El projecte de l’hort a l’institut

Cada any s’engega aquest projecte a l’institut, en el qual l’alumnat sembra, trasplanta, cultiva i recull els fruits del nostre espai de l’hort. Enguany hi han estat implicats l’alumnat de SIEI de primer d’ESO, l’alumnat del PDC de 3r d’ESO i hem tingut una col·laboració molt especial del PFI de manteniment i jardineria: ens han construït una aula exterior! No us perdeu aquest article per descobrir com l’han feta!

Us expliquem més sobre el projecte de l’hort de l’institut:

Espais i alumnat implicat

El centre compta amb 3 espais d’hort prou amplis com perquè diferents grups en puguin gaudir simultàniament. Enguany, però, l’alumnat que s’ha dedicat a l’hort ha estat l’alumnat de la SIEI i l’alumnat del PDC.

Activitats realitzades

El cultiu de l’hort depèn molt de l’època de l’any i ens basem en el calendari del pagès. A més, hem de tenir en compte d’escollir espècies de cicle més o menys curt que permetin recollir el fruit abans d’acabar el curs. Enguany, a l’hort s’han cultivat: patateres, tomaqueres, pebroteres, pastanagues, enciams, raves i carbassons, entre d’altres.

A més a més, s’ha plantat un llimoner que esperem que creixi any rere any i faci una mica d’ombra a una part de l’hort.

Amb l’objectiu d’augmentar la biodiversitat urbana i de potenciar la importància de la relació entre la població d’insectes i l’hort, així com donar resposta a la creixent preocupació per la manca de pol·linitzadors, s’ha condicionat un espai amb plantes aromàtiques i s’ha instal·lat un hotel d’insectes que va construir l’alumnat de l’optativa de l’aula verda juntament amb l’alumnat del PDC de tecnologia.

A més de l’hort, també comptem amb una zona ajardinada, en la qual s’ha dut a terme una identificació de les espècies que tenim, i s’ha fet un plànol del nostre jardí botànic. Actualment, des del PDC de tecnologia, s’estan construint uns atrils en els quals s’anomenaran les espècies en català i amb la taxonomia de Linné. També s’està treballant en el manteniment de les tanques que delimiten l’hort.

Objectius

El treball de l’hort ens permet entre d’altres, que l’alumnat es familiaritzi amb les hortalisses, els seus noms i els seus fruits, saber d’on creixen les verdures i donar valor a la tasca de la pagesia i el cultiu sostenible. Cal esmentar que la tasca a l’hort requereix de molta dedicació, esforç i paciència, valors que també volem treballar amb l’alumnat a través d’aquest projecte.

Per altra banda, el recurs de l’hort també l’utilitzem per poder donar una resposta a aquell alumnat que se li fa feixuc estar tantes hores dins de l’aula. L’hort ens permet treballar des d’una altra perspectiva, fomentant  l’aprenentatge a través d’experiències vivencials i significatives, adaptant-nos a les necessitats i característiques de l’alumnat. Aquest projecte els ofereix, per tant, una alternativa que pretén despertar el seu interès, motivació i vinculació amb el centre.

Agraïments

Aquest espai no hagués estat possible sense l’ajuda i la col·laboració d’en Paco, del PFI de jardineria, al Nacho del PFI de manteniment, la tasca prèvia de la Nicoleta, i la resta de professorat que va participar en l’acondicionament dels espais i l’engegada del projecte. També ha estat fonamental el treball en equip entre el professorat de la SIEI, PDC i medi ambient.

Perspectives de futur

De cara al curs vinent volem que l’alumnat i el professorat que gaudeixi de l’espai de l’hort sigui cada cop major, que sigui un espai de tots i totes.

Enguany s’està construint una tarima que permetrà realitzar classes a l’aire lliure i comptar amb l’hort com a recurs pedagògic. A més, en aquesta tarima s’hi instal·larà una estació meteorològica. En aquest sentit, cal agrair la imprescindible tasca que han fet els responsables i l’alumnat del PFI d’Auxiliar de Vivers i Jardins, així com del PFI d’Auxiliar de muntatge d’instal·lacions elèctriques, aigua i gas.

Treball a l’aula:

• Planificar, dissenyar, calcular superfícies i volums.
  • Determinar quins materials i eines i en quines quantitats s’empraran.
  • Redactar les fases del projecte.
  • Calcular el pressupost d’execució.
  • Aplicar la normativa en prevenció de riscos laborals.
  • Determinar la gestió de residus.

Execució del projecte:

1. Delimitar la superfície i marcar els nivells de la solera.
  2. Construir els murs perimetrals de contenció amb travesses de fusta que serviran també d’encofrat.
  3. Col.locar barres metàl·liques rigiditzadores.
  4. Compactar i anivellar el terreny.
  5. Abocar l’àrid amb un gruix de 20cm.
  6. Abocar el formigó amb un gruix de 15 cm fet “in situ”.
  7. Reglejar el formigó.
  8. Curat del formigó.
  9. Foradar els laterals de la solera perquè l’aigua no s’acumuli.
  10. Pavimentar la solera amb plaques de fusta.

Per últim, us volem anunciar que de cara al curs vinent, volem participar en el projecte #slowfood engegat per l’Escola de primària Anselm Clavé de Cornellà i cultivarem col paperina del parc agrari. Us deixem amb una notícia del projecte en el qual volem participar.