sabieu que el calamar és anomenat “el camaleó del mar”? Això és degut que té una capa de pell molt fina formada cèl·lules cromatòfores que l’ajuden a camuflar-se, ja que s’adapten als colors de l’entorn on es troba. Hem après moltes coses fent aquest experiment. 

Els grups de 1r s’inicien a la robòtica amb Bee bots

Aquest segon trimestre els infants de primer (Meduses i Taurons)  s’han iniciat en l’ús de Bee Bots. Aquest tipus de dispositius ens permeten treballar el llenguatge direccional, com dreta, esquerra, davant i darrera així com d’altres moviments. És una manera molt vivencial per treballar seriacions d’una manera molt lúdica i intuïtiva. Seguirem gaudint dels Bee Bots per treballar diferents continguts d’aula, hem gaudit molt.

Els grups de 2n descobreixen les centenes

Els nens i les nenes de segon han descobert el concepte de centena a partir de la manipulació de material divers (canyetes, cigrons,…). També han experimentat que una centena equival a deu desenes o cent unitats.  

Un expert en llops visita els grups d’I4.

Com a cloenda del projecte dels llops que han treballat els grups d’I4 , ens ha visitat l’Ignasi del Centre d’estudi i divulgació del llop, Signatus. Ens ha explicat la històira d’un llobató i descobrim com viuen i quins són els perills que han d’afrontar els llops i hem parlat de la importància de protegir-los.

Hem observat i tocat un crani de llop i hem parlat dels diferents tipus de dents que tenen, hem buscat petjades per l’aula i hem intentat identificar si eren de llop o de gos. Hem tocat pèl de llop sense mirar i hem diferenciat el seu tacte del de les plomes. Va ser una experiència divertida i enriquidora.

Els grups de 6è al Parc Ambiental de Gualba per treballar l’orientació.

El dijous 24 de març els grups de 6è van realitzar una excursió al Parc Mediambiental de Gualba. Allà l’organització de lleure de l’Esquirol ens va preparar una gimcana per grups on vam poder treballar l’orientació i cohesió de grup. També vam poder descobrir la natura i un espai nou on van poder descobrir noves maneres de gaudir en equip.

Els grups de 3r llegeixen La fàbrica d’etiquetes i l’autora els visita a l’escola.

Durant aquest trimestre els alumnes i les alumnes de 3r de Primària han treballat el llibre il·lustrat La fàbrica d’etiquetes d’Emma Piquer. 

Aquest llibre ens ha permès reflexionar sobre les etiquetes que posem, conscient o inconscientment, a les persones i que d’una manera o d’una altra acaben per afectar-nos emocionalment. Hem penjat en un arbre les nostres etiquetes positives i negatives i hem escrit moments on ens hem sentit etiquetats.

Per acabar el treball hem tingut l’oportunitat de compartir aquestes experiències amb l’autora del llibre. Li hem fet moltes preguntes que ens ha ajudat a fer-nos una idea de com va ser el procés d’escriure el seu primer llibre.

Hem anat a buscar el tió

Com cada any el calendari d’advent ens recorda que els tions ja s’acosten a l’escola i els nens i nenes de P3, P4 i P5 han sortit a buscar-los. Hem caminat fins a la Serreta i ens ha costat molt trobar-los, estàven molt amagats! Un cop els hem trobat hem jugat una estona i hem tornat a l’escola amb els nostres tions. Ara toca engreixar-los una mica, a veure si ens caguen alguna cosa ben dolça!

Els grups de 4t són els primers de vistar l’exposició Buits Plens

Els alumnes de 4t han anat a visitar l’exposició Buits i plens de l’artista Gloria Ortega al Museu- Arxiu Tomàs Balvey. Allà, han observat com l’artista juga amb objectes plens i buits, i han gaudit tots plegats de les seves escultures i de diferents formes de veure la realitat. Després de la visita, van fer un taller molt interessant d’omplir els buits, o els plens, de diferents edificis de Cardedeu.

Els grups de 2n van a Can Bordoi a descobrir com es fa el mató.

Els nens i les nenes de segon han anat d’excursió a la granja de Can Bordoi, a Sant Antoni de Vilamajor, al peu del Montseny, per conèixer en viu i en directe com són les vaques i d’ on surt la llet. Primer van fer una visita a la granja per veure les vaques i els vedells. També van els hi  van donar de menjar i van veure com una màquina les munyia. En acabar van fer un taller d’elaboració de mató. Van gaudir d’un dia ben divertit i especial.

Els grups de 3r escriuen cartes de suport als nenes i nenes d’escoles de la Palma

Els nenes i nenes de 3r, des de l’àmbit lingüístic de castelllà  han escrit cartes per a les escoles de La Palma (Illes Canàries) per donar suport i ànims i que aviat puguin tornar  a les seves escoles després que hagin estat tancades pels efectes de l’erupció del volcà. La proposta del projecte Una carta, una sonrisa ens va arribar de la Raquel, la mare del Derek de 1r B, que és de les Illes Canàries. També han escrit cartes de suport els grups de 4t, 5è i 6è. els grups de 1r i 2n els han fet dibuixos de suport. totes les produccions s’hn enviat per correu postal a  l’Ajuntament de Los Llanos de Aridane.

Han gaudit fent aquesta activitat i han pogut empatitzar amb els nenes i nenes que, per circumstàncies meteorològiques, no poden anar a l’escola ni relacionar-se amb els seus companys i companyes.

Els grups de 5è i 6è participen a les jornades d’esport inclusiu que organitza Amics d’En Biel.

El 30 de novembre i el 14 de desembre els alumnes de 6è i 5è van anar al pavelló poliesportiude Cardedeu a fer les activitats organitzades per la Fundació Amics d’En Biel.

Allà els i les alumnes van poder gaudir d’una gimcana de 4 activitats  on van poder practicar l’esport des del punt de vista de les persones que pateixen alguna discapacitat. La primera activitat va consistir en fer un partit de bàsquet en cadires de rodes, la segona en fer un circuit en cadira de rodes, la tercera en fer un partit de tenis taula amb indicacions i la quarta en crear un recorregut en grup amb una cadira especial.

Van gaudir molt de les diferents activitats i van poder veure com els esports es poden veure des d’una perspectiva molt més inclusiva. 

A 1r descobeixen la tardor a Can Pou

El divendres 19 de novembre les nenes i els nens de la classe de les Meduses i dels Taurons vam anar a la granja de Can Pou (Sant Antoni de Vilamajor). Les monitores ens havien preparat unes activitats molt especials. Primer vam decorar un marc amb pintures i colors de la tardor. Després vam anar a fer una passejada pel bosc: vam collir fulles per posar al marc i vam descobrir molts tipus de bolets i algun element màgic:al mig del bosc hi havien cabanes i alguna porteta molt especial. Va ser un dia ple d’aventures ens ho vam passar genial!

Notícies del curs 20-21:

A 1r fan rajoles amb fang

Aquest tercer trimestre les nenes i els nens de primer han treballat a expressió artística el volum: fer una rajola de fang. A partir d’una base de fusta que feia de suport, l’han anat omplint amb xurros de fang i els han anat estirant amb els dits fins que ha quedat ple i llis. Quan han tingut la rajola feta cada nen i cada nena l’ha anat decorant amb les petjades d’objectes petits (petxines, taps, pedres…) i/o dibuixant amb un pal de fusta al seu gust. Un altre dia, quan el fang ja estava sec, han pintat la seva producció perquè quedés ben bonica. Les rajoles han quedat molt diverses, però totes molt xules. Tothom ha gaudit molt d’aquesta activitat.

Els grups de 2n descobreixen les propietats de les plantes del jardí del museu.

Aquest trimestre els grups de 2n han anat al Museu-Arxiu Tomàs Balvey, han visitat el jardí per conèixer les plantes aromàtiques i les seves propietats. Tot seguit, han fet un petit taller on han elaborat un saquet amb les fulles de les plantes que més els han agradat, després la Marta del museu ens ha preparat una infusió boníssima i han preparat el seu propi planter. I al final a collir flors pel seu punt de llibre. Va ser un dia molt intens i divertit!

Torneig d’escacs a 4t.

Col·loquem les peces, ens saludem i comencem la partida!

Per acabar el trimestre, l’alumnat de quart ha fet un torneig d’escacs! Ha estat molt emocionant! Hem posat en pràctica tot el que hem après. Un cop eliminats, hem tingut l’oportunitat de veure com jugaven la resta de companys i companyes. Sempre en silenci, per no desconcentrar als participants.

Els grups de P4 treballen el projecte de la granja

Els grups de les estrelles de mar i els cavallets de mar han après moltes coses del projecte de la granja!

Per iniciar-lo van fer una sortida a la Granja del Xaragall. Quina pila d’animals que hi havia, va ser una súper experiència! Van muntar en poni, vam acariciar conills, van veure oques, ànecs, daines, cabres i cabrits, ovelles, xais i bocs i fins i tot van munyir una vaca de cartró de mida real!

A l’escola, durant unes setmanes, van fer diverses activitats molt enriquidores. Algunes famílies de la classe els van dur animals de granja que tenen a casa i els van explicar què els agrada menjar, quina pell tenen, quantes cries poden tenir, d’on neixen, què els agrada…com els va agradar poder-los observar i tocar!

La Laura els va explicar que la seva àvia treballava amb llana de les ovelles: feia coixins i matalassos! Els va ensenyar imatges de com esquilen les ovelles per treure’ls la llana, després la netegen i la filen per fer-ne jerseis, bufandes, gorros i roba que portem. Els va portar llana d’ovella que vam tocar i olorar! Vam decidir fer una manualitat cosint amb llana de moltes coloraines. Quina feinada cosir!

També van veure que els animals de granja deixen petjades molt diferents i les van estampar. Van fer una composició de petjades! Per acabar el projecte van gaudir d’un caminet de textures de la granja. Ho van fer descalços/es…quina sensació més agradable! Van trepitjar palla, pètals de flors, herba fresca, sorra, llana i plomes!

Els grups de P3 visiten Can Pou

Els nens i les nenes de P3 s’han estrenat amb la seva primera excursió durant el segon trimestre. Han visitat la granja de Can Pou (Sant Antoni de Vilamajor) on han conegut a la Fada Primavera i el Follet del Bosc. Han passejat pel bosc, travessant un riuet i s’han fixat en les flors que ens indiquen que, a poc a poc, ha arribat la primavera. També han elaborat una vareta màgica i han visitat els animals de la granja: porcs, vaques, cabres, cavalls, ovelles, conills, gallines, oques… Ha estat un dia esplèndid i s’ho han passat molt i molt bé!

Els grups de 4t coneixen personatges importants

A l’estona de lectura, sovint expliquem algun conte. Aquest curs hem descobert uns llibres que ens han agradat molt i ens han motivat a fer un treball amb més profunditat. És la col·lecció de llibres Petit&Gran de l’editorial Alba que parlen de personatges importants al llarg de la història, com Gandhi, Gloria Fuertes, Stephen Hawking, Rosa Parks, David Bowie, Simone de Beauvoir … i que posa l’accent en personatges femenins influents. A més d’aprendre sobre els personatges, hem pogut parlar sobre temes diversos com la pau, el racisme, la natura…i cadascú de nosaltres ha fet d’experta o d’expert d’un pesonatge. També hem preparat un joc de cartes i hem après mentre juguem.  Ens ha quedat molt clara la idea que podem aconseguir el que ens proposem, amb il·lusió i ganes.

 

Els grups de primer fan racons de treball

Aquest trimestre hem començat a treballar diferents aspectes de la llengua per racons. Per fer-ho, hem organitzat la classe en cinc espais diferents, un per a cada racó. Tothom els pot provar tots, un cada setmana. Tenim el racó de l’abecedari per anar-nos familiaritzant amb la lletra lligada, el de grafisme creatiu per practicar la grafomotricitat, el de llegir paraules per treballar la lectura i la comprensió lectora, el d’escriure per treballar la composició de paraules i el del Dobble Kids per exercitar l’atenció i la concentració a partir del joc. 

Els nens i les nenes aprenen a organitzar-se, a treballar de forma autònoma, a respectar les normes d’un joc compartit… i al mateix temps s’ho passen d’allò més bé amb les diferents propostes. Gaudeixen molt fent racons!!

Els grups de 2n s’inicien amb els escacs.

Aquest trimestre hem encetat el treball amb els escacs. És un recurs genial per treballar habilitats que ens seran útils en totes les àrees: l’atenció, la concentració…. Aquest projecte forma part dels  que fem a l’escola i té continuïtat fins a sisè.
Hem presentat les figures i l’escaquer amb un conte, els nens i nenes van fer un campionat de col·locar peces.
Finalment, hem aprofundit una mica més en la figura del Peó: els seus moviments, com captura les altres peces i hem jugat a fer curses de peons. Tant els taurons com les belugues han entomat aquest projecte amb moltes ganes!!
Ens ho hem passat genial!

Escape room als grups de 5è: joc, treball en equip, resolució, cohesió, organització, gestió del temps, …

Els grups de cinquè vam tenir una experiència única. En Xavi, la Mònica i la Mireia van tancar la porta de la classe i van guardar la clau en una capsa amb cadenat. Tot va passar molt ràpid, ens vam haver d’organitzar per grups. Cadascun dels tres grups tenia una capsa amb 4 sobres i les instruccions per poder desxifrar la combinació del cadenat de la seva capseta. Amb cada prova resolta  aconseguíem un nombre. Per què servirien….? Quan vam arribar a l’últim, vam haver de fer diferents combinacions. I quan per fi, vam trobar la combinació que obria la capseta de cadascun… No penseu que va acabar aquí. A dintre hi teníem una petita sorpresa i un nombre. S’apropava l’hora de pati i volíem sortir!!!! Així que entre tots i totes vam intentar esbrinar la combinació. I…… HO VAM ACONSEGUIR!!!!!! 

Per cert us hem de dir que vam riure moltíssim, ens vam posar nerviosos/es, ens vam ajudar…, i sense adonar-nos-en, jugant el temps ens va passar volant.

Els grups de P3 coneixen les seves mascotes.

Durant aquest primer trimestre els dofins i les balenes hem portat a terme el projecte “Els animals de companyia”.  Hem descobert algunes de les mascotes més habituals, les parts del seu cos, què mengen, on viuen,com neixen, com en podem tenir cura, entre d’altres.

Algunes famílies ens han visitat amb les seves mascotes per tal d’observar com són, poder-les  tocar i veure el seu comportament. En aquestes visites els hem pogut fer algunes preguntes per resoldre dubtes i descobrir molts aspectes interessants, com per exemple: “com dormen les tortugues? els gossos tenen pèl a dins de les orelles?, què mengen les taràntules?”

Després d’algunes setmanes, hem finalitzat el projecte triant per votació quina mascota ens ha agradat més. 

Volem agrair la col·laboració i implicació de les famílies per enriquir aquest projecte tan engrescador.

Projecte de la Casa dels grups de P4.

Els grups de P4 hem treballat el projecte de de La Casa, hem creat, amb molta imaginació, cases, edificis, un poble, una casa vaixell, un garatge, una planta de reciclatge…

Hem pintat caixes de cartró per crear el nostre propi poble de cases i blocs de pisos. Les hem decorat inspirant-nos en l’artista Friedensreich Hundertwasser. Hem gaudit molt jugant amb el nostre poble.

A més amb el Museu-Arxiu Tomàs Balvey, hem fet una passejada per descobrir es façanes de les cases modesrinstes que hi ha a Cardedeu amb l’activitat la casa decorada.

Els grups de P5 experimenten a l’espai de laboratori.

Tot i ser un curs atípic, els nens i nenes de les classes dels pingüins i de les tortuges, hem pogut seguir visitant l’espai del laboratori. Cal dir però, que hem hagut de canviar la manera d’anar-hi: ja no hi anem a fer tallers i ens n’hem d’assegurar que fa 48 hores que no hi ha anat cap altre grup.

Gaudim molt a les taules de textures fent trasvassaments, omplint, buidant, pesant,… També hi fem construccions més voluminoses de les que podem fer a la classe i utilitzem material més divers. Hi tenim una tarima a on podem fer mandales amb material natural com són: petxines, pedres, pinyes, branques,… Podem treballar el traç a la taula de llum i fer composicions amb material translúcid.

La Fada de les Lletres de 1r.

Al mes d’octubre als nens i les nenes de primer els esperava una gran sorpresa a la classe: els havia vingut a veure la fada de les lletres. La fada de la classe de les foques es diu Fada Rosada i la de la classe de les orques Fada Daurada.

De tant en tant els ve a visitar i els porta la seva màgia. Un dia els va portar unes quantes lletres de l’abecedari, un altre dia unes quantes més, un conte, uns tampons de lletres i uns punts de llibre que els aniran la mar de bé per llegir cada dia. Estan tots i totes ben emocionats!!!

Els grups de 2n aprenen a fer mató a Can Bordoi.

Al mes de novembre, els nens i nens de segon vam passar un dia molt divertit a la granja de Can Bordoi. Els monitors de la granja ens van ensenyar les vaques i els vedells. Els hi vam donar de menjar i vam passar una bona estona amb ells. També vam veure el robot que utilitzen per munyir i com les vaques van soles al robot. Al final vam fer un taller d’elaboració de mató…ummm que bo!!! 

També vam passar una estoneta genial fent les activitats a l’aire lliure que ens tenien preparades! Que bé van aquests dies de compartir vivències amb els companys i companyes!

Els grups de 4t descobreixen el Sistema Solar.

El primer trimestre els i les alumnes de 4t hem treballat el sistema solar a l’àrea de coneixement del medi. Durant aquestes classes hem après a treballar en grup i hem realitzat murals i lapbooks relacionats amb aquest tema. 

A finals d’octubre vam fer una sortida relacionada amb el sistema solar. L’Isaac, el monitor de l’activitat, ens va acompanyar a endinsar-nos al planetari que es va instal·lar en el gimnàs de l’escola. Dins d’aquest, ens vam acostar a tots els planetes i també vam descobrir les constel·lacions i l’Aurora Boreal. Una cop vam sortir del planetari, vam fer manualitats relacionades amb les constel·lacions i vam jugar a un  dominó de planetes. Després, ens vam preparar per sortir i vam dinar al Parc dels Pinetons. Després de menjar, vam fer diversos jocs relacionats amb el tema treballat. 

També, hem après curiositats sobre els vuit planetes i hem elaborat un lapbook per a cada planeta. Després, hem escoltat les exposicions dels nostres companys i companyes que han estat molt interessants. Tots ens hem esforçat molt i hem demostrat que som uns artistes!

 

Els grups de 3r coneixen i readapten l’art de Piet Mondrian.

Aquest trimestre els grups de 3r hm conegut l’artista Piet Mondrian. Observant la seva obra hem recordat les línies verticals i horitzontals. Un cop analitzada, l’hem adaptat i fet a la nostra manera; li hem donat volum. Hem après a embolicar capses i ho hem fet en equip, perquè ha estat una tasca laboriosa. A continuació, hem fet les línies negres amb cinta aïllant. Per últim hem pintat amb els colors: vermell, groc i blau i hem deixat algun espai blanc. Hem estat uns/es autèntics/ques artistes!

Per fer la tapa del primer trimestre hem creat una altra obra, en pla. Hem parlat sobre les línies paral·leles. L’hem pintat amb ceres i l’hem envernissat.

Els grups de 6è treballen la cèl·lula

Els grups de 6è hem estudiat la cèl·lula, que és l’estructura viva més senzilla. Hem après que hi ha éssers vius unicel·lulars, com els protozous, els bacteris i els virus. I també organismes pluricel·lulars, com ara les persones, els animals i les plantes. Amb l’ajut del microscopi i la lupa binocular hem pogut observar cèl·lules vegetals i animals.
I per acabar, per grups hem construït unes maquetes de la cèl·lula animal amb alguns dels seus orgànuls, com els ribosomes, l’aparell de Golgi, els mitocondris… Ha estat un tema molt interessant!