Gamificació a les aules del Grau Bàsic com a projecte innovador

L’equip docent del Cicle Formatiu de Grau Bàsic (CFGB) ha estat aplicant un projecte de gamificació des del curs 2022-2023. Aquesta iniciativa, inspirada en el treball del doctor en Ciència Cognitiva i Llenguatge, Toni Hernández, ha demostrat ser una eina eficaç per motivar a l’alumnat i millorar l’ambient a l’aula.

La gamificació es basa en un sistema de puntuació global on cadascun dels i de les alumnes, de manera individual, ha d’obtenir un mínim de punts per superar satisfactòriament les matèries, independentment de la nota obtinguda en aquestes. Aquests punts es poden aconseguir mitjançant diverses activitats, com sortides fora del centre tant amb professorat com amb la família o amistats, tasques a casa relacionades amb els continguts de les matèries i activitats individuals a l’aula. Amb aquest enfocament, el mateix alumnat té un paper decisiu en la seva experiència d’aprenentatge. Després de completar les activitats dirigides pel professorat, immediatament se’ls ofereix una gamma d’opcions individuals que poden triar segons les seves necessitats i preferències del moment. Aquestes opcions inclouen activitats que fomenten el raonament lògic, així com sudokus, mots encreuats i la creació de mandales. A més, en la conclusió de cada tema, es realitza un Kahoot en format repàs.

La motivació de l’alumnat per assistir a les activitats fora del centre s’ha vist incrementada molt significativament, abordant el problema de la manca d’interès i participació que s’havia identificat anteriorment. S’ha aconseguit reduir, també, les conductes disruptives a l’aula, cosa especialment crucial en un context on conviuen estudiants de 14 a 19 anys amb diversos nivells acadèmics assolits, a més de les necessitats educatives individuals presentades. Finalment, la introducció de tasques a casa com a mitjà d’obtenir punts extres ha afavorit la responsabilitat i l’autonomia dels alumnes. Són ells els qui mitjançant unes carpetes a l’aula, escullen de manera autònoma que és el que volen fer i quan ho volen fer.

Aquests estímuls contribueixen a assolir fins a 1 punt afegit a la nota final. A més, en finalitzar el curs, els tres estudiants amb més puntuació reben un reconeixement explícit i públic per l’esforç i la implicació durant el curs.

2 comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>