En aquest vídeo  presentem el nostre centre, fent un recorregut a través dels principals trets distintius que caracteritzen el projecte que s’està desenvolupant. Podem resumir la nostra identitat metodològica en el treball per projectes, els tallers STEAM, els racons de llengües i les matemàtiques manipulatives.

 

Taller de Cristina Simarro

Als tallers de Cristina Simarro del 2n trimestre hem dut a terme tres propostes de robòtica i tinkering amb els alumnes de 3r i 4t.

En la primera proposta desenvolupat habilitats de programa amb la targeta microbit: projectem les nostres cares, fem botons de somriures i finalment creem el joc de pedra, paper i tisores.

En segon lloc, experimentem amb el món de l’electricitat utilitzant material divers i muntem circuits simples de diferents maneres. A més, pprototipem inicipientment un ventilador que proporcioni aire amb el material de l’aula.

Finalment, creem i programa amb Scratch. El treball amb Scratch permet exercitar la capacitat d’afrontar i resoldre situacions i problemes de forma lògica i estructurada.

CONSTRUCCIÓ DE CASTELLS I RIUS- Comunitat de Petites

Durant l’hora del pati, hem aprofitat les pluges d’aquest mes per construir castells i rius. És una experiència sensorial que implica coordinar-se i augmentar les habilitats motores.  Hem disfrutat molt descobrint com es fan els castells perquè no sempre es poden fer si no tenim la sorra humida. Un cop fets, els hem comptat tots i hem vist quants estan sencers i quants no.

Per construir els rius s’han necessitat les pales que ens serveixen per fer els camins i fer baixar l’aigua. Hem observat que hi ha rius més llargs que altres. 

Jugar amb la sorra i l’aigua ha fet possible conèixer alguns conceptes matemàtics com gran, petit, ple, buit, llarg, curt,… així com el diàleg entre ells i el posar-se d’acord afavorint la cooperació.

VALENTA VALENTINA- Dia de la Dona en la Ciència.

En commemoració de l’11 de Febrer, Dia Internacional de la Dona en la Ciència, les companyes de la comissió de gènere i equitat van proposar una activitat molt significativa per a la comunitat de petites. Van presentar, a través d’unes projeccions fetes amb gots de plàstic,  el conte de “Valenta Valentina”, una nena a la que li agrada molt saltar en paracaigudes. Un dia rep una oferta de feina, formar part de l’Agència Espacial. Valenta Valentina, tot i les seves pors, accepta i s’enfronta a elles. Així va ser com es va convertir en la primera dona que va viatjar a l’espai. 

 

Taller Joana Raspall

Els investigadors i les investigadores de Marvel, 4t B Blau, en el taller del 2n trimestre dedicat a Joana Raspall, es viatja pel món aproximant-nos  a la geografia i a la utilització de l’atles.

Es creen diferents històries lluminoses en grups cooperatius amb la tria del protagonista, el país, l’acció i el monument al tirar un dau i amb el número que assigna cada element de la història. També es construeix la silueta dels elements que els ha tocat per fer la representació a través de la caixa de llum. en aquest enllaç hi trobareu el vídeo d’unes de les cinc històries lluminoses.

Escape Room

Cada grup hem realitzat un Escape Room relacionat amb el projecte que estem treballant a les diferents classes de l’escola.

Consisteix en intentar escapar d’una habitació a la que has entrat amb els teus amics i amigues i fer-ho en un temps determinat. Per aconseguir sortir-hi, s’han de resoldre un seguit de trencaclosques, jocs i proves que s’han de resoldre fent ús de l’observació, l’enginy, el treball en equip… Per tant, són una forma divertida de fomentar el pensament i el treball en equip i que, a més, motiva molt als alumnes.

En el nostre Escape room hem fet activitats com  resoldre trencaclosques, trobar una clau per obrir un cofre, trobar un missatge ocult en un llibre a través d’una lot màgica,… Un seguit de  proves que ens han portat a aconseguir l’objectiu comú i el repte plantejat.

Aquesta activitat s’ha pogut realitzar gràcies al suport econòmic rebut a través del programa PMOE (pla de millora d’oportunitats educatives).

Dia Internacional de la Dona a la Ciència

El passat 11 de febrer (Dia internacional de la Dona en la Ciència) totes les classes de la comunitat de grans vam dur a terme activitats per conèixer de manera lúdica científiques molt influents.

Aquestes activitats van permetre a l’alumnat conèixer de primera mà a Marie Curie, Jane Goodall, Hipàtia d’Alexandria …. i reflexionar sobre la seva vida. totes les classes van realitzar jocs com al voltant del tema.

A la classe de 5è vermell van agradar tant aquestes activitats que es decideixen explicar la vida de Jane Goodall mitjançant dibuixos; per això, es troba inspiració en els vídeos de Draw My Live.

Un cop treballat, es van executar activitats molt significatives que han permès saber les influències d’aquestes científiques en el nostre dia a dia.

Un carnaval atípic

Enguany, la festa del Carnestoltes  ha estat diferent donat el context pandèmic, però volíem i necessitàvem la rauxa i disbauxa més que mai.

De fet, aquest curs, hem volgut que aquesta tradició ens il·luminés i ens portés una mica de colors, xerinola i alegria a la situació que vivim. És per això que des de la comissió de festes i l’equip directiu es va decidir que la temàtica seria la LLUM. Hi ha alguna cosa que pugui il·luminar més i donar colors que la llum? Així doncs, cada comunitat va decidir uns tallers carnavalescos relacionats amb la llum els quals es es van realitzar durant la setmana de carnestoltes.

Els tallers que vàrem realitzar abastaven un ventall de jocs amb llum, globus led, lmbres xineses, circuits elèctrics…

L’alumnat de 6è van gravar unes ensoltes molt divertides (allò que el rei Carnestoltes diu que hem de portar la setmana prèvia al Carnaval) per fer la setmana diferent i anar a poc a poc introduint-nos en el món de la gresca i la festa.

El divendres, per completar la setmana, vam rebre un fantàstic vídeo del rei dels poca-soltes, un vídeo d’en Carnestoltes, qui ens convidava a fer rauxa de la bona i a gaudir del carnaval com sempre! La col·laboració de l’AFA va ser molt present un cop més en la realització de la celebració.

Tallers a la Comunitat de petites: NOVES TECNOLOGIES

El taller de Noves tecnologies consta de tres activitats: tablets, bee-bots I NINUS.

El programa Ninus és una aplicació on hi ha diversitat d’activitats. El moviment del propi cos dels infants és el que dona resposta a les diferents propostes: movent un braç, saltant, desplaçant-se…) Les imatges es projecten al terra a través d’un projector connectat a l’ordinador.

Les tablets estan preparades per tal que els infants es puguin moure dins l’entorn digital amb seguretat i autonomia. Poden anar escollint diferents opcions d’activitats i treballar diferents continguts: llengua, matemàtiques, programació. 

El beebot és un petit robot educatiu amb forma d’abella que permet als infants iniciar-se de forma senzilla i motivadora en el mon de la programació. A través de la pensament crític i la indagació descobreixen el seu funcionament i les possibilitats de joc i creació. A més tenen un complement del beebot que permet fer creacions en paper. 

Per les tres activitats hi ha els següents objectius:

  • Conèixer l’entorn de funcionament de les tablets i moure’s de forma autònoma pels diferents espais i jocs. 
  • Treballar alguns continguts concrets a través de diferents apps en relació a la motivació i necessitat de cada infant. 
  • Iniciar-se en el món de la  a través dels Bee-bots. 
  • Treballar la direccionalitat (beebots) (GRUP 5ANYS).
  • Reforçar la coordinació corporal (vista-moviment del cos) a través del jocs del Ninus. 
  • Despertar interès per activitats d’indagació i creació.

Projecte 1rA: Els Hackers

En aquest 1r trimestre el projecte que hem realitzat ha estat el relacionat amb el nom de la classe. Després d’una pluja d’idees sobre diferents temes que ens interessaven i de diverses votacions, es va decidir que seriem la classe de “Els Hackers

La primera activitat que van realitzar va ser preparar la nostra classe per relacionar-la amb el nostre projecte. Entre tots vam decorar la nostra porta amb tots aquells elements que l’alumnat relacionava amb el concepte “hackers”, contrasenya, ordinador, ratolí, teclat, clau, codi binari,… i hacker.

El projecte l’hem orientat en el món de la informàtica, les computadores i la seva evolució. Vam fer un kahoot per reconèixer les parts d’un ordinador: ratolí, teclat, cpu, altaveus, impressora,… i les seves funcions. Aquesta activitat ens va portar a la següent on vam aprendre dues paraules clau: Hardware i Software.

Hem descobert que l’antecessor de la computadora és l’àbac. Així que vam decidir, per grups de treball cooperatiu, crear el nostre propi àbac i fer diferents activitats de matemàtiques amb ell.

Hem observat l’evolució de la computadora al llarg dels anys i com ha anat canviant també la seva mida i les seves característiques. Una de les causes és l’evolució dels seus components. Així, que vam comparar el pes de l’ENIAC (comparant el seu pes amb el de 5 elefants) i el d’un portàtil (amb el d’un conill nan).  I la mida de les làmpades de buit utilitzades en l’ENIAC amb el microxips d’avui dia. També hem descobert diferents curiositats, relacionades amb aquesta super computadora, com d’on ve el concepte “bug informàtic”.

El 25N, dia contra la violència de gènere, vam realitzar una activitat que ens va permetre descobrir a les 6 dones que s’encarregaven de programar l’ENIAC i a les que no es va reconèixer el seu treball fins al 1997.

Entre tot, un dia vam rebre un paquet amb un missatge molt especial. En un vídeo un suposat hacker ens desfia a superar diferents reptes per guanyar-nos el títol de Hackers. El primer, després trobar la clau per obrir un candau, és aconseguir fer un ratolí i que funcioni!!. Ens alegra dir que aquest repte l’hem superat. Ara hem d’aconseguir fer dues activitats de programació: amb l’app Code i amb Scratch Junior.

Taller de robòtica i tinkering (3r i 4t)

Als tallers de Cristina Simarro portem a terme activitats de robòtica i tinkering. La metodologia tinkering es fonamenta en l’ús de les mans per construir aprenentatges significatius partint d’un ambient més lúdic.

Experimentem la construcció de circuits elèctrics simples creant un pal de gelat lluminós tot utilitzant una pila, cinta de coure, un led i una pinça.

Muntem i programem robots tot seguint les instruccions de Lego WeDo i mitjançant els anomenats blocs de programació. Per exemple, programem un robot perquè canviï de llum o faci un soroll.

Finalment, fem màquines simples: un gronxador, una catapulta i un cotxe. Ens organitzem per equips o individualment per aconseguir fer la màquina i provar-la.

Taller de Magnetisme a la Comunitat de Mitjanes

Què és un imant? Què és un camp magnètic? A què ens referim quan parlem dels pols d’un imant? Amb la realització d’aquest taller descobrim les característiques i les propietats dels imants, per mitjà de l’experimentació i el joc.

En grups de treball cooperatiu es convida a l’alumnat a realitzar diferents activitats que l’ajudaran a descobrir, manipulant i experimentant, què és el magnetisme, què és la força d’atracció, la força de repulsió i com es generen.

En aquest cas, la intenció és proporcionar un bagatge de coneixements en l’àmbit de la física adquirits a través de l’experimentació els quals formen part de la base d’aprenentatges futurs molt més complexos.

Els tallers d’aprenentatge són propostes metodològiques obertes, que promouen la descoberta de les pròpies habilitats i talents dels infants. Aquesta metodologia permet que l’alumnat pugui triar i realitzar de manera simultània diferents activitats de tipus cognitiu, manipulatiu i simbòlic en base als seus interessos. L’alumne coopera i comparteix el seu aprenentatge.

Comunitat de petites: Activitats del color

Aquest curs escolar no està mancat de nous projectes i il·lusions. Cada grup de 4 i 5 anys té adjudicat un color de l’arc de Sant Martí. Inicialment ens centrem en el color de la classe i els colors de l’arc. L’aprenentatge consolidat el curs passat ha convertit a algunes alumnes de cada grup en expertes,  donat que van formar part d’un projecte d’aula que va treballar precisament l’arc de Sant Martí. Comprovem un cop més que compartir coneixement és sens dubte la millor manera d’aprendre i d’enriquir-nos, i el fet de treballar de manera cooperativa ha aportat un plus qualitatiu a l’experiència proposada.

Les propostes giren entorn a l’experimentació i la manipulació de diferents materials i elements. Hem modelat amb pasta de sal, hem incorporat tècniques com el “collage” i la barreja de colors, hem treballat amb escuma i transvasaments, hem codificat el nom del color, i entre altres activitats hem realitzat murals i diferents composicions.

La intenció és promoure i capacitar els nens i nenes per tal d’aconseguir uns objectius.

  • Observar i identificar les qualitats d’elements de l’entorn.

  • Experimentar amb ‘accions que provoquen canvis en objectes i materials.

  • Promoure actituds favorables a la curiositat, a la iniciativa per la descoberta i per fer-se preguntes, per cercar informació i compartir-la amb els companys i companyes de classe.

  • Verbalitzar els processos i els resultats, evocant l’experiència realitzada i valorant les aportacions dels altres.

  • Experimentar amb tècniques plàstiques i audiovisuals bàsiques: dibuix, pintura, collage, modelatge, treballant l’alfabet visual: color, textura i volum.

  • Exercitar les destreses manuals: retallar, esquinçar, arrugar, per tal adquir coordinació oculomanual.

  • Explorar diferents instruments: llapis, retoladors, pinzells, i tampons, per produir missatges escrits i/o gràfics.

  • Iniciar els petits als usos socials de la lectura i l’escriptura.

Els colors ens obren un munt de possibilitats educatives, les quals no podem desaprofitar en el dia a dia de l’aprenenetatge.

Racons de matemàtiques a la comunitat de petites

El projecte d’escola segueix endavant, amb les adaptacions i novetats necessàries adequades a la realitat amb la que ara per ara convivim.   El nostre propòsit és donar a conèixer els racons de matemàtiques que fem a l’aula, i en aquest sentit, cada grup ha escollit una proposta matemàtica en la que explicarem  què fem i com ho fem, a tall de  tastet en representació del que es proposa a dins les aules. En aquests moments del curs ens centrem en:

  • Reconèixer patrons i regularitats.

  • Representar, identificar i reconèixer els nombres.

  • Prendre consciència de que els nombres representen una quantitat, un ordre i una situació.

  • Començar a fer ús d’estratègies de càlcul per afegir, treure, repartir i agrupar.

  • Reconèixer la posició i distància que ocupen els objectes en l’espai.

  • Iniciar-se en la utilització d’estratègies matemàtiques per resoldre diferents situacions.

  • Verbalitzar els processos i valorar-ne els resultats.

Acompanyem aquest article del VÍDEO(cliqueu aquí) que s’ha preparat amb la finalitat d’il·lustrar l’explicació.

Projecte Stop Motion

Els nens i nenes de 3r B han decidit que el nom de la seva classe sigui “El cinema”, i inicien el seu projecte amb un gran repte: serem capaces de crear la nostra pròpia pel·lícula?

És fonamental el treball en equip, per això cerquen informació per fer-se expertes i caminar cap al seu repte.

En el procés de descoberta, investiguen sobre la tècnica de Stop Motion i decideixen que és el moment de crear.

Cooperativament, pensen el lloc, els personatges, l’argument, fent un storyboard per seqüenciar la història amb dibuixos i escriure el guió, ajudant-se dels recursos lingüístics propis d’un guió de cinema.

El proper pas és materialitzar i donar vida a les seves idees. Per fer-ho tenen un seguit de materials com legos, peces de construcció i plastilina per reproduir els personatges i escenaris de la història.

Un cop fets, posen en pràctica la tècnica del Stop Motion, fent un munt de fotografies. Finalment, narren la història, amb una gravadora de veu, treballant aspectes com la dicció i la projecció de la veu.

Ara, ESTAN D’ESTRENA i l’han compartit amb tota la comunitat educativa.

Projecte de Nutrició

La classe de 5éB (Vermell), més coneguda a l’escola com l’aula de Marvel DC (Superheroïnes) hem treballat la nutrició de manera vivencial. És molt important l’autoconeixement i el funcionament del propi cos per tal de tenir-ne cura, i per tant exposem l’elaboració de maquetes dels diferents aparells que intervenen en aquest procés: aparell digestiu, respiratori, circulatori i excretor.

Per a la creació de l’aparell digestiu emprem plastilina per construir-lo sobre les siluetes dels superherois seleccionats, conversant sobre les seves parts treballades i aprenent sobre el procés de digestió (elaborarem dietes saludables per a les nostres superheroïnes). Amb procediments similars coneixem la circulació i els diferents vasos sanguinis.

En canvi, per a conèixer l’aparell respiratori emprem materials com palletes i globus per a observar el moviment dels pulmons i el diafragma en l’expiració i la inspiració. També observem el procés mitjançant una ampolla.

Finalment, elaborem una maqueta per tal d’estudiar el procés d’excreció i els diferents òrgans que el constitueixen.

Cal recordar que totes aquestes activitats estan estretament lligades amb el nom de la classe, ja que tot es treballa partint del fet que tots els superherois i superheroïnes necessiten aquests aparells per a viure.

L’Aitor, doctorand al CIM UPC, en aliança magnet amb l’alumnat de 6è

Per Videoconferència, els alumnes han pogut intercanviar inquietuds i opinions sobre impressió additiva i la seva aplicació en el camp de la medicina amb l’Aitor, doctorand al CIM UPC, dins el programa Magnet.

Ens ha facilitat eines per tal de millorar els nostres dissenys 3D amb el programa Tinkercad. Hem establert un acord amb ell de compartir els nostres dissenys i sempre que sigui necessari ens pugui fer un cop de mà.

L’aportació qualitativa de les aliances magnet als projectes de transformació metodològica és un fet a la nostra escola.

Compartim aprenentatges

Hem tingut la sort de comptar amb la incorporació de nou professorat. El projecte de centre va prenent forma i es va consolidant i per tal de  continuar amb la línia d’escola seguint una metodologia Maker i Tinkering, fomentant les vocacions STEAM i el desenvolupament del pensament crític, hem intensificat un procediment que ja teniem adquirit entre les mestres. Les sessions de reflexió i pràctica conjunta són un puntal per compartir coneixement entre nosaltres i aquest any encara s’hi escau més.

En aquestes sessions coneixem alguns materials i recursos de que disposem a l’escola i l’enfocament metodològic que apliquem, tenint en compte la formació rebuda els passats 3 cursos  amb el Frank Sabaté dins del projecte Magnet.

També hem pogut gaudir de la visita de la Sílvia Zurita, coordinadora de formació del programa Magnet, que ha aportat un plus informatiu i acollidor sobre tot el que representa el projecte, per tal de reforçar la consolidació de l’equip pedagògic.

RESPIRA!

Hem celebrat el dia de la Castanyada i Halloween des de l’àrea d’anglès d’una manera diferent, conservant les tradicions però adaptant-les al que les circumstàncies ens permeten.

Cada grup bombolla ha preparat una activitat i l’ha gravat en vídeo per a enviar-li a un altre grup classe. Els nens i nenes de 6è han  relacionat la seva proposta amb la celebració de la festa de Halloween, tenint en compte que cada any s’encarreguen de preparar jocs per a la resta de nens i nenes, gravant el seu vídeo en anglès i enviant el conegut “trick or treat”.

D’aquesta manera s’ha produït un intercanvi virtual entre totes les comunitats i hem seguit mantenint la xarxa per fer escola.

Hem volgut aportar un to lúdic i el personal docent i de menjador ens hem apuntat al “Jerusalema Challenge”, amb el resultat que es pot apreciar al vídeo.

Cliqueu la imatge per veure el vídeo