Visitem el Museu Marítim

Els dies 20 i 21 de febrer els alumnes de 3r d’ESO hem visitat el Museu Marítim per conèixer millor el port comercial de Barcelona, una de les ciutats més importants del Mediterrani.

Hem fet una passejada en un veler del segle XIX. Ens ha fet un molt bon dia i, per sort, la mar estava ben quieta. Ha estat súper relaxant! A més, l’activitat que hem fet a l’aula del Museu ha estat interessant per entendre els diferents tipus de transport que s’utilitzen, tenint en compte els diferents productes que arriben al port. Esperem que puguem repetir l’any vinent!

Com les drogues afecten la percepció?

A 1r de Batxillerat oferim l’optativa de Psicologia. Durant aquest trimestre, hem treballat els estats de consciència i les drogues. Ens hem dividit en equips per especialitzar-nos en diferents tipus de drogues (com els ansiolítics, els opioides, l’alcohol o l’èxtasi, entre altres).

A partir d’una fotografia original de les vistes des del nostre pis, cada grup ha editat la imatge segons com la percepció visual es veu alterada sota el consum d’aquella droga. A més, hem creat un QR que us dirigeix a una cançó que l’alumnat de psicologia considera que està relacionat amb l’estat de consciència i l’estat d’ànim de cada tipus de droga.

Hem penjat els resultats en un mural del segon pis. Us convidem a visitar-lo!

Nous sommes allés au théâtre!

Les élèves de français de l’ESO sont allés au théâtre. On a vu la pièce “Emilia arrive à Paris” (adaptació de la série Netflix Emily in Paris). On s’est bien amusé et nos élèves ont eu un comportement excellent. Je crois qu’on va retourner l’année prochaine. À bientôt!!

L’alumnat de francès de l’ESO ha anat al teatre a veure una adaptació francesa de la sèrie Emily in Paris. S’ho han passat la mar de bé i han tingut un comportament excel·lent. Segur que tornem l’any vinent!

The Lion King by Ins Josep Pla

Des del Projecte Educatiu Broadway treballem de forma transversal la Llengua Anglesa, la Música i Visual i Plàstica. Aquest gener vam representar l’obra “The Lion King” davant les famílies i les nostres companyes i companys. Aquest projecte transversal ens ha permès reforçar l’anglès amb l’ajuda de la música a través del treball coral. Hem gaudit moltíssim de tot el procés i, sobretot, de l’actuació! Enhorabona!

L’institut es disfressa

Com cada any, el nostre centre celebra el CARNESTOLTES “por todo lo alto”. Cada classe tria una temàtica de disfressa, escull una cançó (o vàries) i preparen una coreografia conjuntament. Les comparses es representen a l’escenari del gimnàs, on té lloc la gran celebració.

L’alumnat de 4t d’ESO organitza un bar per poder recaptar diners pel seu viatge de fi de curs. L’alumnat de 2n de Batxillerat és l’encarregat de l’organització i la presentació de les diferents comparses. Finalment, es fa l’entrega de premis. Aquest any els premis eren per: millor disfressa, millor coreografia, millor participació i millor comparsa. Enhorabona als guanyadors!

Aquesta celebració no hauria estat possible sense la implicació de la Comissió de Festes, així com la de tot el professorat (que anava disfressat d’ABBA i també va presentar la seva coreografia) i l’alumnat que ha participat.

Moltes gràcies!

Si Locke fos director de cine…

A Història de la Filosofia de 2n de Batxillerat ens centrem en els pensadors i pensadores més rellevants de la història. Aquest cop, l’alumnat ha fet un treball audiovisual per representar les idees principals de la teoria contractualista de John Locke. D’aquesta manera, expliquen el pas de l’estat de naturalesa a l’estat de societat. L’alumnat ha gravat a diversos indrets, com al pati i la biblioteca del centre.

Podeu veure alguns resultats al Youtube del centre. Aquí en teniu una mostra:

 

Acroesport al gimnàs!

L’alumnat de 4t d’ESO a Educació Física aprèn a fer formes i piràmides humanes a través de l’acroesport. D’aquesta manera es treballa, a part de la força i l’equilibri, el treball en grup, la col·laboració i la cohesió. Aquest alumnat, que ja és de 1r de Batxillerat, organitza per parelles cada classe d’Educació Física i han fet un repàs d’allò que van aprendre en cursos passats. Per fer que les coses funcionin, cal fer pinya i anar tots a una!

Promocionem el musical “The Lion King”

Amb l’alumnat de 4t ESO de la matèria d’Expressió Artística hem creat els cartells que anuncien el musical “The Lion king” que l’alumnat de 2n ESO presenta aquesta setmana. S’ha treballat el contingut del musical amb l’obra de l’artista Keith Haring intentant així potenciar els missatges intrínsecs i simbòlics que aquest musical ofereix.

Esperem que en gaudiu i felicitem la Laia, la Melanys i la Nerea per aquests treballs tan rics i interessants que penjarem en els diferents espais de l’institut.

Un apropament a la psicologia

A 1r de Batxillerat oferim l’optativa de Psicologia. Des d’aquesta matèria treballem el sistema nerviós central, les teories de la percepció i els estats de consciència, entre d’altres. Però fins ara no havíem tingut l’oportunitat que una psicòloga professional ens vingués a explicar en què consisteix la seva feina. D’aquesta manera hem pogut desmitificar els clixés que té la societat sobre la figura del psicòleg i de les persones que hi acudeixen. Des d’aquí et volem donar les gràcies per tot el que ens has aportat. Gràcies, Vanessa!

 

Apliquem les mates al carrer!

Els alumnes de Matemàtiques Aplicades de 1r de Batxillerat han fet una petita sortida de treball de camp per tal de mesurar l’alçada d’alguns edificis de la Plaça Eivissa per procediments trigonomètrics. Per fer-ho, l’alumnat ha utilitzat diversos estris i ha fet càlculs de diferent complexitat per resoldre els diferents enigmes.

PORTES OBERTES ESO 2024

Convidem totes les famílies interessades a conèixer el nostre Projecte Educatiu a venir a la Jornada de Portes Obertes (ESO) que celebrarem a l’Institut el pròxim dissabte 24 de febrer a les 10 h. Us presentarem el nostre Projecte Educatiu i fareu un recorregut per les instal·lacions al llarg del qual us mostrarem diverses activitats que es realitzen al centre i els serveis que ofereix (AMPA, menjador, extraescolars i altres). Intentarem aclarir els vostres dubtes i facilitar-vos la presa d’aquesta decisió tan important amb la màxima informació.

Només en el cas que no pugueu venir dissabte, us oferim la possibilitat d’assistir a una Presentació del Projecte i una Visita a les instal·lacions el dijous 29 de febrer a les 18:30 h. No és una experiència tan completa com la Jornada de Portes Obertes, però podreu fer-vos una idea de la nostra oferta educativa.

Totes dues opcions seran presencials i per poder planificar-les adequadament us demanem que us hi inscrigueu mitjançant el següent FORMULARI en el qual ens podeu anticipar -si així ho desitgeu- aquelles qüestions o temes en els quals tingueu especial interès.

Us hi esperem!

Comunitat educativa de l’Institut Josep Pla

L’hora d’esbarjo en diferents espais

A l’hora del pati tenim diferents espais per descansar, xerrar, jugar o estudiar. Mensualment, l’alumnat de primer i segon cicle canvien de zona del pati per tal que tothom pugui gaudir de tots els espais i treure-li el màxim profit. A banda de la biblioteca, on es pot estudiar, fer tasques, llegir, jugar a jocs de taula o escacs, també tenim espais exteriors amb zones habilitades pel futbol, el bàsquet, el criquet, el voleibol o el ping-pong. A més, estem rodejats de naturalesa i bones vistes!

Internet + segura

A Espanya es produeixen una mitjana de 40.000 ciberatacs cada dia. Des de l’Institut Josep Pla ens preocupa la seguretat digital del professorat, l’alumnat i les famílies. Utilitzar les eines tecnològiques i digitals de forma segura és una de les competències digitals que volem que tothom assoleixi. En aquest enllaç, trobareu informació pertinent que us pot ser de gran ajuda. La ciberseguretat és una responsabilitat compartida.

Internet Segura (@internetambseny) / X

Dos-cents quilos d’aliments!

Un cop acabada la Campanya de recollida de menjar per al Banc d’aliments del Carmel, que va portar a terme l’alumnat de 3r d’ESO, l’última setmana de desembre dins del projecte d’Aprenentatge i Servei Comunitari, podem dir que vam recollir prop de dos-cents quilos d’aliments amb les aportacions de totes les persones que van voler col·laborar. Així doncs, des d’aquestes línies volem agrair molt sincerament les vostres aportacions. MOLTES GRÀCIES per la vostra solidaritat!

 

El circ ve al Josep Pla

Just abans de començar les vacances de Nadal, vam tenir un dia especial al centre. Els de 1r i 2n d’ESO vam fer un taller de circ, amb l’ajut dels professionals del circ de Nou Barris. Malabars, trapezi, monocicles, diàbolos, equilibri en corda, plats xinesos… Professors i alumnat vam tenir l’oportunitat de provar-ho tot, sempre amb l’ajuda dels experts.

A més, vam fer diferents tallers organitzats per l’alumnat de 4t d’ESO, com el Joc del Calamar, cinema, torneig de futbol i bàsquet. A més, hi havia bar i concurs de decoració de portes.

El resultat va ser un èxit total: diversió, provar els nostres propis límits i cohesió de grup.

Portes nadalenques

Una de les altres activitats que hem fet al centre per aquestes festes, ha estat fer un concurs de decoració amb motius nadalencs. Cada grup classe s’ha encarregat de fer un disseny original i artístic de la seva porta de l’aula. Aquest any, els guanyadors i guanyadores són l’alumnat de 1r ESO A. Enhorabona! Us fem una mostra d’algunes de les portes.

Molt bon Nadal!

Bon Nadal!

Aquest curs els alumnes del Josep Pla aprofitant la seva participació al concurs de postals de Nadal han volgut enviar els seus desitjos per l’any nou acompanyats de la seva recomanació literària personal.

La participació ha estat molt enriquidora perquè hem pogut comprovar que al Josep Pla hi ha molts alumnes engrescats pel gust per la lectura. Des de la comissió de Biblioteca volem felicitar a tots els alumnes per participar en aquest concurs i compartir amb la resta els seus gustos literaris.

A la tornada, us explicarem totes les activitats que hem fet per celebrar Nadal.

Bones festes!!!

What is Christmas like in Estonia?

L’alumnat de 4t d’ESO participa en un projecte amb l’escola Kadrina. Des de la matèria d’Anglès, ens hem trobat per Google Meet amb una escola d’Estònia per parlar, tot practicant l’anglès, sobre com se celebra Nadal en els diferents països.

Ja tenim les fotos d’Estònia, de l’altra banda de la pantalla. Quin fred!

Sortida de Geografia i Entorns sostenibles

El passat 22 de novembre els alumnes de 2n de Batxillerat de les matèries de Geografia i Entorns sostenibles van visitar la Depuradora de Montcada i la Casa de les aigües.

La visita i les explicacions que ens van fer allà van ser molt interessants. Ens van ajudar a mentalitzar-nos del mal que fem en el dia a dia amb els nostres residus i la importància que té reciclar.

Històricament, ens va fer entendre la importància de la Casa de les aigües per la ciutat de Barcelona, com es treballava i quines eren les condicions laborals dels treballadors.

Intentarem tornar en una altra ocasió!

Fem una gimcana matemàtica!

Els alumnes de 1r d’ESO vam visitar al Museu de les Matemàtiques (MMAC). L’exposició “Experiències matemàtiques” està situada a la segona planta del Palau Mercader dins el parc de Can Mercader de Cornellà de Llobregat. Les sales del Museu de Matemàtiques de Catalunya estan dedicades a diverses personalitats tant del món de la didàctica i la divulgació de les matemàtiques com de l’antiguitat clàssica.

Aquell dia també van realitzar una gimcana matemàtica al parc de Can Mercader. En petits grups els alumnes van anar buscant elements del parc i responent les preguntes plantejades sovint amb un rerefons matemàtic (recomptes, reconeixement de formes, interpretació de mapes i altres).

L’objectiu de la gimcana era potenciar el treball col·laboratiu intragrupal i intergrupal. A més, aprendre a orientar-se fent ús d’un mapa i de la rosa dels vents. Hem treballat la identificació de formes geomètriques en l’entorn, aproximació de mesures, orientació en l’espai, ús del llenguatge matemàtic de manera precisa, raonament matemàtic lògic i espacial, aplicació de fórmules, càlcul d’angles, resolució d’equacions, reptes de combinatòria i càlcul.

Recollida d’aliments

L’alumnat de 3r ESO, dins del projecte d’ApSC, volem encetar una Campanya de recollida de menjar per al Banc d’aliments del Carmel. El nostre objectiu és conscienciar tota la comunitat educativa que hi ha famílies al nostre voltant que no poden ni tan sols comprar el necessari per a menjar tots els dies i recaptar el màxim de productes per al Banc d’aliments. La Campanya es portarà a terme de l’11 al 19 de desembre i demanem la col·laboració de tota la comunitat educativa del Pla.

Moltes gràcies per la vostra solidaritat!

Endeutar-se amb seny!

Aquesta setmana a Economia bàsica de 4t d’ESO hem fet el taller: Endeutar-se amb seny!

Des de diferents situacions reals de dos estudiants hem vist com, segons la reflexió financera que facin, acabaran endeutats o no. A partir d’aquí hem treballat els aspectes dels deutes que hem de tenir en compte abans de prendre una decisió. Des d’aquesta plataforma donem les gràcies als dos voluntaris que ens han ofert aquest taller.

Grues de la pau i lluita contra el càncer

Aquests dies, amb l’alumnat de 3r ESO de Cultura i valors ètics, hem fet unes grues de la pau amb paper tot recordant la història de la noia japonesa Sadako, víctima de la bomba d’Hiroshima. Aquesta tradició és mil·lenària al Japó. Fent-les, hem volgut expressar el nostre refús a totes les guerres i hem col·laborat amb la Fundació MGC, la qual donarà, per cada grua, 1 € a la lluita contra el càncer.

Acompanyem la gent gran

L’alumnat voluntari ja fa unes setmanes que està acompanyant als avis i àvies de la Residència Masdeu. Tant l’alumnat com les persones grans estan molt contents amb aquesta experiència i esperen amb il·lusió aquests moments en els quals aprofiten per jugar, fer algun treball manual o simplement xerrar una estona. El voluntariat durarà fins al febrer. Des d’aquí volem donar les gràcies a les persones que hi estan participant. Endavant!