_______________________

 

________________________________

ara.cat  CRIATURES

Dissabte 14 de novembre l’Ara Criatures (Diari Ara) va publicar el reportatge L’educació en digital: què funciona? sobre l’impacte de les tecnologies digitals en l’educació. L’article recull l’experiència de tres centres Magnet que tenen la tecnologia com a un dels seus eixos d’aprenentatge, entre ells la nostra escola en aliança amb el CIM-UPC.

“Les tecnologies digitals tenen un impacte positiu en l’alumnat sempre que estiguin al servei de la pedagogia i es donin una sèrie de requisits“. (Diari ara.cat, 14/11/20)

________________________________

L’Escola Montessori de Rubí ha apostat per fomentar les educacions STEAM des d’una perspectiva femenina / PAU VENTEO

“Convertir l’escola en un laboratori de creació permet que els aprenentatges siguin conscients i profunds, transversals i a través de l’experiència”. (Diari ara.cat, 8/8/20)

El passat mes de juliol el diari ara.cat va fer una entrevista a la nostra escola i al nostre formador, en Frank Sabaté, sobre el moviment “maker” i “tinkering“. Cliqueu la imatge (o aquí) per accedir a l’article.

_______________________

Comunitats de l’Escola

________________________

Sortida a l’Aquarium- P3

Les classes dels conills i cavalls de P3 hem anat a l’Aquàrium de Barcelona on hem descobert molts animals marins. I encara més, hem pogut observar els pingüins, animals que coneixem a partir del projecte de l’Antàrtida. A més a més, hem gaudit d’un teatre interactiu, descobrint i imaginant de la mà de personatges i d’històries marines. Gràcies a això,hem après  d’una forma divertida i entenedora com és la vida al fons del mar. Ens ha agradat molt l’experiència i ens ho hem passat molt bé!

ÀLBUM DE FOTOS

 

Tallers de Sant Jordi i àlbums il.lustat

El dimarts 23 d’abril vam realitzar com altres anys tallers de Sant Jordi, tot incorporant la participació de les famílies.

Els infants en grups heterogenis dels tres nivells (P3 P4 P5) van realitzar diferents tallers per crear motius de Sant Jordi.

La celebració ha continuat tota la setmana.

Els padrins de cada classe han explicat als seus fillols àlbums il.lustrats, compartint grans i petits el gust per la lectura. A més a més durant les hores del pati hem gaudit de la “Bibliopati”. Els infants lliurement han mirat contes en un petit espai adaptat del pati.

ACTIVITATS DE SANT JORDI

ALBUMS IL.LUSTRATS

Tallers MAKER de Sant Jordi

Ens agrada celebrar Sant Jordi. Com cada 23 d’abril, tota la comunitat educativa preparem la jornada conjuntament per tal de viure una diada que ens cohesiona i ens arrela.
Dins dels eixos del projecte Magnet, hi tenen cabuda els vincles amb la Fundació CIM-UPC i els coneixements que ens ha proporcionat aquesta aliança han estat presents en un dia tan assenyalat. Tot i no perdre de vista el referent literari, tal i com s’escau, la tecnologia ha estat present en les activitats realitzades pels nostres nens i nenes. La legenda de Sant Jordi ha sortit del paper per esdevenir robots programats amb LEGO weDo. Els personatges s’han motoritzat circulant amb enginys moguts per imans. Els nens i nenes han dissenyat tota mena de dracs amb diferents materials. La impressora 3D ens ha “regalat” una rosa vermella.  Com no pot ser d’altra manera, s’han escrit contes i històries, aquest cop capgirant els elements, empoderant les princeses i utilitzant diferents estils narratius…Tots i totes ens han mostrat les seves produccions deixant que la imaginació prengués protagonisme. La participació de les famílies fa que sigui un dia il·lusionant. Mares, àvies i tiets ens han llegit contes i han participat en els tallers. L’AMPA ha preparat la parada tradicional i durant tota la jornada han format part dels preparatius i del desenvolupament de les activitats. Tot el claustre implicat en aconseguir que, un cop més, la festa de Sant Jordi sigui única i especial, i essencialment MAKER.

Colònies a “El Pinar”

Primer dia d’estada a la casa de colònies El Pinar.
En aquest primer dia de colònies, els alumnes de 4t, hem fet d’arqueòlegs i arqueòlogues cercant informació en el Castell d’Olèrdola.

Després de dinar a la casa, hem continuat investigant i trobant diferents restes arqueològiques.
Com la pluja ens ha visitat, hem fet jocs divertits a dins la casa esperant que els núvols marxessin.

Segon dia acabat, hem gaudit d’un dia assolejat fent diferents activitats d’aventura (orientació pel bosc, tirolina, rocòdrom i tir amb arc). I per finalitzar la nit hem mogut l’esquelet en la disco del Pinar.

Avui han arribat els alumnes de P5 i 2n a la casa de colònies.
Les nenes I els nens de 2n ja estem gaudint de les activitats a la casa de colònies! Hem passat un dia genial buscant meteorits i orientant-nos pel bosc. Ara gaudim del joc de nit i en una estoneta a moveure l’esquelet a la disco del Pinar

Els nens i nenes de P5 han rebut la visita de la bruixa, molt preocupada per que el bruixot li ha amagat el barret i el llibre de màgia. L’hauran d’ajudar a buscar…aconseguiran trobar-ho?…

2n dia de colònies per els inafants de P5 i 2n. 

Els de P5 ens enviem un missatge: “Estem gaudint molt de les nostres primeres colonies”

ÀLBUM FOTOS P5           ÀLBUM FOTOS DE 2n i 4t

LA CASA DEL POLLET- P3

Els ocells han tornat per primavera i els nens i les nenes de P3 hem construït un niu fent servir argila i fulles del pati. Una activitat STEAM on hem pogut combinar l’estima per la natura i la creativitat. Amb el material disposat a la taula, l’alumnat comença a manipular-lo estimulant així el sentit del tacte a través de les diferents textures. Enfortim també la capacitat de mantenir l’atenció en la nostra tasca perquè ens hem de planificar els passos a seguir per a crear el niu. És per això que es manté un alt nivell de curiositat durant l’execució. Així com també descobrim fets del nostre entorn de manera significativa. Als nostres pollets els ha agradat molt i a nosaltres encara més.

(feu click a la imatge per veure més fotos)

 

Dissabte MAKER amb les famílies!

El dissabte 16 de març a l’escola  vam celebrar la 1a Jornada Maker amb la finalitat de donar a conèixer a les famílies del centre i del barri les activitats pròpies del dia a dia. Amb un caire totalment lúdic i festiu, els nens i nenes van poder gaudir d’un matí maker, on van tenir l’oportunitat de mostrar com aprenen als pares, mares i amics. D’aquesta manera vam compartir el projecte de l’escola Montessori alhora que transmitiem la metodologia de treball vivencialment. L’exposició que es va oferir abastava tallers habituals de l’activitat pròpia del centre, sempre des d’un punt de vista funcional: tallers de circuits elèctrics, placa Makey Makey, programació amb lego Wedo i mbot entre d’altres, tallers de creació artística, taules sensorials… Des dels més grans als més petits van poder gaudir plegats de l’esdeveniment amb els seus acompanyants, alhora que els nens i nenes prenien protagonisme tutoritzant les activitats que prèviament havien pogut preparar conjuntament amb els i les mestres. La visibilització dels tallers va permetre a moltes famílies conèixer la línia metodològica del nostre centre compartida des de la mirada de l’alumnat.

Diferents representants de la comunitat educativa van acollir molta gent interessada en participar en algun dels catorze tallers preparats. Hi va col.laborar presencialment i activament l’AMPA, part del personal del menjador, l’equip docent i no docent, aconseguint una matinal emocionant. Des de l’alcaldia van fer costat a l’esdeveniment participant en les activitats.

Destaquem la presència de la Fundació CIM-UPC, entitat de prestigi assignada com a partner en el marc del projecte Magnet, la qual va aportar elements com els micro-bits per treballar la programació robòtica i maquinària de tall làser, així com la impressora 3D amb la que els nens i nenes ja hi estan treballant. Comptar amb el suport dels professionals de la Fundació va reforçar l’aliança iniciada el curs 2017-2018 i va incorporar l’expertesa de l’entitat.

La primera jornada maker és el principi de les properes jornades que realitzarem, doncs la valoració obtinguda ens encoratja a seguir endavant amb el canvi metodològic engegat, el qual dóna protagonisme absolut als nens i nenes.

Vegeu també:

 

Sortida activitat TOCA-TOCA al Cosmocaixa P4

Els nens i les nenes de P4 hem visitat el cosmocaixa per fer l’activitat del Toca-toca. Hem pogut conèixer i tocar diferents animals descobrint noves textures. Hi havia animals que ens feien somriure i altres que ens feien por. També hem visitat El Bosc inundat, observant la natura i adonant-nos de la calori la humitat que fa en aquest tipus tipus de clima.

Una experiència de sensacions i emocions.

ÀLBUM P4A- LA GALAXIA

ÀLBUM P4B- LES PAPALLONES

E-tèxtils: cosim circuits elèctrics

Alumnes de Cicle Superior han elaborat creacions tèxtils electròniques amb la finalitat de complementar les disfresses de Carnaval. Els e-tèxtils combinen la creació artesanal de la costura amb l’electrònica i la programació. S’emmarquen dins del moviment maker i l’enfocament pedagògic STEAM.

Els alumnes han cosit circuits elèctrics a diferents complements fets amb roba, fent ús de leds i fil conductor. A més, a través de l’ús d’una placa Arduino cosible també han pogut programar els circuits.

L’objectiu principal dels e-tèxtils, a banda de treballar elements curriculars, és fomentar les vocacions STEAM a través de creacions artesanals que combinen la costura, l’electrònica i la programació digital.

La simbiosi entre costura i programació té un gran potencial, ja que fomenta la creativitat, les habilitats artesanals, de disseny i artístiques alhora que contribueix al desenvolupament d’habilitats cognitives com el pensament lògic.

 

 

P4B- Taller de papallones…en viu!!

El passat divendres 22 de febrer els nens i nenes de la classe de LES PAPALLONES vam tenir una tarda molt emocionant. Vam realitzar un taller on en viu vam veure tot el cicle de la papallona: cus de seda, crisàlide i papallones. Les vam tenir damunt les mans i las vam veure volar. Fins i tot en Sergi, el noi que ha fet el taller, ens ha deixat una crisàlide i d’ aqui un mes sortirà una papallona… hem d’estar molt atents.

A més també ens va deixar tocar diferents animals invertebrats… super curiosos: insecte pal, insecte fulla, escarabat rinoceront… fins i tot una taràntula. No us preocupeu no era perillosa!

Realment una experiència plena d’emocions!!!

ÀLBUM DE FOTOS

VÍDEO RESUM

 

Formació a l’Ateneu de Ciutat Meridiana

Quan diem que l’escola Montessori és una escola Maker ens referim a una actitud davant de la tecnologia, la tècnica, la creació, la creativitat i la vida quotidiana la qual promou que els alumnes esdevinguin creadors. 

És per aquest motiu que durant un mes els i les mestres de lescola han rebut una formació sobre disseny en 2D i 3D a mans del nostre partner CIM UPC a l’Ateneu de Fabricació de Ciutat Meridiana. Esdevé una mostra més de la enriquidora aliança que mantenim amb aquesta fundació en làmbit del Projecte Magnet. Aquest apropament a la tecnologia ens proporciona recursos pel treball fonamentat en el desenvolupament del pensament creatiu i científic, i aconseguir que la innovació tecnològica sigui propera a lalumnat i habitual en el decurs de les sessions de treball de lescola a través dels tallers que sorganitzen.

En aquesta formació s’han invertit algunes sessions en la introducció al programari de disseny 2D i en l´ús de la talladora làser Spirit GLS Hybrid. En altres sessions sha treballat el disseny 3D amb el programa Tinkercad aprenent el funcionament i la seva transferència a la impressora làser. Gràcies al nostre partner aquesta impressora sutilitza al centre perquè ens en va cedir una. 

Així doncs l’equip docent està preparat per oferir nous reptes a l’alumnat i donar-los l’oportunitat de conèixer una tecnologia de referència.

Formació Magnet

Des del curs passat, el professorat de lescola Montessori estem rebent formació i acompanyament den Frank Sabaté. Aquesta formació és un dels puntals del projecte Magnet i garanteix ladquisició dels coneixements necessaris per tal de transformar metodològicament el treball del centre.

El vídeo que hi ha a continuació, ens resumeix la intensitat de tot un any en un minut. Pot semblar gairebé impossible fer-ho, però el nostre formador té la capacitat de convertir allò més difícil en quelcom fàcil. Ha posat en marxa equips de treball i les sessions ens omplen dexperiències alhora que denergia, propiciant la pràctica a laula i la reflexió entre companys i companyes.

Utilitzant les paraules del Frank, cal estimar el currículum i tenir-lo molt present per poder-lo traslladar al dia a dia de laula. També ho ha aconseguit però entre tot el que estem aprenent dia a dia amb ell, el millor és que ens ha omplert dexperiències i dil·lusió i ha fet que la nostra professió sigui molt màgica i la nostra escola molt magnètica.

Tallers Play Energy

Les classes de 3r i 4t vam poder gaudir d’uns tallers experimentals realitzats per Endesa Educa. Per equips vam realitzar 4 experiments sobre diversos tipus de fonts d’energia: per exemple, amb un secador vam moure un cotxe eòlic per sota les cames dels companys i vam veure la força de l’aire.

Van ser uns tallers molt educatius perquè vam pensar, debatre i reflexionar sobre conceptes com el d’energia o el consum responsable, i així ara ens podem fixar amb l’estalvi energètic que realitzem a casa.

A més, les classes de 3rA (electriwifis) i 4tA (científics i científiques) van poder ampliar tots els continguts i vivències relacionats amb el projecte del cotxe solar.

Combinem Kapla i Blue Bot

Aquest taller es realitza a Cicle Inicial i consta de 3 activitats repartides entre les 3 sessions que realitza cada petit grup de nens i nenes dedats barrejades. El podríem resumir en tres punts bàsics:

  1. Coneixement del Kappla i de les seves possibilitats.
  2. Programació i pràctica del robot Bluebot.
  3. Construcció de laberints i circuits per on traçar la ruta programada del Bluebot.

Amb aquest taller es fomenta la creativitat, habilitat, desenvolupament de la imaginació i concentració, La finalitat del taller és aconseguir un objectiu tot adaptant tècniques i processos. S’adquireixen nocions fonamentals de geometria i tecnologia, així com de programació des de diferents vessants per contrastar les possibilitats que ens ofereix el Blue Bot. La metodologia de treball cooperatiu emprada en aquestes sessions afavoreix laprenentatge continuat del treball en equip i ladquisició de les habilitats socials necessàries per dur-lo a terme. Aquest domini els permet adquirir confiança per exposar les pròpies idees, ser proactius, respectar les opinions i debatre respectuosament si s’escau les idees dels altres.

Aquest taller forma part de la metodologia del centre dirigida al foment de les vocacions STEAM en el marc del projecte Magnet i implica l’ús de la ciència, la tecnologia, les matemàtiques, i lexperimentació en un espai d’aprenentatge compartit.

Descobrim els Vertebrats

A 1rB hem estat investigant els diferents grups d’animals vertebrats. Estudiant els dinosaures ens vam adonar de les semblances entre alguns dinosaures i animals que existeixen en el món actual.

Com que no teníem clar si els cocodrils eren dinosaures o no, vam iniciar la investigació. Gràcies a llibres de consulta que tenim a classe, pel·lícules que hem vist i la informació que hem trobat a internet, els diferents equips ens hem organitzat per fer recerca. Hem resolt els nostres dubtes, hem descobert les semblances entre animals i els hem classificat.

Cada equip ha fet un mural on hi ha les característiques d’un grup de vertebrats, també de cocodrils i dinosaures. Els diferents equips ho han explicat a la resta de la classe i un altre dia anirem a explicar-ho als nostres padrins i padrines.

Espai CREACTYSSORI

Us presentem el nou espai creatiu de l’escola! Treballem l’experimentació i la manipulació de diferents materials que ens apropen a la geometria i l’art tot fomentant les vocacions STEAM . El taller CREACTYSSORI està inspirat en el Creactivity del “CosmoCaixa”.

La participació de tothom és el punt de partida daquest projecte. Els i les alumnes han fet una recerca i tria reflexiva de diferents materials quotidians adients per a aquest espai. Està dissenyat per manipular, experimentar, prototipar, per posar lenginy a treballar tant de manera col.lectiva com individual. Lhem ubicat en un espai obert donant suport al lliure moviment i promovent lús espontani. Lescola aposta per una metodologia experimental i globalitzada i aquest espai abasta des del coneixement dalguns àmbits matemàtics (geometria, seqüenciació, càlcul,…), com lingüístics al fomentar loralitat comunicativa, alhora que artístics i tecnològics.

El Blog de la Biblioteca

Aquest és el nou blog de la nostra escola, el blog pel gust per la lectura de l’Escola Montessori de Rubí. Des d’aquest portal volem donar a conèixer tasques relacionades amb la biblioteca, l’escola i l’entorn educatiu en l’àmbit lector.

Podreu trobar una guia de la biblioteca, imatges de la mateixa, recursos digitals i totes les notícies relacionades amb activitats que fem a l’escola o es realitzen a la nostra ciutat relacionades amb el món lector.

Mireu pels diferents apartats per aprendre i saber molt més de la nostra biblioteca. Tota la comunitat educativa;  infants, petits i grans, famílies, professorat pot gaudir d’aquest espai.

Desitgem que us agradi, sent una eina fàcil i útil.

Comissió de la biblioteca.

Cliqueu la imatge per accedir al Blog

Taller de Construcció Lego

En aquest taller juguem amb peces de Lego “petit”. Cada infant té les mateixes peces i han de crear un animal i dir quin és. També creen una figura a partir d’un model establert. El fet de donar-li  forma a una idea a través d’un material, en aquest cas el Lego que permet fer i desfer, repensar i canviar, promou la coordinació viso-manual i l’estructuració de les seqüències per obtenir un producte final. D’altra banda, els nens i nenes deixen anar la imaginació i utilitzen el llenguatge per explicar la seva figura. Es vol aconseguir:

  • Jugar  de forma espontània amb peces del Lego.
  • Reforçar al coordinació ull-mans per construir un producte seguint un model.
  • Millorar l’expressió oral.

   

 

Taller: Experimentem amb els colors

En aquest taller experimentem amb els colors a partir de diferents materials: aigua amb colorant, pintures, papers de celofana i plastilina. L’activitat es realitza barrejant els colors primaris per tal d’aconseguir-ne d’altres de manera que l’experiment els porti al raonament posterior. Una de les avantatges d’aquest taller és que permet la realització d’hipòtesis i posteriorment comprovar-les. Destaquem aquests objectius:

  • Obtenir  les barreges de colors amb diferents materials plàstics.
  • Iniciar-se a fer hipòtesis davant l’experimentació.
  • Saber expressar les descobertes després de l’experimentació.

Taller: El cos humà amb elements naturals

En aquest taller repassem les parts del nostre cos prenent consciència de la figura humana per després representar-lo amb elements de la natura que ens envolta. D’aquesta manera es constata l’aprenentatge previ. Els principals objectius que volem aconseguir són:

  • Saber reconèixer les parts del cos humà.
  • Ser capaços d’identificar semblances i diferències amb altres cossos.
  • Aconseguir confeccionar un cos humà amb diferents elements naturals.
  • Promoure una actitud de respecte entre companys/es.