Miscel·lània

Pràctiques Màster Professorat

La Martina Cumeras Prat, la nostra estudiant del Màster de Formació del Professorat d’Educació Secundària, especialitat en llengua anglesa, ha acabat les seves pràctiques al nostre centre. Han estat vuit setmanes en les quals ha pogut conèixer el dia a dia d’un centre educatiu i ha posat en pràctica els aprenentatges realitzats durant el Màster.

Molta sort Martina en el teu futur professional!!!

Entrevista a Núria Pradas

El passat dimecres 10 de març, la Cristina Masramon i la Maria Crivillé de 4t d’ESO  van entrevistar virtualment la Núria Pradas, escriptora premiada al premi Ramon Llull 2020 de novel·la.

La Cristina i la Maria estan realitzant el seu Projecte de Recerca a partir de la lectura de la novel·la de Núria Pradas, Tota una vida per recordar; concretament sobre el contingut i el context social on es desenvolupa l’acció de la novel·la.

Educació Visual i Plàstica

L’aula de Visual i Plàstica: enfocament de l’assignatura en relació a les competències bàsiques, l’espai, l’equipament i el material.

L’àrea d’Educació Visual i Plàstica té un paper fonamental en l’adquisició i el desenvolupament de les competències bàsiques de l’àmbit artístic així com fomentar la creativitat. La Dimensió d’expressió, interpretació i creació engloba les competències bàsiques que més relació tenen amb l’espai allà on es desenvolupen les activitats d’ensenyament i aprenentatge: l’aula.

Aquesta dimensió agafa impuls quan és capaç de fer propostes creatives a partir del coneixement i l’aplicació de les eines i els procediments dels llenguatges artístics. Treballar en profunditat i diversitat de procediments és parlar d’expressió, interpretació i creació plena a partir de l’art.

L’aula de Visual i Plàstica de l’institut s’ha anat configurant durant els últims anys de manera constant i l’actual ubicació ha permès potenciar tècniques i processos que han donat singularitat i rellevància a l’oferta educativa del centre.

A l’institut l’assignatura d’Educació Visual i Plàstica s’imparteix a grups classe força nombrosos per tant l’espai per treballar, tal i com s’està fent actualment amb la diversitat de tècniques i procediments, requereix unes condicions mínimes. Al mateix temps aquesta assignatura també prepara una part significativa d’alumnat per a seguir formant-se en centres de l’entorn en estudis relacionats en l’àmbit artístic, tan batxillerat com cicles formatius (els últims anys aproximadament un 20% de nois i noies han continuat els estudis postobligatoris en àmbits artístics).

A continuació es citen alguns equipaments importants i difícilment traslladables a un altre aula del centre, tant per motius d’espai com econòmics (alguns necessitarien fer obres):

  • Aigüera amb tres aixetes, aigua calenta i espai per netejar i escórrer eines i recipients de volums força grans. Sense aquest equipament no és possible treballar la majoria de tècniques pictòriques, d’impressió, tridimensionals… que actualment estem treballant. El fet de tenir tres aixetes també possibilita l’agilitat mínima per treballar amb grups de classe sencers.
  • Tòrcul de gravat i zona de tècniques d’estampació: el tòrcul és una de les últimes adquisicions, de característiques professionals, màquina molt pesada i que necessita estar envoltada d’espai per la seva manipulació. Les tècniques de gravat també necessiten una taula per preparar les planxes, per entintar i per treballar en grup petit.
  • Zona de assecatge, i dipòsit de fustetes/suports per sortir a dibuixar.
  • Zona d’emmagatzematge de materials bàsics, eines diverses, llibres, objectes… la majoria en armaris tancats amb clau.
  • Zona d’emmagatzematge de papers i cartolines.
  • Zona d’emmagatzematge de pintures
  • Taula de tall amb protecció.
  • Taules grans per treballar formats grans, per treballar en grups i per treballar Dibuix Tècnic de Batxillerat.

Cal destacar també que la  forma allargada de l’aula permet ubicar molt bé tots aquests equipaments i espais de treball: l’espai central per ubicar el grup classe  treballant, un extrem per la zona de neteja i assecat, l’altre extrem com a zona d’estampació/entintat/gravat, i les zones d’emmagatzematge i pissarres per tot el volt.

Jubilació Maria Vilamala

Benvolguts/des,

Des d’aquesta pàgina i amb motiu de la meva jubilació, vull fer arribar el meu agraïment a tota la comunitat educativa per tot el respecte, suport i comprensió a la meva tasca educativa.

Al llarg de la meva vida professional i els 8 anys que he treballat a Les Margues, he intentat fer la meva feina el més dignament possible i el millor que he sabut. Hauré tingut encerts i errades, però el meu objectiu ha estat sempre contribuir en la millora de l’ensenyament,  formant bones persones, amb criteri propi, responsables i compromeses en el seu futur, el món i el nostre país. Tant de bo i humilment, ho hagi aconseguit.

Desitjo que l’institut continuï creixent i projectant un model educatiu de qualitat.

Moltes gràcies, ha estat un plaer.

Una abraçada!

Maria

Departament de Socials, Visual i Plàstica, Música i Educació Física.

Educació Física.

1r ESO:

  • Atletisme: Experimentem, coneixem, practiquem i competim amb l’atletisme. Participem al Campionat Interescolar d’Atletisme, una competició entre els diferents instituts de la comarca en algunes de les disciplines de l’atletisme a les pistes d’Atletisme de Vic.
  • Primers Auxilis: SABER ÉS SALVAR. Formem part del pla pilot “Saber és salvar” per tal d’aconseguir una formació continuada durant els quatre cursos de secundària en primers auxilis. Amb aquesta formació s’obté un certificat final d’aquests coneixements.

2n ESO:

  • Beisbol: Anem al camp de beisbol de Vic a conèixer i practicar aquest esport de primera mà, amb l’ajuda i la col·laboració dels representants del Vic Bat, que ens guien en les diferents normes, espais i estratègies de joc.

3r ESO:

  • Esquiada a la Masella: Marxem dos dies a esquiar de dia i de nit!

 

Ètica

4t ESO:

  • Escape Room: Treballem la importància del treball en grup i la cooperació entre els alumnes per tal d’arribar a una fita comuna.

 

Ciències Socials

 1r ESO:

  • Maquetes de l’Antiga Roma: Realització de maquetes de construccions de l’època clàssica romana.     
  • Projecte interdisciplinar (ViP + Ciències Socials): Taller de ceràmica cardial.

 

3r ESO:

  • Monogràfic “Països del món”: Estudi monogràfic d’un país del món.

 

4t ESO

  • Revista digital: Realització d’una publicació periòdica (trimestral) de caire històric en llengua anglesa (Projecte GEP).

 

Cultura Clàssica

2n ESO

  • Stop motion: Gravació d’una pel·lícula en fotogrames sobre la vida a l’antiga Roma.

 

4t ESO

  • Projecte GEP: Realització d’activitats en llengua anglesa dins els continguts de l’assignatura.
  • Projecte interdisciplinar (ViP + Cultura Clàssica): Exposició d’obres artístiques de temàtica clàssica i d’interpretacions de temàtica contemporània.

 

Música

  • 1r Festival de Nadal de 1r ESO (18 de desembre).

Hi participen els alumnes de l’optativa d’Orquestra de 3r ESO, acompanyant els alumnes voluntaris de 1r ESO. Interpreten les següents peces.

  • Palladio
  • Adiemus
  • Cançó de Nadal
  • Estimo el Nadal
  • Suite comercial navideña
  • Bella Ciao

 

  • Cantada de Nadal (19 de desembre).

Cantata al centre de serveis de Calldetenes amb alguns alumnes de 1r ESO i també acompanyats pels alumnes de 3r ESO de l’optativa d’Orquestra.

  • Activitats de Nadal al teatre de Calldetenes (20 de desembre).

Actuació de dos membres del grup Buhos (cantant i guitarra), juntament amb els alumnes de 3r d’Orquestra.

A la cançó Temporal s’afegeixen vuit alumnes de 2n ESO, de l’optativa de Ritme pur i dur, i acompanyen la cançó amb un exercici de percussió corporal.

 

Visual i Plàstica

1r ESO:

  • Projecte interdisciplinar (ViP + Ciències Socials): Taller de ceràmica cardial.

 

4t ESO:

  • Projecte interdisciplinar (ViP + Cultura Clàssica): Exposició d’obres artístiques de temàtica clàssica i d’interpretacions de temàtica contemporània.
  • Art i Escola: Projecte artístic interescolar.

 

 

Departament de Matemàtiques, economia i empresa

Matemàtiques:

L’aprenentatge de les matemàtiques a la secundaria està enfocat a l’adquisició i la millora del sentit numèric, el sentit de la mesura, el sentit espacial, el sentit algebraic i el sentit estocàstic.

Es treballa amb material manipulatiu: jocs, fitxes interactives… (principalment a primer cicle).

A primer d’ESO es disposa d’una hora de desdoblament de matemàtiques, fet que facilita poder treballar d’una manera més experimental. Es treballa amb diferent material manipulatiu: Nemat, per treballar els nombres enters a través de la simetria; mudimat, per treballar els múltiples i divisors; i framat, per treballar les fraccions.

A segon d’ESO, per reforçar l’aprenentatge de l’àlgebra, es disposa de l’Algemat (un material manipulatiu creat per la professora del centre Anna Vilaró, que permet treballar l’àlgebra a través de la geometria).

A tots els cursos, però sobretot a segon cicle d’ESO i batxillerat, s’utilitza la calculadora científica. A primer cicle d’ESO es prioritza el càlcul mental, amb l’objectiu que no abusin de la calculadora i tinguin capacitat de càlcul.

Durant el curs acadèmic es fan les proves Cangur. Una activitat matemàtica impulsada per la societat internacional, Le Kangourou sans Frontières, que a Catalunya organitza la Societat Catalana de Matemàtiques. Amb un format de concurs individual, l’objectiu del Cangur és que l’alumnat participi i dediqui una estona a divertir-se tot resolent els reptes plantejats. Els problemes es basen més en el raonament i l’enginy que en coneixements matemàtics específics. Amb activitats com aquestes i s’intenta fer de les matemàtiques una activitat més lúdica.

Economia:

La matèria d’economia s’imparteix com a optativa a 4t d’ESO i a 1r de Batxillerat és una matèria de modalitat del batxillerat d’humanitats i ciències socials que té com a finalitat despertar l’interès dels i les estudiants i proporcionar-los uns coneixements que els permetin interpretar qüestions econòmiques, de manera reflexiva i raonada, per esdevenir persones capaces d’intervenir activament i críticament en la societat aplicant els coneixements científics que proporciona la ciència econòmica.

Entendre la realitat des d’un punt de vista econòmic ens ajuda a comprendre millor el nostre comportament individual i col·lectiu des d’una reflexió racional i ètica, que ens porti a prendre decisions financeres i econòmiques a la nostra vida quotidiana, i en l’exercici d’una ciutadania responsable.

Al llarg del curs, l’alumnat coneix els conceptes i les metodologies de la ciència econòmica, i desenvolupa capacitats i comportaments que porten a la presa de consciència dels efectes de les accions individuals i col·lectives sobre l’entorn social, econòmic i natural, i a millorar-ne les condicions.

L’economia també contribueix a que els i les alumnes es desenvolupin com a persones respectuoses, versàtils i amb capacitat i gust per formar-se al llarg de la vida. Com a ciutadans i ciutadanes necessitem desenvolupar una sèrie de competències per viure i realitzar-nos en un món canviant i incert, i en un planeta que és finit.

Al llarg del curs s’organitzen xerrades i tallers relacionats amb la matèria. D’una banda, assistim a xerrades que són impartides per professorat de la facultat d’economia i empresa de la UVic i per l’EFEC (Educació Financera i Emprenedora de Catalunya). I d’altra, fem tallers organitzats per Creacció (l’agència d’emprenedoria, innovació i coneixement per al desenvolupament socioeconòmic d’Osona) que motiven i promouen l’esperit emprenedor, innovador i creatiu de l’alumnat de secundària i batxillerat.

Economia de l’empresa:

L’economia de l’empresa és la part de la ciència econòmica dedicada a l’anàlisi de les activitats que duu a terme una organització integrada per elements humans, tècnics i materials, amb la finalitat de satisfer una necessitat del mercat que li reporti, generalment, un benefici sota el govern d’un administrador o empresari. L’estudi de la realitat empresarial, constitueix una base fonamental per a la vida activa dels alumnes. El món empresarial té una presència quotidiana en la nostra societat i ens afecta molt directament. Per tant, cal disposar d’un bagatge i de tot un seguit d’instruments que portin a uns posicionaments crítics, madurs i socialment responsables davant els esdeveniments que ens afectin, ja sigui com a persones consumidores, treballadores o empresàries.

Aquesta matèria s’imparteix actualment a segon de batxillerat (havent-la cursat l’any anterior a primer) i contribueix de manera múltiple als objectius d’aquesta etapa, que es relacionen amb la ciutadania responsable, l’esperit crític o la iniciativa personal.

Al llarg del curs assistim a xerrades impartides per professors de la facultat d’economia i empresa de la UVic i també fem una sessió amb empresaris i empresàries, una sessió que vol ser un punt de trobada entre estudiants i empresaris per tal d’explicar-los de primera mà què vol dir ser empresari i gestionar una empresa. Aquesta activitat pretén aconseguir un impacte positiu i engrescador que ajudi a visualitzar el rol de les persones a l’empresa i la importància de l’empresa a la societat.

Departament de Català i Castellà

Amb l’objectiu de promoure l’aprenentatge lingüístic dels nostres alumnes, el departament de llengua catalana i castellana de l’institut Les Margues organitza activitats especials com les següents:

  1. Protagonista Jove: És una activitat en la qual alumnes de tot Catalunya fan de crítics i de jurat de tres obres literàries publicades.

  2. Participació en concursos literaris diversos, entre els quals destaquem el que organitza l’Ajuntament de Calldetenes i el que organitza el mateix centre per Sant Jordi.

  3. A més, introduïm noves metodologies per a difondre l’hàbit de la lectura: lapbooks, booktrailers, àlbums creatius, representacions teatrals, creació de pàgines web i podcasts.

 

 

Departament de Llengües estrangeres

L’aprenentatge de les llengües estrangeres a l’etapa de secundària està enfocat cap a l’adquisició i millora de les habilitats comunicatives de l’alumne: comprensió oral i escrita, i expressió oral i escrita; juntament amb l’ampliació dels coneixements del sistema lingüístic de la llengua.

Les competències bàsiques de l’àmbit lingüístic de llengües estrangeres tenen com a eix vertebrador la comunicació oral de l’alumne. La comprensió, l’expressió i la interacció oral són part important de tot el procés d’ensenyament-aprenentatge de la llengua estrangera ja que impliquen el coneixement d’un lèxic, d’uns elements morfosintàctics i d’uns elements fonètics que ajuden a l’alumne en l’adquisició de la llengua estrangera.

La comprensió lectora en llengua estrangera desenvolupa la capacitat de construir significat i interpretar textos per tal d’obtenir informació i ampliar els coneixements.

Pel que fa a l’expressió escrita, l’alumne ha de desenvolupar habilitats que li permetin fer una planificació del contingut del text, fer un redactat amb les idees estructurades aplicant estratègies de textualització i, finalment, revisar i millorar el text segons el propòsit comunicatiu.

ANGLÈS

  • Desdoblaments a 1r, 2n i 3r ESO en grups petits per oferir una millor atenció als diferents ritmes i estils d’aprenentatge dels nostres alumnes. NOTA: Durant el curs 2020-21, l’organització de grups estables com a mesura extraordinària a causa de la pandèmia per la COVID-19 impedeix mantenir els desdoblaments en la matèria d’anglès.
  • Projecte de lectura a 2n ESO on els alumnes dediquen una hora setmanal a llegir llibres en anglès segons el seu nivell.
  • Agrupacions flexibles a 3r i 4rt ESO per poder fer una bona preparació per les proves oficials de l’EOI per a l’obtenció del certificat de B1 o B2, ja que estem adherits al programa experimental de suport a la certificació dels coneixements de llengües estrangeres. Aquest programa té l’objectiu d’impulsar la preparació de l’alumnat per a les proves oficials de les EOI des dels centres de secundària amb el suport de l’EOI de referència, que en el nostre cas és l’EOI d’Osona. Les escoles oficials d’idiomes gestionen i administren les proves per a l’obtenció de dos certificats oficials, el de B1 i el de B2 del marc europeu comú de referència per a les llengües. 
  • Optatives d’anglès a 2n i 3r ESO on es treballen de manera activa les diferents habilitats de la matèria: reading, listening, speaking i writing, per tal d’assolir una millora del nivell competencial de l’alumne/a en llengua anglesa.

FRANCÈS

  • Optativa de francès a 1r, 2n, 3r i 4rt ESO que té com a objectiu començar l’aprenentatge d’una segona llengua estrangera, adquirint coneixements lèxics i gramaticals bàsics (nivell A1 del Marc Europeu Comú de Referència de les Llengües Estrangeres) que permetin a l’alumne progressar en la seva comprensió escrita i oral.

INFORMACIONS CURS 19-20 4t ESO

 

Benvolgudes famílies,

En primer lloc us volem agrair la confiança que un any més ens mostreu apostant perquè el vostre fill o la vostra filla segueixi l’etapa d’educació secundària obligatòria en el nostre centre.

Ens posem també en contacte amb vosaltres per transmetre-us, a través de diferents enllaços,  la següent informació general sobre el curs 2019-2020:

Finalment, us comuniquem que el dijous 12 de setembre a les 19:00h us convoquem a la reunió informativa del curs 2019-20 a l’institut. La vostra assistència en aquesta reunió és molt important perquè es farà la presentació de la coordinadora i els tutors de 4t ESO i es concretaran aspectes sobre el funcionament i l’organització del curs 2019-2020.

Quedem a la vostra disposició per a qualsevol aclariment o dubte i us desitgem un molt bon estiu.

Cordialment,

Equip Directiu

INFORMACIONS CURS 19-20 3r ESO

 

Benvolgudes famílies,

En primer lloc us volem agrair la confiança que un any més ens mostreu apostant perquè el vostre fill o la vostra filla segueixi l’etapa d’educació secundària obligatòria en el nostre centre.

Ens posem també en contacte amb vosaltres per transmetre-us, a través de diferents enllaços,  la següent informació general sobre el curs 2019-2020:

Finalment, us comuniquem que el dijous 12 de setembre a les 19:00h us convoquem a la reunió informativa del curs 2019-20 a l’institut. La vostra assistència en aquesta reunió és molt important perquè es farà la presentació de la coordinadora i els tutors de 3r ESO i es concretaran aspectes sobre el funcionament i l’organització del curs 2019-2020.

Quedem a la vostra disposició per a qualsevol aclariment o dubte i us desitgem un molt bon estiu.

Cordialment,

Equip Directiu