L’esbarjo, un temps d’oportunitats

Els patis de l’escola estan en procés de canvi! i tot i que són alguns cursos que els alumnes els gaudeixen, continuem treballant per poder millorar-los, tot canviant allò que detectem que no acaba de funcionar o bé ampliar l’oferta.

El pati del cicle dels petits (I3, I4 i I5) va viure una transformació significativa gràcies a la col·laboració de les famílies que van participar en una de les tantes jornades de treball que realitzem. Des de fa menys temps, el pati de primària també ha millorat en noves zones, nova oferta de jocs i alternatives per fer l’estona més atractiva i garantir que tothom que vulgui pot fer allò que més li agradi a cada moment.

Tots els mestres i especialistes que tenim contacte amb els alumnes de 1r a 6è vam dedicar temps a resoldre les necessitats que ja feia temps havíem detectat durant l’estona d’esbarjo. Aquesta dedicació ens va permetre pensar una nova organització i dissenyar les activitats que en el pati, o millor dit, estona d’esbarjo, els alumnes podien realitzar. L’oferta està oberta a tots i totes les alumnes, de manera que puguin jugar en equip (oferint esports alternatius al ja mitificat futbol), jugar en grup més reduït, parlar amb els companys i companyes, descansar a la zona d’ombres amb taules i bancs o senzillament tenir l’oportunitat de jugar a altres jocs com els escacs, les dames, l’oca, els cubs de rubik, etc. també oferim un espai de lectura amb una oferta de còmics, revistes, etc.

L’escola Antonio Machado viu un procés molt engrescador on tots els mestres estem implicats i convençuts de que l’estona d’esbarjo és l’estona on també hi hem d’incidir deliberadament per tal d’optimitzar-lo al màxim i oferir al nostre alumnat una millor oferta d’activitats i espais on se sentin còmodes, gaudeixin i sobretot aprenguin. Tanmateix, no estem sols, ja que són moltes les escoles a nivell de Catalunya que s’han sumat al canvi, d’altres que ja ho van fer en el seu dia. Són també moltes les experiències que es poden llegir i que els qui ja ho han viscut, ho comparteixen a les xarxes.

En aquest sentit us afegim links que poden ser del vostre interès.

 
 

 

 

Tanmateix, aquest curs hem fet un pas endavant i hem incidit en la importància de separar el temps de joc del temps de menjar.  A l’escola som conscients de la necessitat que els infants dediquin temps a les coses que són importants, i és que els àpats també ho són. Dedicar temps al menjar és bàsic i és que els nostres alumnes a I3, I4 i I5 esmorzen a l’aula i un cop acabat, es dirigeixen al pati i hi dediquen una altra estona al joc. Els infants de primària en canvi, fins el curs passat esmorzaven al pati mentre jugaven… això ens va fer pensar que de 1r a 6è també calia canviar i donar el temps necessari perquè l’estona de menjar també tingués el seu moment, diferenciat de l’estona de joc del pati, d’aquesta manera tot l’alumnat esmorza a l’aula per, un cop hagin acabat, puguin baixar tranquil·lament al pati. 

De veritat creiem que 30 minuts al dia de joc són suficients? volem que en 30 minuts gaudeixin del joc i el compartir amb altres infants les seves històries, experiències, etc. i poder continuar després fins l’hora de dinar…? De veritat creiem que poden fer tot això mentre juguen, corren, salten, … ? És saludable menjar mentre es córrer, o menjar el més ràpid possible per no “perdre” ni un minut més de pati? de veritat ho volem? nosaltres, no!

Així doncs, no es tracta de dividir el temps d’esbarjo (a infantil 45 minuts i a primària 30) en dues parts, si no que és important afegir temps i dedicar una fracció més a menjar tranquil·lament i després, poder continuar gaudint de la totalitat del temps d’esbarjo. L’esmorzar és una necessitat, i el joc és una altra necessitat, donem-los el temps que necessiten.