El comerç local es suma a la iniciativa de Potenciem Cornellà

Els tres grups de Grau Superior de la família d’administratiu de l’Esteve Terradas, impulsors del projecte Potenciem Cornellà, han visitat al llarg del mes de febrer els més de 400 comerços locals de la ciutat que actualment estan adherits a la targeta moneder “Compra a prop Cornellà”. El motiu que els ha dut a prendre aquesta decisió ha estat que l’Ajuntament considera que aquests comerços compleixen els requisits de locals i són potencials destinataris de les polítiques d’ajuts al comerç per part de l’Administració.

Cruz Iberic & Co Xarcuteria és un dels 143 comerços locals que acceptarien la moneda local de Cornellà.

L’alumnat s’ha pogut entrevistar amb 210 d’aquests 400 comerços. Durant la trobada els han explicat en què consisteix el projecte que estan duent a terme aquest curs, els beneficis que comportaria la creació d’una moneda local per part de l’Ajuntament, i han recollit una sèrie de dades amb les quals poden continuar treballant per millorar el prototipatge i definició de la idea.

Les dades més rellevants han estat les següents:

¿Quin és el repte al qual volen donar solució?  Amb l’augment de poder de les grans multinacionals dedicades al comerç electrònic i la tendència del consumidor a comprar cada cop més per internet, sumat a la recent crisi generada per la situació de pandèmia de covid-19, i l’augment de la inflació i els tipus d’interès actuals, la situació del comerç local és molt delicada. Les perspectives de futur no semblen gaire positives, i la tendència no és esperançadora. No obstant això, el model de ciutats intel·ligents, l’imaginari de la ciutat del futur, cerca retrobar-se amb el consum sostenible i de proximitat, reduir el transport, les importacions i la petjada ecològica, i això es podrà aconseguir mantenint una xarxa sòlida de comerços locals, de barri. A més, aquests comerços generen llocs de feina, permeten teixir relacions socials dintre de la comunitat, aporten seguretat als carrers comercials… En definitiva, són molts els beneficis i el valor que aporten al barri, i és per això que l’alumnat ha posat els comerços al centre del seu projecte.

Com va dir Einstein, per assolir resultats diferents s’han de fer coses diferents. Per això volen impulsar la creació d’una moneda local. Una idea provada i que funciona en ciutats properes com Santa Coloma de Gramenet i Viladecans.

Però no només creuen en la idea els propis alumnes. Ara també hi estan d’acord el 74,1% dels comerços de Cornellà que veuen aquesta iniciativa com una oportunitat. Pensament que coincideix amb la lectura de les enquestes dels comerços de les esmentades ciutats, dels quals s’extreu que el 70% de comerços nota l’increment de la facturació i de nous clients gràcies a les monedes locals.

Concretament, si avui l’Ajuntament creés la moneda local que proposa el projecte “Potenciem Cornellà”, demà 143 comerços acceptarien el pagament en aquesta nova moneda (el 71,1% dels comerços enquestats). I aquesta dada és molt rellevant, tenint en compte que estem en una fase molt inicial, i agafant de referència la moneda local “Rosa” de Sant Feliu de Llobregat, que precisament aquesta setmana ha començat a circular la nova moneda amb una acceptació d’una vuitantena d’establiments.

Més enllà del resultat que obtingui o no aquest projecte, l’alumnat està treballant de valent i posant-ho tot de la seva part per aportar idees innovadores amb la voluntat d’impactar positivament en la vida de les persones que envolten l’institut.