Els alumnes de 3r i 4t d’ESO van anar al Teatreneu.

Les élèves de 3ème et 4ème ESO sont allés ce lundi dernier au Treatreneu à Barcelone. Ils ont pu voir la pièce de théâtre Une amitié intouchable en français, basée sur le film Intouchables. Ils se sont bien amusés!

El passat dilluns, els alumnes de 3r i 4t d’ESO van anar al Teatreneu i van veure l’obra de teatre en francès “Une amitité intouchable“, inspirada en la pel·lícula “Intouchables“. Els alumnes la van gaudir molt!

L’INSTITUT JOSEP PLA FA UN GRAN RECAPTE D’ALIMENTS PER A LES FAMÍLIES DEL CARMEL

Campanya solidària en favor del Banc d’aliments del Carmel dins del Projecte “Implica’t”
Oyeabre tu menteayuda a la gente” … un rap per demanar la col·laboració solidària.

Arran d’una xerrada que ens van fer a l’institut uns representants de “Carmel Amunt” dins del projecte “Implica’t” amb metodologia d’ApSC (Aprenentatge i Servei Comunitari) a la matèria de Cultura i Valors ètics, els alumnes de tercer d’ESO ens vam adonar de la gran quantitat de famílies que tenen dificultats per arribar a final de mes. Després de mostrar-nos aquesta realitat, ens van proposar el repte de si volíem organitzar una recollida d’aliments per al Banc d’aliments del Carmel. Les tres classes de tercer de l’ESO durant un mes ens hem organitzat en petites comissions per repartir-nos tasques i responsabilitats per donar a conèixer la campanya a les famílies, a l’alumnat i professorat del centre i, finalment, a la gent del barri. Uns grups es van encarregar de fer cartells i de conscienciar a la comunitat educativa, uns altres de muntar activitats al centre, uns altres d’anar a diferents supermercats, etc. Val a dir que no tot ens ha sortit com ho havíem pensat en un principi ni tothom s’hi ha implicat de la mateixa manera, però al final es va dur a terme la campanya de recollida d’aliments durant l’última setmana de desembre. Estem molt contents perquè hem aconseguit el nostre objectiu i hem recollit una considerable quantitat d’aliments (uns 400 quilos de menjar: llet, arròs, llenties, cigrons, macarrons, conserves, llaunes…), els quals vam fer arribar al banc d’aliments del Carmel per a ajudar a algunes de les famílies del barri que més ho necessiten.

Gràcies a tothom per la vostra col·laboració!!! Una mica de cadascú fa molt.
Alumnat de 3r ESO. Cultura i Valors ètics

Joc dels animals a l’optativa de Francés de 1r d’Eso

Les élèves de 1ESO ont appris les noms des animaux en français, et quelle meilleure façon de les consolider qu’avec le jeu dobble des animaux. Ils se sont beaucoup amusés!

Els alumnes de 1r d’ESO estan aprenent els noms dels animals en francès, i quina millor manera de gaudir de l’aprenentatge que amb el joc dobble dels animals!

Els alumnes de 2n de Batxillerat van participar al taller “Mapes personals”

Abans de les vacances de Nadal els alumnes de 2n de batxillerat van participar en un taller “Mapes personals” per ajudar-los a conèixer-se millor a ells mateixos, prendre auto consciència dels seus punts forts i àrees de creixement, per prendre millors decisions de futur.
Agraïm a l’AMPA de l’institut que ho hagin fet possible.

Festa de Nadal

Ahir a l’Institut hem celebrat la festa de Nadal amb moltes activitats diferents. Hi havia torneigs de Vòlei, Bàsquet, Futbol i Ping-pong. Els alumnes de 1r i 2n de l’ESO han pogut participar també en un taller de circ. Hem compartit unes estones de joc a l’aire lliure i hem viscut bons moments. Ara a gaudir de les festes! Ens veiem a la tornada.

Bon Nadal i bona entrada d’any per a tothom!!!

Projecte “La LSC (Llenguatge de Signes Català) és saludable” de 1r ESO B en l’assignatura d’EDUCACIÓ FÍSICA

En la recta final d’aquest primer trimestre l’alumnat de 1r ESO B, en l’assignatura d’EDUCACIÓ FÍSICA, s’ha endinsat en un nou projecte que hem portat a terme amb els nostres veïns i veïnes del Centre d’Educació Especial específic d’alumnat sord Josep Pla sota el lema: “La LSC (Llenguatge de Signes Català) és saludable”
L’alumnat dels dos centres, en grups cooperatius, havia de dissenyar el nou espectacle “EMOTIONS&LSC“. Així, entre tots, han treballat per crear una posada en escena interpretant emocions en situacions de la seva vida. Uns tenen les paraules i la capacitat de sentir la música; els altres tenen la llengua de signes i la percepció del ritme… ens necessitem els uns als altres per poder crear un espectacle únic i diferent, on no parli la boca ni les mans de manera específica, sinó que ens expressem a través del COS.

Aquesta proposta educativa està orientada a aquests objectius principalment:
– Facilitar el contacte i la relació entre l’alumnat sord i oïdor en la interacció comunicativa.
– Promoure la inclusió social entre el llenguatge oral i la llengua de signes catalana.
– Expressar emocions a través del llenguatge corporal.

L’experiència entre tot l’alumnat ha sigut única i hem pogut compartir experiències i aprenentatges que mai oblidarem. Les nostres diferències són oportunitats i tenir la sort de poder aprendre de persones tan increïbles ens ha ajudat a créixer com a persones en tots els sentits.

Volem agrair al professorat i a la direcció del CEE Josep Pla la seva implicació en aquest projecte. Sense elles tot això no hagués sigut possible.
Mil gràcies de tot cor!!!”

Sortida al Museu de l’Estampació de Premià de Mar amb 4t d’ESO

Els quatre grups de 4t d’ESO han anat a visitar el Museu de l’Estampació de Premià de Mar. El passat divendres, 10 de desembre, van anar 4t B i 4t C, i el dilluns 13 de desembre, 4t A i 4t D. Aquesta sortida s’emmarca dins del tema de la Revolució Industrial que precisament estem treballant actualment a l’assignatura de Ciències Socials.

Un dels objectius principals de la sortida era conèixer el procés de producció d’indianes a les fàbriques tèxtils del Maresme durant el segle XIX, així com les diferents formes de tintar i estampar aquestes famoses teles de cotó, de les quals Catalunya va ser el major productor d’Europa. També vam conèixer algunes peces que el museu conserva d’una de les fàbriques més importants d’aquella època, La España Industrial (que estava ubicada a la zona on actualment hi ha el Parc Industrial de Sants): diferents màquines, inventaris, catàlegs de mostres d’estampats, formularis i colorants. I, lligat amb això últim, vam realitzar un taller titulat “L’ofici de tintorer i els colorants naturals” amb el qual també vam poder conèixer la gran rellevància que va tenir el desenvolupament de la indústria química en la fabricació de pigments i tints sintètics i artificials durant el segle XIX i que, a poc a poc, van substituir als naturals. Aquests nous pigments i tints, que s’utilitzaven per estampar les famoses indianes, però també com a pigments artístics, van suposar una gran revolució del color que va tenir el seu màxim exponent en l’estil artístic de l’Impressionisme.

Els alumnes del 1r de Batxillerat científic preparen la reacció química de saponificació.

La síntesi o fabricació del sabó és fruit d’un procés secular. És una de les reaccions químiques més antigues practicada per la humanitat que consistia en obtenir sabó fent bullir greix animal amb cendres de foc de llenya (riques en carbonat potàssic).

Avui en dia, i des de fa ja molts anys, aquesta reacció la coneixem amb moltíssim detall i amb el nom de reacció de saponificació.

A la matèria de Biologia, i dintre del tema de les Biomolècules, els alumnes del 1r de Batxillerat científic estudien els lípids i, a més a més, preparen la reacció química de saponificació utilitzant com a reactius l’oli d’oliva i l’hidròxid de sodi (Na OH) per acabar obtenint com a producte una sal sòdica d’àcids grassos: el sabó.

Prevenció de la violència de gènere des de la Biblioteca del Josep Pla.

La biblioteca del centre ha estat nodrida amb un ampli fons de material sobre la igualtat i contra la violència de gènere. Es poden trobar pel·lícules, novel·les, còmics i assaigs per a diferents nivells i interessos: assetjament, feminisme, LGTBI+, relacions sexuals i afectives, igualtat de gènere, el respecte envers els altres, noves masculinitats…
Podeu consultar aquests fons al programa ePergam i fer la vostra sol·licitud al servei de préstec de la biblioteca a través del mail: bibliotecapla@insjpla.cat… Llegeix més»

Visita de l’alumnat de 1r de Batxillerat a la Facultat de Matemàtiques de l’UB

L’alumnat de 1r de Batxillerat de la modalitat Científic-Tecnològic ha participat aquest dimecres 17 de novembre en la Xerrada-Taller organitzada per la facultat de matemàtiques de la Universitat de Barcelona titulada “Amuntegant pilotes”. A més de visitar l’edifici històric de la universitat, van assistir a una xerrada on van aprendre quina és la millor manera d’amuntegar pilotes per estalviar espai, per què la sorra de la vora de la mar s’asseca quan la trepitgem i com funcionen els codis de Hamming, que permeten codificar la informació que volem enviar de manera que un ordinador pugui detectar i corregir els errors de transmissió. Després van poder posar en pràctica el que havien après en un taller organitzat per alumnes de la facultat. Va ser un dia diferent que els va permetre descobrir l’abast de les matemàtiques i el seu paper en el món actual.

L’alumnat d’Economia de 4t d’ESO ha fet el taller (In)forma’t per decidir.

Aquesta setmana l’alumnat d’Economia de 4t d’ESO ha fet el taller (In)forma‘t per decidir.
Han après que abans de prendre decisions financeres han d’analitzar la informació. Aquesta ha de ser clara, completa, veraç, i ens l’han de donar per escrit. Tot i així si es sospita de l’empresa que ens ofereix el producte financer sempre s’ha d’acudir a la CNMV (Comissió nacional del mercat de valors), al Banc d’Espanya o a l’Agència catalana de consum.
També han analitzat exemples de publicitat financera per saber distingir aquells missatges que cal evitar.

Pràctica al laboratori dels alumnes de 1r de Batx a la matèria de Biologia.

Els glúcids són biomolècules que actuen com a font essencial d’energia a curt termini i també com a elements estructurals de les cèl·lules. Addicionalment, constitueixen el grup de biomolècules més abundant sobre la superfície terrestre.

En humans, i en molts altres animals, els glúcids són essencials des del punt de vista energètic i metabòlic. Molts òrgans i cèl·lules del nostre cos, com el cervell, les neurones i els glòbuls rojos, obtenen la seva energia principalment d’un glúcid com la glucosa.

A la matèria de Biologia, i dintre del tema de les Biomolècules, els alumnes del 1r de Batxillerat científic duen a terme una pràctica d’identificació de glúcids reductors utilitzant el mètode químic basat en la reducció del coure. Per determinar si el glúcid és o no reductor s’utilitzarà el Reactiu de Fehling i s’observarà si aquest pateix el característic viratge de color blau a color roig teula.

Presentació “Aplicacions per millorar el dia a dia” Optativa de Francés de 4t d’ESO

Les élèves de 4ème ESO de la matière de français, ont créé des applications pour améliorer notre quotidien. Si vous voulez en savoir plus, scannez le code QR! Les explications ont été élaborées par les élèves!

Els alumnes de 4t d’ESO han elaborat unes aplicacions per millorar el nostre dia a dia. Si voleu més informació sobre les aplicacions, podeu escanejar el codi QR i escoltar l’explicació feta pels alumnes.

Presentació “Villes personnalisées” Optativa de Francés de 3r d’ESO

Les élèves de 3ème ESO de la matière de français, ont créé des villes personnalisées à l’aide du bristol, du papier, etc. Après, les camarades de 3ème ESO ont voté qui a été la ville la plus équipée, impressionnante, etc. Voici des photos avec des gagants/es: premier, deuxième et troisième prix. Félicitations!

Els i les alumnes de 3r ESO de l’optativa de francès han elaborat unes maquetes de ciutats personalitzades. La resta de l’alumnat de 3r ESO ha votat quina era la més impressionant, equipada, etc. Aquí teniu les fotos dels guanyadors i les guanyadores: primer, segon i tercer premi. Felicitats!

Visita al Mercat d’Horta – Projecte Hort i Salut

Dins del Projecte Hort i Salut, els alumnes de 1r A van fer una visita al Mercat d’Horta per tal d’aconseguir matèria orgànica vegetal i així poder abastir el nostre vermicompostador. Amb una mica de perseverança i una bona dosi d’amabilitat i respecte, van aconseguir el seu objectiu: dos cabassos ben plens de restes vegetals.
Cal esmentar que el Joan, secretari del centre, amant del compostatge i l’hort urbà, ens cedirà una petita part del seu cultiu de cucs d’Eisenia foetida, cuc molt voraç, clau per a producció de compost de qualitat, compost amb el qual fertilitzarem el sòl del nostre Hort, per a garantir una bona producció, creixement de les plantes i posterior collita.

Itinerari guiat pel barri del Poblenou

El passat 14 d’octubre l’alumnat de 1r de Batxillerat d’Història del Món Contemporani va fer un itinerari guiat pel barri del Poblenou. A principis del segle XX, el barri, que formava part del municipi de Sant Martí de Provençals, tenia la reputació de ser “el teler d’Europa” perquè tenia una gran quantitat de fàbriques que funcionaven amb el gran invent del moment: la màquina de vapor. Durant la visita, els guies del Museu d’Història de Barcelona ens van acompanyar per diferents espais que parlen del patrimoni industrial de la zona: la farinera del Clot, el Vapor de la Llana, la Hispano Olivetti, l’antiga fàbrica de Josep Canela… edificis, tots ells, que segueixen l’estil manchesterià, propi de les indústries del nord d’Anglaterra. A més, també vam poder aprendre les diferències entre els habitatges dels obrers i els dels burgesos, així com el recorregut que seguia el Rec Comtal, que abastia d’aigua les indústries i que tant important és, també, pel barri d’Horta.

PRESENTACIÓ “DES OBJETS INSOLITES” Optativa de Francés de 4t d’ESO

Els alumnes de 4t d’ESO a l’optativa de francès van fer el projecte “DES OBJETS INSOLITES” on havien de crear objectes útils, originals per a ells i presentar-los a la classe. S’han elegit guanyadors de tres categories: El més útil, El més boig, El més original.

Les élèves de 4ème ESO, pendant le cours de français, ont réalisé le projet DES OBJETS INSOLITES où l’idée était d’inventer des objets utiles, originaux et les présenter aux camarades de classe. Voici les gagnants des trois catégories: Le plus utile, le plus fou et le plus original.

Els alumnes de 3r d’ESO i 1r de Batxillerat fan pràctiques d’observació de mostres al laboratori de Biologia.

Tots els organismes estan constituïts per una o més cèl·lules, per això es diu que la cèl·lula és la unitat estructural i funcional dels éssers vius. També per aquest motiu és tan important saber com són les cèl·lules i com funcionen. Si s’entén com funcionen les cèl·lules, s’entén com funcionen els éssers vius.

Tant els alumnes de 3r d’ESO com els de 1r de Batxillerat duen a terme, a la seva hora de laboratori, una pràctica d’observació de mostres biològiques de les quals destaquen, entre d’altres, la medul·la espinal i neurones, la llengua, el budell prim, l’esòfag, els ronyons i la sang de diferents mamífers i rèptils. Durant diverses sessions els alumnes han pogut treballar amb els microscopis òptics i han pogut observar amb detall i dibuixar diferents estructures cel·lulars i teixits.