L’alumnat de l’Esteve Terradas presenten els treballs de recerca premiats a la Jornada de Recerca de la Ciutat

El passat dia 27 d’abril l’alumnat de 1r de batxillerat van assistir a la Jornada de Recerca de la Ciutat que cada any organitza el Citilab i que aquest curs acadèmic presentava els 22 millors Treballs de Recerca del centres públics de Cornellà. Durant aquesta jornada, els 22 alumnes seleccionats de 2n de batxillerat de tots els centres públics de Cornellà van presentar els seus treballs i la metodologia emprada en la seva preparació a l’alumnat de primer, i van respondre a les seves preguntes. 

Així mateix, el dia 5 de maig es van lliurar els Premis als millors TR presentats a l’auditori de Sant Ildefons, on culmina el treball de l’alumnat amb el reconeixement de la Ciutat als millors treballs i a l’esforç de l’alumnat durant aquest dos anys. 

L’alumnat del nostre institut va estar d’enhorabona amb dos tercers i un primer premi als millors TR de la Ciutat Cornellà. En l’apartat d’Humanitats i Ciències Socials, la Paula Fuentes amb el treball Educació espanyola, tràmit o trampolí? va aconseguir un tercer premi. En l’apartat de Ciències i tecnologia, l’Ariadna López, amb el treball Mètodes de recuperació per a tortugues marines va obtenir l’altre tercer premi, i la Sònia Serarols, amb el treball Suffocated in plastic. The future of green alternatives, va ser guardonat amb el primer premi, atorgat per 25 experts de l’ajuntament i de la Ciutat de Cornellà. 

L’alumnat de 1r de Batxillerat va participar en aquesta jornada en el marc del seu procés de preparació del TR que hauran de presentar el proper curs. 

La preparació del Treball de Recerca

A l’Esteve Terradas, el TR es considera un procés de creixement personal de l’alumnat, que comença al segon trimestre de 1r de batxillerat i que conclou amb el lliurament del treball escrit i la presentació oral durant el primer trimestre de 2n de batxillerat. Es posa especial interès en la connexió amb l’entorn i la Ciutat de Cornellà, i sempre tenint en compte l’acompanyament necessari, exercit per un tutor que guiarà l’alumne durant tot el procés.

La preparació del Treball de Recerca comença al mes de gener del curs de 1r de batxillerat, amb un primer taller anomenat Jams de treballs de recerca, que té lloc al Citilab de Cornellà. 

A la Jam, els experts del Citilab ajuden l’alumnat a estructurar les seves idees prèvies i poder-les apropar al que serà el seu futur camp de treball. A més a més, també es demana alinear els treballs de recerca amb els Objectius de desenvolupament sostenible proposats per l’ONU.

 

Durant aquests dos dies, els alumnes preparen una primera estructura de treball a partir de les seves idees inicials, de manera que quan comencen a treballar amb el seu tutor/a, ja poden començar a buscar i estructurar la informació necessària per definir la investigació que han de dur a terme durant l’estiu. 

L’alumnat ha de definir una tipologia de recerca concreta, unes hipòtesis de treball i uns objectius a assolir, sense perdre de vista la possibilitat de contribuir a la millora i coneixement de l’entorn. 

Per últim, el Citilab també proposa una sessió de Summerlab per tal de connectar l’alumnat amb professionals experts. Per aquest motiu, proposen als treballs que  ho necessitin un contacte entre l’alumnat i un expert en la matèria que s’està estudiant.

A banda del Citilab, el centre també ofereix l’ajuda proporcionada per altres organismes, com el CERN o la Universitat de Barcelona, que ajuden a tutoritzar i posen a disposició de l’alumnat  els seus espais per poder realitzar pràctiques o tasques d’investigació per ajudar a completar el treball.

El Treball de Recerca equival al 10% de la nota de batxillerat i requereix unes habilitats cada cop més valorades a l’àmbit universitari i professional. És una tasca complexa que obre a l’alumnat una finestra al món professional. Hi ha,  per tant, un compromís compartit entre els organismes de la Ciutat de Cornellà, el nostre centre, i el treball personal del propi alumnat per aconseguir l’èxit en aquesta tasca.