Gràcies a aquesta capa volàtil i gasosa,
la terra se sent segura i joiosa.
Lola Casas
Aquesta setmana hem donat la benvinguda a l’octubre, entrant de ple a la tardor. Aquest mes hem posat en marxa la responsabilitat del Temps, semblant a la que vam dur a terme a la classe de les Alícies, però amb una observació extra.
En primer lloc, hem estat parlant de quins fenòmens atmosfèrics coneixem. Certament, entre totes les Tanits n’hem pogut fer un bon recull: pluja, calamarsa, vent, núvols, huracans, boira, neu, llamps, trons… A més a més, tenim molt clar que on tenen lloc els fenòmens són a l’Atmosfera, una capa que envolta la Terra. Sabíeu que té un gruix de 120 km? És com anar de Vilanova del Camí a la Vall d’Aran en línia recta.
I bé, un cop hem fet memòria de la responsabilitat d’observar el cel, hem trobat a la rotllana dos tipus de termòmetres: un de digital i un altre analògic. Aquest curs, les persones responsables del temps, hauran de recollir la temperatura de la classe i la temperatura de fora el carrer. A l’aula hem instal·lat el termòmetre digital, molt fàcil de llegir, perquè directament et dona la temperatura.
En canvi, el termòmetre analògic ens ha portat una mica més de feina desxifrar, donat que té una colla de ratlles i números. Així doncs, en grups hem estat analitzant aquesta eina de mesura de la temperatura ambient i hem descobert:
- Els nombres que apareixen van de 10 en 10
- Cada ratlla és un grau
- La unitat de mesura es diu graus celsius i es representa ºC
- Un ratlla vermella, neix en una esfera per sota els números i és la que marca la temperatura.
- Per sota del 0 trobem que hi ha 10 graus més, però no entenem per què. Ho haurem d’investigar!
Amb aquests coneixements, ja podem recollir les dades de la temperatura interior i exterior de la classe. Més endavant ja us explicarem com representar aquestes dades i quina informació obtenim.
Vols seguir investigant?
En el següent enllaç trobareu un vídeo que explica com podem saber la distància en la que es troba una tempesta observant els llamps i, posteriorment, el so del tro. Vídeo MeteoCat



Comentaris recents