Espais d’aprenentatge compartit a P3. Un tomb per les aules

L’aula és lloc ric, ple d’oportunitats d’aprenentatge,  de moments que permeten la relació i la trobada,

Un espai ben organitzat, flexible, manipulable, capaç de canviar, evolucionar davant dels processos dels infants.

Així doncs, el que us volem transmetre és la importància que li hem donat a cada racó de l’aula, com l’hem plantejat, tot pensant en els infants d’aquestes edats, en que l’infant pugui decidir quines prioritats té, que pugui posar en joc la seva riquesa personal, que respecti els processos i necessitats de cadascú, que fomenti l’autonomia, els processos d’investigació, que diferents llenguatges i mil maneres de fer estiguin representades…

Aquest plantejament es ve fent, des d’inicis de curs, però en aquests moments hi ha un pas més, i les aules i els espais de les dues classes es comparteixen.

Es pretén obrir la riquesa de les propostes d’aprenentatge, compartint espais, podent decidir a on vaig, tot ampliant els vincles amb els companys de les dues classes de P3 i amb les mestres. Els infants ja poden gaudir d’aquest proposta i la veritat que ha estat molt ben acollida per a tots.

Els espais plantejats són similars en cada aula, però els materials que hi trobem són diferents. Els espais d’aprenentatge compartit són els següents:

Espai d’investigació

Taules sensorials

Espai d’aigua

Taula de llum

Espai de dibuix

Espai de construccions

Espai de modelatge

Espai de lògica

Espai de pissarra

Espais de Biblioteca i titelles

En els diferents espais s’hi duen a terme diferents experiències, però les capacitats que s’hi desenvolupen són comunes a tots els espais:

Fomentar:

  • l’autonomia en l’aprenentatge.
  • Convivència entre iguals.
  • Resoldre situacions.
  • Desenvolupar els diferents llenguatges.
  • Empoderar l’alumne (que vagi construint una imatge positiva d’ell mateix)

A continuació us detallem quines accions que trobem en les experiències de l’espai d’investigació i el d’aigua:

  • tocar, olorar, rascar, tastar, observar, trencar, tallar, ratllar, tallar, triturar, barrejar, imaginar…
  • tastar, assajar, remenar, dissoldre, batre, xuclar, abocar, colorar, omplir,

I per descomptat intuir, predir, fer i desfer, … en definitiva fomenten els processos d’autonomia, d’investigació i de convivència.