TENIM LES LLAUNES!

Els dies previs a fer la compra de les llaunes vam estar a la classe mirant per la pàgina web de la botiga Clarel els preus de diferents productes i practicant possibles pressuposts. La Cristina va donar-nos un Chromebook i una calculadora a cada parella per tal que poguéssim fer els càlculs. Ens vam imaginar una compra hipotètica i la nostra sorpresa va arribar en fer la suma dels productes, quan volíem sumar diverses vegades el mateix preu molts de nosaltres ens fèiem un embolic amb les comes, d’altres ja no recordàvem quantes vegades portàvem sumant… En aquell moment l’Ian ens va explicar que ell ho feia d’una altra manera, ell multiplicava. “I què vol dir això de multiplicar?”, l’Ian no ens ho sabia explicar, altres companys manifestaven que a casa alguna cosa els havien explicat, altres que ells ja sabien “les taules”… Preguntem quin és el símbol de la multiplicació i assenyalen “X”, a més a més que es diu “per”. La Cristina ens proposa fer un petit canvi, en lloc de “per” li direm “vegada” i fem una prova amb un dels productes que volem comprar. Una de les llaunes costa 2,59 € i hipotèticament volem comprar-ne 4. A la pissarra escrivim 4 x 2,59, i verbalitzem 4 vegades el preu 2,59. La calculadora ens dona el resultat i veiem que així és més ràpid, no ens fem cap embolic i arribem al resultat. Però el més important és que hem descobert què vol dir multiplicar i perquè ens pot servir amb un exemple real.

El passat dimecres vam anar caminant i amb la calculadora a la mà fins a la botiga Clarel de Vilanova per comprar les llaunes pels gats de Mongats. Un cop a la botiga, la botiguera ens va indicar on podríem trobar els productes. En petits grups triem què comprar alhora que els altres calculen quant ens costen aquells paquets, fem ús del “vegades”! La Gisela, amb una altra calculadora, s’encarrega de fer la suma total per saber si no ens passem i els diners ens arribem, recordem que tenim 181 €! Finalment, després d’una estona i veient el carró ple, decidim veure quants diners portem. La Gisela ens avisa que portem diners suficients perquè la calculadora marca 115 €. Anem fins a la caixera i, mentre uns posen els productes a la cinta, uns altres preparen les bosses. La caixera ens demana 110 €, i el Badr, el Pol i la Hanane agafen els diners que creuen necessaris. Tornem a l’escola ben feliços amb la nostra compra!

Quan arribem a l’escola compartim impressions, ens ha sorprès que no hem coincidit amb la xifra total. Hi havia una oferta amb algunes llaunes, ens han aplicat una rebaixa, però nosaltres no ho hem vist… aquests percentatges els treballarem en una altra ocasió! Com encara ens queden uns 70 € més… tenim una idea! I si fem una compra online? Obrim la pàgina que ja coneixem i entre tots i totes anem decidint omplir la cistella (aquest cop virtual) fixant-nos molt bé en no passar de 70 €. Quan arribem a estar ben a prop, la Cristina segueix els passos per pagar. Compra feta! Al Clarel han estat molt ràpids i el divendres ja ens va arribar la comanda!

Hem avisat a la Manoli, presidenta de Mongats, i la setmana vinent vindran a l’escola a buscar tot el que hem aconseguit!