Els alumnes de 2n de batxillerat visiten Roma en un mes de març en que la capital italiana torna a ser el centre del món

colosseu1“Roma caput mundi” (“Roma capital del món”) resava en llatí la famosa llegenda inscrita a la corona de l’emperador Dioclesià. Per uns dies, aquest març de 2013, Roma va recuperar la seva vella grandesa, la seva condició del capital del món. El conclave que elegia el nou Papa, el procés de formació del nou govern italià, la marató… Desenes d’esdeveniments multitudinaris i de transcendència global es donaren cita a la vella Roma. I en aquest centre del món, un grup d’alumnes de segon de batxillerat de l’institut que gaudiren, acompanyats pels professors Ramon Usall i Magda Isan, de cinc intensos dies per la “Roma caput mundi”. Vegeu-ne aquí les imatges.

El viatge s’inicià, ben d’hora, la matinada del dijous 14 de març, un fet que permeté començar a fruir, ja de bon matí, de les delícies de Roma. L’església de San Pietro in Vincoli (amb el Moisès de Miquel Àngel entre d’altres joies) fou el preludi a una ruta per l’antiga Roma imperial: el Colosseu, els fòrums palatí i romà, l’arc de Constantí, el circ màxim… L’Imperi Romà en estat pur. El dia es completà amb la visita al Campidoglio i posteriorment a Santa Maria in Cosmedin per posar la mà a la seva mítica Bocca della Verità on sortosament ningú hagué de lamentar una mossegada que delatés la seva mentida. A la nit, una passejadeta pel barri de San Lorenzo per degustar una de les millors pizzes de Roma, la de la popular pizzeria Formula Uno.

2-santpereEl divendres 15 de març arribà el torn de visitar la Ciutat del Vaticà, que estrenava papa després de la fumata blanca que el dimecres 13 de març havia elegit a Jorge Mario Bergoglio com a Francesc I. Començant pels Museus Vaticans (on només quedà per veure la Capella Sixtina, encara tancada pel recent conclave) el grup feu una ruta per tot l’estat vaticà: la plaça de Sant Pere i la seva impressionant columnata de Bernini, la Basílica de Sant Pere (amb la Pietat de Miquel Àngel com un dels atractius principals) i els seus voltants. Sortint del Vaticà pel pont de Vittorio Emanuele II, contemplaren la magnífica vista del Castel Sant’Angelo.

Després d’una estona de repòs, l’animat barri del Trastevere fou el destí del grup. La sempre bullent piazza de San Calisto fou l’indret de trobada d’una colle que pogué així disfrutar de la notte romana.

3-panteoEl dissabte 16 de març la cita fou amb els impressionants monuments del centre històric romà. Començant per l’església de Santa Maria Maggiore, la ruta continuà cap al Fòrum Trajà (i la seva imponent Columna Trajana, obra d’Apol·lodor de Damasc, un ja llunyà any 114), el monument a Vittorio Emanuel II, el Palazzo Venezia, el Temple d’Adrià, la Fontana di Trevi, la piazza Colonna i el Panteó. Després de dinar al costat de l’imponent temple romà, la tarda fou per la piazza Navona (antic circ de Domicià, avui amb l’església de Sant’Agnese de Borromini i la Fontana dei Quattri Fiumi de Bernini, just al davant) i per l’animat mercat del Campo dei Fiori.

Al vespre, de nou a San Lorenzo, el barri jove per excel·lència de la Roma actual.

El diumenge 17 de març, amb la capital italiana gairebé paralitzada pel primer Angelus del papa Francesc i per la marató que recorria els carrers de la ciutat, el grup pogué gaudir de l’església de San Carlo alle Quattre Fontane de Bernini, així com de la famosa escalinata de la piazza Spagna i la font de la Barcaccia, obra del pare de Bernini. Des d’allí cap al Mausoleu d’August i l’Ara Pacis, l’altar de la pau, i posteriorment cap a la Piazza del Popolo. La tarda fou per passejar per la Villa Borghese i visitar el Museu Nacional Etrusc per poder contemplar, entre d’altres, el sarcòfag dels esposos de Cerveteri.

5-olimpicAl vespre, una colleta enfilà el camí de l’Estadi Olímpic, seu dels Jocs de 1960, per assistir al partit entre l’AS Roma i el Parma que acabà amb victòria local per 2-0.

El dilluns 18 de març, darrer dia a la capital italiana, estigué dedicat a visitar l’església de Santa Maria della Victoria (amb l’imponent Èxtasi de Santa Teresa de Bernini com a principal atractiu), des d’allí cap al Quirinale, seu del govern italià, encara per constituir, per acabar de nou al centre històric per passejar, dinar i fer les darreres compres. Al vespre, després del vol des de Ciampino fins al Prat, arribada a les Borges Blanques amb el convenciment de la certesa d’aquella frase feta romana que diu “Roma, non basta una vita”. Amb tota una vida no n’hi ha prou per veure tota Roma!

Si voleu veure tota la galeria d’imatges del viatge a Roma podeu fer-ho al següent enllaç.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *