Programa Salut i Escola de l’Equip d’Atenció Primària Premià de Mar

El PROGRAMA SALUT I ESCOLA DE CATALUNYA (PSiE) va néixer l’any 2004 mitjançant un conveni de col·laboració entre els Departaments de Salut i d’Educació amb el propòsit de potenciar la coordinació dels serveis sanitaris i els centres docents i serveis educatius en accions de promoció de la salut adreçada als alumnes. Una adaptació dels serveis sanitaris per tal d’afavorir l’accessibilitat de la població infantojuvenil, principalment els adolescents, als programes de salut amb garanties de privacitat i confidencialitat mitjançant els professionals sanitaris d’infermeria dels equips d’atenció primària de salut que es desplacen als centres educatius del seu territori en la seva vessant de salut comunitària.

Es tracta d’un Programa integral i transversal en un àmbit extrasanitari, el centre educatiu, que representa l’espai natural d’aprenentatge i formació dels infants i joves on es manifesten més prematurament els signes d’alerta de problemes de salut, en els quals una detecció precoç i coordinada pot ser la primera acció per iniciar un procés d’ajuda a les necessitats, moltes vegades manifestades en conductes de risc.

La finalitat del Programa és millorar la salut dels infants i adolescents, apropar els programes de promoció de salut i prevenció de la malaltia, millorar el seu benestar biopsicosocial, promoure l’adquisició de coneixements per manegar la seva salut de manera satisfactòria i empoderar-los mitjançant l’educació per a la salut, afavorir l’accessibilitat dels adolescents als serveis sanitaris, detectar precoçment problemes de salut dels alumnes i les situacions de vulnerabilitat, prevenir conductes de risc, resoldre dubtes relacionades, tot treballant en xarxa amb altres professionals experts.

Els àmbits d’intervenció prioritaris són la salut mental i el benestar emocional, la salut sexual i afectiva, el consum de substàncies addictives (drogues, alcohol i tabac) incloent les addiccions comportaments (TICs, xarxes socials, videojocs,…), els hàbits saludables (alimentació saludable, activitat física, horaris/son, higiene..), els maltractaments i violències (masclista, familiar, entre iguals,…), la salut social i entorn (pertinença a bandes, immigració,…).

La població objecte del programa són adolescents que cursen 3r i 4t d’ESO però també està obert a 1r i 2on d’ESO i Batxillerat ja que entenem que la salut és universal i es fonamenta en el principi d’equitat.

Les intervencions en els centres educatius dins del marc del PSiE són:

1. La Consulta Oberta: adreçada als alumnes de manera individual.
  2. Les Activitats d’educació i promoció de la salut i prevenció de la malaltia: adreçada també als alumnes però de manera grupal (grup classe).
  3. L’assessorament en temes de salut que pugui necessitar el centre educatiu: la infermera del PSiE és la referent de salut per al centre educatiu.

Per a la Consulta Oberta, una infermera del centre d’atenció primària es desplaça unes hores setmanals presencials al centre docent. L’alumne pot anar a consulta de manera espontània amb garantia de privacitat i confidencialitat. Els horaris de consulta en el centre es van determinant curs a curs.