Bústia de repoblació del bosc

L’alumant del PFI d’auxiliars de vivers i jardins està duent a terme un projecte intercicle amb l’alumnat d’administratiu per oferir una acció innovadora que impacti positivament en el nostre entorn.

És una evidència que la fauna i flora dels boscos que ens envolten està canviant. I seria un error tenir la memòria de curta durada i enfocar-ho només al canvi climàtic i sequera existents. Fa molts anys que s’ha anat reduint la diversitat i això es deu a múltiples factors: ús d’insecticides als camps, reducció de nombre d’insectes pol·linitzadors, sequera, poca consciència ciutadana (excursionistes que en cada sortida es feien rams de flors salvatges, caça papallones…), etc.

Realment a la memòria de la gent existeix el record de com eren els camins dels boscos de l’àrea metropolitana, plens de plantes autòctones, flors de tota mena i diversos animals, i ara és totalment el contrari, un desert amb arbres.

Actualment, hi ha més voluntat ciutadana per revertir la tendència de l’empobriment dels boscos: noves normatives que prohibeixen l’ús de determinats insecticides, visualització de productes ecològics que no han utilitzat cap producte químic, nombroses iniciatives per afavorir als insectes (com els hotels d’abelles), etc. Però no s’està fent res en una acció igual d’important que les anteriors. Hi ha una pota que continua coixa, ja que cal revertir també la reducció de plantes i flors autòctones, que al final són l’aliment dels insectes que tant es volen mantenir per continuar tenint viu el bosc.

En concret aquest projecte s’ha centrat en treballar amb l’ODS 15.

L’alumnat d’auxiliars de vivers i jardins ha creat dos prototips per instal·lar als camins de muntanya perquè els excursionistes conscienciats, de forma voluntària i altruista, recullin les llavors de plantes autòctones (ficades a la bústia anteriorment per entitats socials i/o municipals) i les reparteixin durant el seu recorregut.

Per aquests primers prototips s’han comprat a una cooperativa més de 5.000 llavors de diferents espècies vegetals autòctones, com sàlvia romana, camelina, flor de la viuda, lli, estels, poniol, entre d’altres.

Aviat testejarem els prototips a un camí rural i estudiarem la possible extensió del projecte a altres indrets amb carències de diversitat vegetal.