Visita de l’alumnat de 1r de Batxillerat a la Facultat de Matemàtiques de l’UB

L’alumnat de 1r de Batxillerat de la modalitat Científic-Tecnològic ha participat aquest dimecres 17 de novembre en la Xerrada-Taller organitzada per la facultat de matemàtiques de la Universitat de Barcelona titulada “Amuntegant pilotes”. A més de visitar l’edifici històric de la universitat, van assistir a una xerrada on van aprendre quina és la millor manera d’amuntegar pilotes per estalviar espai, per què la sorra de la vora de la mar s’asseca quan la trepitgem i com funcionen els codis de Hamming, que permeten codificar la informació que volem enviar de manera que un ordinador pugui detectar i corregir els errors de transmissió. Després van poder posar en pràctica el que havien après en un taller organitzat per alumnes de la facultat. Va ser un dia diferent que els va permetre descobrir l’abast de les matemàtiques i el seu paper en el món actual.

L’alumnat d’Economia de 4t d’ESO ha fet el taller (In)forma’t per decidir.

Aquesta setmana l’alumnat d’Economia de 4t d’ESO ha fet el taller (In)forma‘t per decidir.
Han après que abans de prendre decisions financeres han d’analitzar la informació. Aquesta ha de ser clara, completa, veraç, i ens l’han de donar per escrit. Tot i així si es sospita de l’empresa que ens ofereix el producte financer sempre s’ha d’acudir a la CNMV (Comissió nacional del mercat de valors), al Banc d’Espanya o a l’Agència catalana de consum.
També han analitzat exemples de publicitat financera per saber distingir aquells missatges que cal evitar.

Pràctica al laboratori dels alumnes de 1r de Batx a la matèria de Biologia.

Els glúcids són biomolècules que actuen com a font essencial d’energia a curt termini i també com a elements estructurals de les cèl·lules. Addicionalment, constitueixen el grup de biomolècules més abundant sobre la superfície terrestre.

En humans, i en molts altres animals, els glúcids són essencials des del punt de vista energètic i metabòlic. Molts òrgans i cèl·lules del nostre cos, com el cervell, les neurones i els glòbuls rojos, obtenen la seva energia principalment d’un glúcid com la glucosa.

A la matèria de Biologia, i dintre del tema de les Biomolècules, els alumnes del 1r de Batxillerat científic duen a terme una pràctica d’identificació de glúcids reductors utilitzant el mètode químic basat en la reducció del coure. Per determinar si el glúcid és o no reductor s’utilitzarà el Reactiu de Fehling i s’observarà si aquest pateix el característic viratge de color blau a color roig teula.

Presentació “Aplicacions per millorar el dia a dia” Optativa de Francés de 4t d’ESO

Les élèves de 4ème ESO de la matière de français, ont créé des applications pour améliorer notre quotidien. Si vous voulez en savoir plus, scannez le code QR! Les explications ont été élaborées par les élèves!

Els alumnes de 4t d’ESO han elaborat unes aplicacions per millorar el nostre dia a dia. Si voleu més informació sobre les aplicacions, podeu escanejar el codi QR i escoltar l’explicació feta pels alumnes.

Presentació “Villes personnalisées” Optativa de Francés de 3r d’ESO

Les élèves de 3ème ESO de la matière de français, ont créé des villes personnalisées à l’aide du bristol, du papier, etc. Après, les camarades de 3ème ESO ont voté qui a été la ville la plus équipée, impressionnante, etc. Voici des photos avec des gagants/es: premier, deuxième et troisième prix. Félicitations!

Els i les alumnes de 3r ESO de l’optativa de francès han elaborat unes maquetes de ciutats personalitzades. La resta de l’alumnat de 3r ESO ha votat quina era la més impressionant, equipada, etc. Aquí teniu les fotos dels guanyadors i les guanyadores: primer, segon i tercer premi. Felicitats!

Visita al Mercat d’Horta – Projecte Hort i Salut

Dins del Projecte Hort i Salut, els alumnes de 1r A van fer una visita al Mercat d’Horta per tal d’aconseguir matèria orgànica vegetal i així poder abastir el nostre vermicompostador. Amb una mica de perseverança i una bona dosi d’amabilitat i respecte, van aconseguir el seu objectiu: dos cabassos ben plens de restes vegetals.
Cal esmentar que el Joan, secretari del centre, amant del compostatge i l’hort urbà, ens cedirà una petita part del seu cultiu de cucs d’Eisenia foetida, cuc molt voraç, clau per a producció de compost de qualitat, compost amb el qual fertilitzarem el sòl del nostre Hort, per a garantir una bona producció, creixement de les plantes i posterior collita.

Itinerari guiat pel barri del Poblenou

El passat 14 d’octubre l’alumnat de 1r de Batxillerat d’Història del Món Contemporani va fer un itinerari guiat pel barri del Poblenou. A principis del segle XX, el barri, que formava part del municipi de Sant Martí de Provençals, tenia la reputació de ser “el teler d’Europa” perquè tenia una gran quantitat de fàbriques que funcionaven amb el gran invent del moment: la màquina de vapor. Durant la visita, els guies del Museu d’Història de Barcelona ens van acompanyar per diferents espais que parlen del patrimoni industrial de la zona: la farinera del Clot, el Vapor de la Llana, la Hispano Olivetti, l’antiga fàbrica de Josep Canela… edificis, tots ells, que segueixen l’estil manchesterià, propi de les indústries del nord d’Anglaterra. A més, també vam poder aprendre les diferències entre els habitatges dels obrers i els dels burgesos, així com el recorregut que seguia el Rec Comtal, que abastia d’aigua les indústries i que tant important és, també, pel barri d’Horta.

PRESENTACIÓ “DES OBJETS INSOLITES” Optativa de Francés de 4t d’ESO

Els alumnes de 4t d’ESO a l’optativa de francès van fer el projecte “DES OBJETS INSOLITES” on havien de crear objectes útils, originals per a ells i presentar-los a la classe. S’han elegit guanyadors de tres categories: El més útil, El més boig, El més original.

Les élèves de 4ème ESO, pendant le cours de français, ont réalisé le projet DES OBJETS INSOLITES où l’idée était d’inventer des objets utiles, originaux et les présenter aux camarades de classe. Voici les gagnants des trois catégories: Le plus utile, le plus fou et le plus original.

Els alumnes de 3r d’ESO i 1r de Batxillerat fan pràctiques d’observació de mostres al laboratori de Biologia.

Tots els organismes estan constituïts per una o més cèl·lules, per això es diu que la cèl·lula és la unitat estructural i funcional dels éssers vius. També per aquest motiu és tan important saber com són les cèl·lules i com funcionen. Si s’entén com funcionen les cèl·lules, s’entén com funcionen els éssers vius.

Tant els alumnes de 3r d’ESO com els de 1r de Batxillerat duen a terme, a la seva hora de laboratori, una pràctica d’observació de mostres biològiques de les quals destaquen, entre d’altres, la medul·la espinal i neurones, la llengua, el budell prim, l’esòfag, els ronyons i la sang de diferents mamífers i rèptils. Durant diverses sessions els alumnes han pogut treballar amb els microscopis òptics i han pogut observar amb detall i dibuixar diferents estructures cel·lulars i teixits.

PRIMER DE BATXILLERAT SE’N VA DE CAMINADA

L’alumnat del Josep Pla va caminar fins a Sant Cugat.
El passat divendres 1 d’octubre, tal i com mana la tradició, els alumnes de 1r de Batxillerat van fer una ruta per Collserola caminant durant 13 kms. Amb aquesta activitat a l’aire lliure l’alumnat dóna el tret de sortida a la nova etapa acadèmica que acaben de començar. De Mundet a Sant Cugat, passant per Sant Medir, els dos grups de batxillerat van tenir l’oportunitat de conèixer-se millor.

Graduació 2n Batxillerat Curs 2020-2021

Algú va dir que el temps i la distància són relatius i depenen de cadascun de nosaltres. Asseguda davant de l’ordinador, observo el vídeo de la vostra graduació i no puc oblidar-me de tots vosaltres a les aules de primer d’ESO. Arribàvem a l’institut per encetar una nova etapa de les nostres vides. Hem compartit moments d’alegria, satisfaccions, i hem conegut també la tristor i temps d’incerteses… No hi ha joia més preuada per a una professora que veure una promoció créixer i deixar-los anar. Segur que les vostres famílies, que han fet possible aquesta celebració tan emotiva, saben què vull dir. Malgrat que passi el temps, sempre trobareu al Pla la vostra llar. Us desitgem un llarg viatge de retorn a Ítaca! Molta sort a tots!

PLA D’ACTUACIÓ DEFINITIU CURS 2021-22

Adjuntem aquí el document definitiu del Pla d’organització per al Curs 2021-22 que estableix les bases per adaptar el funcionament d’aquest curs als condicionants actuals derivats de la pandèmia. Aquest document elaborat per la direcció del centre i aprovat pel claustre va ser aprovat definitivament en el Consell Escolar del 30 de setembre passat. Una versió provisional ja fou aprovada al juny per tots dos òrgans de representació. 

(Nota: Les novetats produïdes en el decurs de la pandèmia poden haver afectat a alguns apartats, especialment el relacionat amb la gestió dels casos i les quarantenes).

Pla d’organització per al curs 2021-22 versió 07-09-21

Taller de Circ de 1r d’ESO

En els últims dies abans de les vacances, els alumnes de l’institut van fer activitats i sortides diverses. Aquí tenim alumnes de primer d’ESO fent un taller de circ al pati de l’institut. Els nois i noies van fer un tast de malabars, trapezi, equilibrisme… Van afrontar reptes que a quasi tots els venien de nou i van descobrir que podien introduir-se en aquest art del circ que demana i dona tant, que ens admira a tots, que transforma l’esforç i la creació en pura màgia. Esperem que això no s’aturi aquí.

Els escriptoris de 1r d’ESO

Durant el tercer trimestre a Tecnologia, l’alumnat de 1r d’ESO va dissenyar l’escriptori ideal per a la seva habitació. En primer lloc, van mesurar les mides de l’habitació per a fer un plànol a escala. A continuació, van fer un esbós del seu escriptori ideal. Tenint en compte l’espai disponible a la seva habitació, van decidir quines mides tindria l’escriptori. També van escollir de quin material seria i els passos i les eines necessàries per a construir-lo. Per últim, van construir una maqueta escala amb material reciclat. Aquí podeu veure una mostra de les maquetes.

Escape Room virtual Troba la Vacuna!

Maria Alós, exalumna del Pla i actual estudiant de Biologia Humana a la UPF, en el marc del seu TFG, ha preparat una activitat de divulgació científica que consisteix en un Escape Room virtual situat a l’inici de la pandèmia  i en el qual es vol trobar una vacuna pel virus SARS-CoV-2, causant de la Covid-19.

Durant un temps limitat els alumnes de 1r de batxillerat científic-tecnològic hauran de passar per diferents sales on es mostren els diferents moments del procés de fabricació i distribució d’una vacuna. Es tracta de que els alumnes coneguin què és realment una vacuna, com funciona, quin tipus de vacunes existeixen i els problemes bio-ètics que se’n deriven de la seva fabricació i ús.

Premi Sambori

La Carla Polaino, de primer d’ESO, i la Marta Cervelló, de quart, han merescut premis de diferents categories del XV premi Sambori de narrativa escolar, atorgat per Òmnium Cultural. És un concurs en què poden participar escolars de totes les terres de llengua catalana, i hi participen cada any molts alumnes amb moltes narracions.

Aquest any el COVID no ha permès que a la ciutat de Barcelona es fes una única cerimònia de lliurament de premis, sinó que s’han hagut de fer actes a cada districte de la ciutat. Per això la Carla va recollir el seu premi a Nou  Barris, en persona, de mans de l’escriptor Víctor Garcia Tur, guanyador del premi Sant Jordi de novel·la d’aquest any. La Marta no hi va poder assistir, però li vam portar el premi l’endemà a l’institut mateix.

Escriure sempre és bona cosa, però si et reconeixen la feina encara ho és més! Felicitats, noies!