Tallers de suport escolar diversificat per l’ESO

En les properes setmanes tindrem l’oportunitat d’oferir als nostres alumnes un seguit d’activitats extraescolars en el marc del “Pla de Millora de les Oportunitats Educatives (PMOE)”, subvencionat per l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet. L’objectiu d’aquesta iniciativa és pal·liar els efectes negatius sobre l’exercici del dret a l’educació derivats de la suspensió de l’activitat educativa durant el darrer trimestre del curs escolar 2019-2020.

Aquestes activitats consistiran en tallers de caire matemàtic, científic, artístic i tecnològic:

Escacs a mida  LAB Ciència  LAB Disseny per a la fabricació digital  LAB Escènic  LAB fotogràfic

Tots aquests tallers seran realitzats a les instal·lacions de l’institut per monitors externs al centre els dimarts o dijous a la tarda en horari de 16:00 a 17:30.
Està previst que els tallers comencin en el mes de març i s’allarguin fins al juliol. Les activitats són totalment gratuïtes per les famílies.
A continuació trobareu una descripció dels tallers que s’ofereixen. Les famílies rebran informació sobre el procés d’inscripció en el seu correu electrònic.

LAB Escacs a mida_________________________________________________________________________

  • Objectiu:

Relacionar l’ estratègia dels escacs amb la presa de decisions, concentració, control de les emocions, solució de problemes i visió espacial.

  • Continguts:

          – Introducció al tauler, moviment de peces, regles bàsiques dels escacs, primeres estratègies i problemes a solucionar.

          – Mates bàsics, obertures, finals bàsics i primers problemes amb més d’una jugada.

LAB Ciència_______________________________________________________________________________

  • Objectius:

Apropar la ciència a l’alumnat d’una manera més divertida i engrescadora.

Presentar les diferents branques de la ciència per tal de despertar-li la curiositat.

Crear consciència sobre l’impacte de l’esser humà al planeta i aprendre a ser autocrítics/ques amb les pròpies actituds.

Donar valor a la professió de científic en totes les seves vessants, en especial a les dones.

  • Continguts:

       –  A cada sessió es treballarà una branca diferent de la ciència. 

       –  A continuació es llisten 20 activitats que poden estar incloses en aquestes sessions:

CSI, investiguem el cos humà (Anatomia); Ciència de l’aigua (Hidrologia); Física divertida (Física); Química a la cuina (Química); Pocions de bruixa: plantes medicinals (Botànica); Saps què menges? (Nutrició); Ecoescola (Reciclatge i sostenibilitat); Canvi climàtic (Ciència del canvi climàtic); Cervell humà (Neurologia); Roques i minerals (Geologia); Dinosaures (Paleontologia); La biblioteca dels gens (Genètica); Microcosmos (Microbiologia); Volcans i terratrèmols (Ciències de la terra); Sistema solar (Astronomia); El Món dels artòpodes (Entomologia); Tornados i tempestes (Meteorologia); Energies renovables (Engenyeria); Els virus i el canvi climàtic (Epidemiologia); La biologia de la reproducció (Reproducció)

LAB Disseny per a la fabricació digital______________________________________________________

  • Objectius:

Transmetre coneixements bàsics relacionats amb la tecnologia i l’aplicació del disseny 2D i 3D a la fabricació digital: impressió 3D, tall làser, tall de vinil i fresat CNC.

Apropar l’alumnat a les tecnologies de fabricació digital i fer-lo partícip de la coneguda com a quarta revolució industrial.

Despertar l’esperit científic i creatiu de l’alumnat fent-lo conscient de que vinculant les tecnologies de fabricació, la robòtica i la programació a la seva curiositat i creativitat és possible realitzar gairebé qualsevol projecte.

Capacitar l’alumnat perquè pugui portar a terme processos bàsics de fabricació digital mitjançant diferents tecnologies presents en un entorn “fab lab” (“fabrication laboratory”).

Explicar el paper dels espais “maker” o espais “fab lab” i la filosofia “maker” com a canals dinamitzadors de projectes i com a eina de participació ciutadana.

  • Continguts:

    – Disseny: 3D, vectorial o gràfic.

    – Iniciació a la programació.

    – Preparació dels projectes per a la fabricació digital: impressió 3D, tall làser, tall de vinil i estampació de vinil.

LAB Escènic_________________________________________________________________________

  • Objectius:

Trobar un estat de confiança i desinhibició per interpretar personatges amb la màxima espontaneïtat.

Treballar l’escolta i l’acceptació.

Conèixer les potencialitats del grup.

Desenvolupar l’empatia i el sentit crític amb la representació teatral.

Preparar una petita mostra final.

  • Continguts:

   – Tècniques d’expressió corporal i oral.

    – Joc dramàtic.

    – Improvisació.

    – Construcció del personatge.

    – Treball de text.

LAB fotogràfic______________________________________________________________________

  • Objectius:

Adquirir els conceptes necessaris perquè l’alumnat pugui desenvolupar i fomentar la seva capacitat creativa.

Crear espais d’exploració, reflexió i discussió sobre valors i conceptes importants en la seva conformació com a noves generacions. Reflexionar sobre la creativitat, l’art, la identitat, l’autoimatge, la diversitat, l’empatia, la família i l’amistat entre altres temes.

Facilitar l’adquisició de noves capacitats per descobrir la pròpia mirada interpretativa del món que els i les envolta.

Promoure la fotografia participativa com a eina pedagògica.

Donar veu pròpia als i les participants perquè expliquin en primera persona la seva realitat i interpretació del món a través del poder de la imatge.

  • Continguts:

      – Conceptes bàsics de la fotografia i funcionament de la càmera.

      – Fer fotos amb un mòbil: coneixement de tots els recursos que ens ofereixen aquests dispositius.

      – Conceptes d’enquadrament i composició.

      – El llenguatge i la psicologia del color.

      – La llum com a matèria primera i generadora d’universos.

       – Les lectures i interpretació de les imatges.

       – Tècniques fotogràfiques que ens ajudaran a crear emocions i sensacions: pintar amb llum, imatges superposades, el moviment etc.

        – Tècniques d’experimentació.

        – L’Autoretrat: com m’explico a mi mateix/a i com vull que em vegi la resta?

        – El Retrat: com veiem a les persones del nostre entorn?

        – L’Entorn: com ens sentim en l’entorn que vivim i com ho percebem?

        – Elaboració d’un projecte fotogràfic personal entorn d’una sèrie de conceptes relacionats amb la identitat, la família i el futur entre d’altres.

        – Sortida a visitar una exposició fotogràfica: entendre com les exposicions ens expliquen una idea o una història (sempre que les circumstàncies ho permetin)