NOTÍCIA DEL SIMPOSI SOBRE APRENENTATGE GLOBALITZAT

L’Institut de Ciències de l’Educació publica un butlletí mensual amb les notícia més rellevants de cada mes. Aquest mes de gener, inclou la notícia del simposi sobre l’aprenentatge globalitzat i per projectes en el qual dues mestres de l’escola hi van participar i ja vam realitzar una entrada a la web. Si voleu recuperar la informació, cliqueu aquí.

Els passats 23 i 24 de novembre va tenir lloc el Simposi sobre aprenentatge globalitzat i per projectes organitzat per l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona. Al simposi es van combinar l’intercanvi d’experiències de treball a través de comunicacions orals i de pòsters, amb el contrast de plantejaments acadèmics i diferents mirades al voltant de la qüestió amb converses i taules rodones.

El motiu principal de la convocatòria es deu a què actualment hi ha molts centres i docents que consideren que els processos d’aprenentatge que tendeixen a dividir i simplificar impliquen una fragmentació del coneixement que no existeix en la vida real i un allunyament de l’alumne del veritable objecte de l’aprenentatge. Aquests docents han vist la necessitat de fer propostes d’aprenentatge globals i complexes i han començat a canviar les seves pràctiques, però no sempre amb el coneixement teòric i amb el grau de reflexió que serien desitjables. L’equip docent de l’ICE vam pensar que aquests professionals necessitaven un espai de trobada, intercanvi i reflexió al voltant d’un model d’aprenentatge que pretén ajudar a infants i joves a donar resposta a les grans i petites preguntes que la vida ens planteja.

El resultat de la convocatòria va superar amb escreix les nostres expectatives de forma que de les més de 200 propostes de comunicació al simposi en vam poder mostrar finalment 114, entre comunicacions orals i pòsters. Moltes de les persones que van exposar la seva feina han considerat que va ser una activitat professionalment gratificant i ens han agraït l’oportunitat de poder-la compartir amb altres docents. La inscripció va superar les 400 persones i vam haver de tancar les inscripcions molts dies abans de la celebració del simposi.

La gran acollida del simposi, les valoracions positives dels assistents i les demandes de continuïtat que ens han fet molts d’ells ens obliguen a treballar amb l’horitzó de poder oferir espais que permetin l’intercanvi, la reflexió i la formació al voltant de l’aprenentatge globalitzat i per projectes a tots els docents i centres que ho trobin necessari. De fet, aquest simposi no és la primera iniciativa en relació a aquesta qüestió per part d’un ICE que fa anys que té diversos equips que treballen al voltant d’aquesta temàtica reflexionant, organitzant trobades i fent formació i transferència de coneixement. En els pròxims mesos farem públiques les propostes amb què estem treballant en aquesta línia.

Per part nostra estem molt agraïts als ponents que van participar de les converses i taules rodones, a la facultat de Filosofia i Lletres de la UAB que va cedir els espais per a la celebració del simposi i, sobretot, als docents que van mostrar una gran implicació i molta generositat a l’hora de compartir les seves experiències de treball amb la resta del col·lectiu de docents interessats.