_______________________

 

________________________________

ara.cat  CRIATURES

Dissabte 14 de novembre l’Ara Criatures (Diari Ara) va publicar el reportatge L’educació en digital: què funciona? sobre l’impacte de les tecnologies digitals en l’educació. L’article recull l’experiència de tres centres Magnet que tenen la tecnologia com a un dels seus eixos d’aprenentatge, entre ells la nostra escola en aliança amb el CIM-UPC.

“Les tecnologies digitals tenen un impacte positiu en l’alumnat sempre que estiguin al servei de la pedagogia i es donin una sèrie de requisits“. (Diari ara.cat, 14/11/20)

________________________________

L’Escola Montessori de Rubí ha apostat per fomentar les educacions STEAM des d’una perspectiva femenina / PAU VENTEO

“Convertir l’escola en un laboratori de creació permet que els aprenentatges siguin conscients i profunds, transversals i a través de l’experiència”. (Diari ara.cat, 8/8/20)

El passat mes de juliol el diari ara.cat va fer una entrevista a la nostra escola i al nostre formador, en Frank Sabaté, sobre el moviment “maker” i “tinkering“. Cliqueu la imatge (o aquí) per accedir a l’article.

_______________________

Comunitats de l’Escola

________________________

Taller de Lectura en veu alta

Als tallers de lectura en veu alta introduïm l’activitat jugant per preparar el cos, per concentrar-nos i escalfar la veu i d’aquesta manera ens activem per llegir millor. Duem a terme diferents activitats per practicar el to de veu necessari en la lectura en veu alta, aprenem a projectar la veu, a fer pauses i respirar.  També practiquem l’entonació dels diferents signes de puntuació durant la lectura.

Llegim diferents tipus de textos col·lectivament en veu alta, escrivim cartes a mestres i companys/es, improvisem i inventem contes, fem activitats de concentració. Tot per tal d’entrenar la nostra competència lectora d’una manera holística. És molt important per la vida professional tenir un bon domini de l’expressió oral

Taller de Teatre a Cicle mitjà

A l’espai Hedy Lamarr l’alumnat pot conèixer l’altra faceta de la científica que dóna nom a l’aula, la d’actriu

El primer objectiu del taller és introduir a l’alumnat en el món de les arts escèniques i que coneguin en què consisteix el teatre

En el taller aprenen a expressar i comunicar a través del cos, el gest i el moviment mitjançant jocs de dramatització. També tenen l’oportunitat d’exercitar l’espontaneïtat i creativitat a través de representacions i improvisacions corporals. 

L’expressió oral també és protagonista en aquest taller i es treballa a través d’activitats de respiració conscient, projecció de la veu i lectura en veu alta. La culminació del taller és la preparació i representació d’una petita obra de teatre.

 

Lego WeDo a l’espai Àngela Ruiz

A l’espai Ángela Ruiz Robles mitjançant el taller de robòtica amb Lego WeDo 2.0, l’alumnat construeix i programa robots adequats al seu nivell d’aprenentatge.

Hi ha activitats en les quals els nens i les nenes han de seguir les pautes i indicacions donades i d’altres en les quals els alumnes han de muntar i programar els seus propis robots, fent servir les eines que van adquirint durant les sessions del taller. 

Durant les sessions de robòtica, es promou la col.laboraració en petits grups i la presa de decisions conjuntament, treballant l’observació i la posada d’idees en comú.

Taller Tinkering

Cristina Simarro, enginyera i investigadora catalana, dóna nom a un nou espai de l’escola, la Tinkerlab, una aula ideada per treballar amb la metodologia tinkering. En aquest mètode utilitzem les mans per construir aprenentatges significatius mitjançant un ambient lúdic i col·laboratiu. Descobrim lliurement el món de l’electricitat experimentant amb gran varietat de materials i creant diferents circuits elèctrics. També, inventem màquines capaces de dibuixar de forma autònoma sobre el paper i pensem millores per a què vagin més ràpides o pintin millor.

Finalment, en aquest taller programem amb la targeta microbit diferents propostes com el joc de pedra, paper, tisora o projectem el nostre nom.

Taller Rubimpíades a Cicle Mitjà

A l’espai Núria Picas treballem diversos jocs i activitats. En aquest sentit coneixem diferents jocs autòctons i tradicionals, a més de jocs cooperatius i jocs olímpics

L’objectiu és treballar els jocs que es realitzen a les Rubimpíades, les quals són un punt de trobada per tot l’alumnat de tercer de Primària de les escoles de Rubí. La finalitat és que els nens i nenes participants es relacionin entre ells en una jornada de convivència. Els principals objectius d’aquest taller són:

  • Resoldre situacions motrius de forma eficaç en la pràctica d’activitats físiques.
  • Participar del joc col·lectiu de manera activa mostrant-se respectuós amb les normes i els companys.
  • Practicar activitat física vinculada a l’entorn com una forma d’ocupació del temps de lleure.

Creacions amb volum a l’espai Frida Khalo

En aquest taller els i les alumnes elaboren  diferents projectes  en volum. Coneixen diferents tècniques i  possibilitats dels materials per a la creació tridimensional.

En la creació de diorames i màquines els nens i les nenes desenvolupen la capacitat de representació de l’imaginari manipulant i trobant solucions diverses per aconseguir un objectiu projectat.

L’elaboració de jocs és una proposta atractiva, lúdica i creativa. Els grups dissenyen el seu prototip  i el construeixen per finalment utilitzar-lo a l’escola, per tant en tot moment és un treball real amb una finalitat per la comunitat.

La darrera proposta és una activitat d’iniciació a la  perspectiva a través de la  representació d’una construcció en tres dimensions.

Taller de música a Cicle Inicial

En aquest taller ens endinsem en el món rítmic. Aprenem a llegir, interpretar i reconèixer ritmes amb grafies convencionals i no convencionals. En aquest cas tenim de vegades el suport de les eines TAC. 

Un altre aspecte treballat és la audició activa (En un mercat persa, Ketelbey). Els nens i nenes han de reconèixer i relacionar diferents temes musicals de la música proposada amb un personatges per finalitzar ordenant una història descrita musicalment. Un dels principals objectius és desenvolupar la sensibilitat auditiva i la capacitat per escoltar música.

Espai Creatiu a Cicle Inicial

L’objectiu principal de l’espai Frida Kahlo és fomentar la creativitat i deixar que els nens i nenes facin volar la imaginació.

En aquest taller els alumnes elaboren  diferents creacions on treballen el color i la forma amb diferents tècniques. Aquestes activitats són engrescadores perquè no limiten l’esperit creatiu i el fet d’escollir materials i tècniques ajuda a prendre  decisions pròpies.

Un món de contes a l’espai Maryam Mirzakhani

En aquest taller volem fomentar el gust per la lectura i l’hàbit lector. Volem estimular la  curiositat i l’ entusiasme dels alumnes pel màgic món dels contes.

Per aconseguir-ho, els nens i les nenes poden participar de diferents propostes: confecció d’un petit conte, elaboració d’un còmic, resolució d’un joc de pistes per a trobar un conte amagat, observació i lectura lliure de contes adequats a la seva edat i al seu moment d’aprenentatge.

Aquestes activitats poden fer-se en petit grup, en parelles o de manera individual. Totes les sessions comencen amb l’audició d’un conte, explicat o llegit per la mestra en un entorn apropiat per afavorir la bona predisposició i acaben amb la valoració de la feina feta.

Taller d’instruments Orff de Cicle Inicial a l’espai Amy Winehouse

Acompanyem i creem música amb els instruments. També aprenem les seves característiques i les diferències del so de cadascun d’aquests instruments. Estem aprenent a llegir partitures amb grafies no convencionals alhora que treballem melodies i la seva creació i prenem consciència de les actituds necessàries per tocar en conjunt.

 

Taller Pre-Textos a l’espai Emmeline Pankhurts

Aquest taller es fonamenta  en una metodologia que ha estat desenvolupada per la professora de la  Universitat de Harvard Doris Sommer, i que vam tenir la sort de poder conèixer recentment en una de les poques sessions formatives que va oferir a Barcelona . 

El principal objectiu és afavorir la comprensió de qualsevol text per mitjà de la creació artística

El nostre taller fa la interpretació de diferents poemes del Bestiari de Pere Quart. Seguint l’estructura de la metodologia, la primera activitat és sempre la creació de la coberta del llibre a l’hora que es fa la lectura del poema. En acabar, tots expressem la nostra opinió i per grups decidim quines altres activitats farem.

El text es converteix en el motiu per improvisar i reinterpretar amb els elements i recursos bàsics dels diferents llenguatges artístics.

Construccions, magnetisme i experiments a l’espai Valentina Tereshkova

Al taller “Som científics” de CI, observem, manipulem diferents materials i fem experiments. L’objectiu és introduir els nens/es en el món de la ciència, sempre en el marc referent de fomentar les vocacions STEAM.

Es presenten tres propostes: Construim una piràmide, magnètic container i experiment “la matèria reacciona”.

En la construcció d’un tetraedre s’utilitza diferents materials, núvols de sucre i palets. La creació de la piràmide permet al nen i a la nena  explorar l’espai i desenvolupar la seva creativitat de manera autònoma comprovant com es genera aquesta figura a través de la manipulació.

A la proposta “Magnètic container” s’ofereixen safates amb objectes de diferents materials. Amb l’ajut dels imants,  troben peces metàl.liques. En aquest racó els nens investiguen de manera autònoma les propietats d’aquest mineral traient conclusions pròpies.

A l’Experiment la proposta està guiada per l’ adult. La finalitat és observar la interacció entre els diferents estats de la matèria, sòlid, líquid i gas, alhora que fomentem la participació per tal d’obtenir els canvis d’estat.

Treballem des de casa!!

Benvolgudes famílies,

Per tal de passar millor aquests dies i d’anar repassant continguts, hem preparat aquest material perquè els vostres fill i filles puguin fer i trobar diferents activitats, idees, recursos, manualitats, entreteniment,…

Podeu entrar al bloc del vostre cicle  (Educació Infantil, Cicle Inicial, Cicle Mitjà i Cicle Superior) per accedir a tota una sèrie de propostes que us suggerim per treballar des de casa.

Educació Infantil: UNA FINESTRA AL MÓN

Cicle Incial: CALAIX DE SASTRE

Cicle Mitjà: MONTESSORI A CASA

Cicle Superior: EL RACÓ DEL PENSADOR DEL MONTESSORI

Molts ànims i una abraçada molt forta!!

 

 

 

 

Sortida de 5è a la Fundació CIM (UPC)

Els alumnes de 5è van anar a visitar la Fundació CIM de la Universitat Politècnica de Barcelona (UPC) amb la qual l’escola forma aliança dins dels eixos principals del  programa Magnet. Els nens i nenes van poder veure el procés pel qual es poden obtenir peces impreses en 3D i van conèixer els diferents programes de disseny que hi intervenen. Finalment van comprovar que existeixen diferents models d’impressores  mentres estaven en ple procés de producció.

Sortida al Palau de la Música

El passat 4 de febrer, els alumnes de 6è van a anar al Palau de la Música a veure l’espectacle “Les músiques del món”. Van poder gaudir i descobrir part de la música tradicional i popular dels cinc continents, interpretades a exclusivament a cappella i sense instruments, ja que els artistes emulaven els diferents instruments donant a conèixer totes les possibilitats sonores de la veu humana.

L’Escola Montessori amb la Marató 2020

Des de fa anys, tota la comunitat de l’escola Montessori promou la realització d’activitats per col·laborar amb La Marató de TV3, mobilitzant-nos per una causa de gran impacte social alhora que per l’aprenentatge humà i cultural que se’n desprèn. Inicialment tenia un component participatiu de caire lúdic però amb el pas del temps hem anat evolucionant de tal manera que a data d’avui està totalment integrada dins del nostre plantejament curricular. En aquest sentit, les nostres famílies són coneixedores de que el centre participa activament en aquesta celebració i cada cop més el  nivell de col·laboració és més present quantitativament i qualitativament.

La finalitat última és recaptar diners per contribuir a la investigació que anualment es planteja, però el recorregut és per a l’escola molt enriquidor. Fem recerca sobre la malaltia concreta de cada any, ens acostem al dia a dia de la gent que la pateix, posem en valor de pertànyer a una societat solidària així com reforcem el món de la investigació científica, trets distintius que encaixen perfectament en el nostre projecte pedagògic.

En aquest sentit, donem visibilitat a la tasca que es realitza a l’escola Montessori. D’una banda, durant la tarda del divendres famílies, nens i nenes, mestres, col·laboradors organitzem jocs i rifes, ballant plegats per posar fi a la festa, D’una altra, des de fa dos cursos, sortim al carrer amb tallers, jocs i activitats diverses gaudint de la participació d’algunes entitats rubinenques, com és el cas de la participació de l’escola de l’esbart dansaire de Rubí, fent xarxa com ja és habitual. En aquest cas, la causa s’ho val. El nostre centre destaca per l’oferta en l’àmbit tecnològic, integrada de manera globalitzada dins del currículum. Així doncs, el dissabte 14 de desembre a la Rambla del ferrocarril vam gaudir compartint amb petits i grans un seguit de propostes innovadores. L’afluència de gent interessada no va decaure en cap moment de la matinal, valorant molt satisfactòriament la iniciativa. Sense cap mena de dubte, la implicació i la il·lusió de tothom que formem part de l’escola van ser la clau de l’èxit d’una jornada que com cada any, repetirem.

Cliqueu les imatges per accedir a l’àlbum de fotos o aquí

Projecte 4t A: Les Màquines

Aquest trimestre hem decidit a través d’una votació secreta que aquest 4t curs som la classe de les màquines. Seguidament, pensem diferents reptes per tal de dur a terme i apostem per la proposta de dissenyar i crear un parc d’atraccions: el Parc d’Atraccions MR (Màquines Robots). 

Per tal de començar conversem en petits grups de treball sobre tot allò que sabem i que volem aprendre de les màquines. A més, cada equip decideix quina màquina del parc d’atraccions vol fabricar.

Un cop ja estem organitzats comencem a dissenyar les màquines a través d’un primer esbós i seguidament d’una maqueta. Mentre ho portem a terme investiguem sobre quines són les màquines simples i també descobrim la diferència entre màquines simples i compostes, així com també quin tipus d’energia les mou: mecànica, tèrmica o elèctrica.

Finalment, per tal de concloure el projecte de parc d’atraccions convidem a les famílies a venir a la presentació de les màquines i tenim una sorpresa preparada: ens han d’ajudar a crear els cartells del nostre parc! Ha estat una experiència molt divertida i apassionant per a totes i tots!

Accediu a les fotos del projecte clicant a la imatge o aquí

Sortida Tardor Educació infantil

El passat dijous 28 de novembre vam anar d’excursió al Parc Natural de la Serra de Collserola. Vam passejar pel bosc descobrint els elements de la tardor en un entorn natural: arbres,  fulles, i fins i tot vam veure un porc senglar. Tocant i olorant tot el que ens envolta vam gaudir d’un dia molt emotiu i proper. VIURE la natura és el millor per aprendre sobre les estacions de l’any.

Aquí teniu les fotografies amb les quals els vostres fill/es us poden explicar tota la seva vivència.

ÀLBUM FOTOS P3A                    ÀLBUM FOTOS P3B

ÀLBUM FOTOS P4A                    ÀLBUM FOTOS P4B

ÀLBUM FOTOS P5A                     ÀLBUM FOTOS P5B