MISSIÓ PANELLETS

Les Tanits hem començat el curs amb una comesa especial i important: la MISSIÓ PANELLETS! Aquesta missió és una bona proposta d’aprenentatge que ens repta a calcular els ingredients que necessitarem perquè tota l’escola pugui tastar uns panellets deliciosos el dia de la Festa de la Tardor. L’equip de mestres ens ha confiat aquesta responsabilitat i no hem dit pas que no.

Després de fer una recerca de receptes amb els Chromebooks i d’anotar-les per parelles, les hem compartit en gran grup alhora que reflexionàvem sobre els ingredients i les quantitats. A mesura que anem parlant altres interrogants se’ns presenten: quants som a l’escola, què fem amb els infants al·lèrgics,… Ens adonem que són preguntes importants per poder continuar així que decidim anar a les altres classes i preguntar quants són i si algú té alguna al·lèrgia. Quan tornem a la nostra classe compartim respostes i ens atrevim a realitzar la suma de tots els números que ens han donat. “I els mestres… també els hem de comptar, oi?”... Decidim pensar en totes les persones que formen part del Marta Mata i els afegim als números que ja teníem d’alumnes. Al davant tenim una suma horitzontal de 9 sumands, a simple vista sembla complexa. Però llavors el Jeffrey proposa “trencar els números” i ens adonem que descomposant serà un xic més fàcil. Sumar de 20 en 20 per a molts és divertit i ràpidament troben el primer resultat, després només caldrà sumar les unitats. A l’escola som 232!

Com per algunes Tanits aquesta suma tan llarga ha resultat una mica difícil d’entendre, decidim representar tots els membres de l’escola amb uns ninots de plastilina. Aquests ninots no només ens ajuden a comprendre l’algoritme, també ens han servit per poder fer grups de 50 persones. En la recepta hem trobat que sortiran uns 50 panellets així que ens imaginem que cada persona se’n menjarà un. Després de repartir en grups de 50, obtenim 4 grups complets i 32 persones. Però… “Menjar-nos un panellet és molt poc!”, “Millor menjar-nos 2”, “Sí, podem fer el doble!”… I així decidim calcular el doble de cada un dels ingredients que hem trobat a la recepta. Ara podrem menjar-ne dos!