COM ENS POT AJUDAR EL SOL A ORIENTAR-NOS?

Ara que ja tenim el sostre estrellat a la classe i sabem com orientar-nos de nit… hem tornat a situar-nos dins la nostra xarxa d’idees i coneixements per seguir el projecte i hem decidit seguir investigant com ho podem fer per orientar-nos si no tenim brúixola però és de dia?

Així que ens ha sorgit el dubte de: el sol ens pot ajudar? com ho fa?

I tot parlant a la rotllana ha sortit la idea que el sol sempre es surt per un punt cardinal, aleshores lligada amb aquesta idea n’ha sortit una de nova i més concreta: el sol sempre surt per un punt cardinal i es pon per un altre punt cardinal, però no sabem quins són. Potser surt pel nord i es pon pel sud?

El Pau R. ho ha tingut molt clar, surt sempre per allà (i ha assenyalat un extrem de la classe) i com que hem fet un treball de brúixola i sabem com està orientada la nostra aula, hem dit que allò és l’oest i per tant el sol surt per l’oest i es pon per l’est. Però n’estem segurs d’aquesta afirmació? I si no és cert? Com podem fer per comprovar-ho?

I ha sigut aquest punt on hi hagut Tanits que han tingut molt clara la idea que podem mirar el sol tot el dia i així ho sabrem, però altres han dit que això era molt avorrit! Però no només això, mirar tot el dia al sol ens pot fer molt mal als ulls, no podem mirar el sol!

I aleshores la Martina ha tingut una idea: podem mirar al terra, l’ombra del sol!

Però el Lluc ha contestat i ha dit que el sol no té ombra, en tot cas és el que hi ha entre el sol i el terra que fa ombra, com les persones i els objectes, però que cal estar a l’aire lliure.

Uff! Quin mal de cap!

El que ens ha quedat clar és que ho hem de comprovar i tot fent memòria del curs passat, la Imane i la Martina han recordat que per poder comprovar una idea, hem de fer de científics i ens cal aplicar el mètode científic. Però recordem tots els passos?

Per recordar-los hem mirat un vídeo del canal súper 3 que ens ho recorda d’una manera molt visual.

A partir del vídeo hem extret i recordat informació molt important, com el fet d’haver de seguir uns passos molt clars i marcats i sobretot, seguint l’ordre que ens marca el mètode científic:

  1. OBSERVACIÓ O PREGUNTA, en el nostre cas: com ho fa el sol per ajudar-nos a orientar?
  2. HIPÒTESIS que és el perquè, pensar idees de les possibles respostes a la pregunta
  3. EXPERIMENTACIÓ on hem de comprovar les hipòtesis i sobretot: anar recollint dades!
  4. CONCLUSIONS per confirmar o no les hipòtesis que tenim i donar resposta a la pregunta.

Ha sigut recordar els passos i tenir ganes de començar a treballar per descobrir-ho. Així que en petits grups hem treballat entorn la pregunta i les hipòtesis, el proper dia haurem de seguir amb l’experimentació per poder treure’n les conclusions!