Procés participatiu – Patis educatius.

La candidatura presentada per la comunitat educativa ha passat els criteris tècnics i econòmics, dijous 7/06 al Fòrum Ciutadà de Priorització s’escolliran els projectes que finalment es votaran.

“A principi dels anys 90, un pedagog italià, pare de tres fills, va somiar amb una ciutat en la qual els nens poguessin sortir sols al carrer, anar a escola pel seu compte, comprar a botigues sense supervisió d’adults. Si la idea sona quimèrica avui, si bé cada cop una mica menys, en aquella època havia de semblar la proposta d’un il·luminat.” Els nens volen una escola que els escolti – Francesco Tonucci (El diari de l’educació).

Amb aquesta idea i arrel d’una diagnosis iniciada el curs 2013-2014 ens replantegem canvis al centre amb l’objectiu de millorar l’aprenentatge, la qualitat de les relacions i fomentar una cultura de tolerància i entesa. En la detecció de necessitats observem que cal repensar els espais i elements exteriors de l’escola i així contribuir en la millora dels aprenentatges i la convivència al centre.

L’objectiu inicial és que la l’escola cerqui formules per animar l’alumnat a fer seva l’escola i fomentar la participació de tota la comunitat, sobretot dels col·lectius amb menys tendència a la participació, així com de diferents perfils i col·lectius vinculats a la realitat del centre. En aquest sentit s’han planificat experiències que fomenten la participació, cooperació i voluntariat, la pràctica i aprenentatge de valors democràtics.

La primera intervenció va iniciar-se el curs 2014-2015, realitzant la dinamització dels patis per crear espais més educatius. Diferents espais autogestionats pels alumnes de CS (jocs tradicionals, sorral, bibliopati, jocs de taula). L’experiència és apoderadora per l’alumnat i neix de la serva pròpia iniciativa, en són els principals protagonistes actius i respon a les seves formes d’organitzar-se i relacionar-se.

El curs 2016-2017 s’inicia la redacció del projecte (novembre 2017), la difusió de la candidatura i campanya de comunicació i sensibilització, finalment es va realitzar l’enviament de la candidatura a la crida “Hack The School” de la Fundació Bofill, on finalment no va ser seleccionada.

També el 2017 s’inicià un conveni de col·laboració amb el projecte “Singulars”, en una primera intervenció en l’enjardinament .

El present curs 2017-2018 es crea la comissió d’espais exteriors i s’inicia el procés participatiu de tota la comunitat amb la consulta i complicitat del Consell d’escola (amb membres de tota la comunitat eductiva i de la vila).

El mes de març de 2018 s’executa la consulta a la comunitat educativa: famílies, mestres, AMPA, PAS, Monitores del menjador, Ajuntament (formulari-circular) i també a tot l’alumnat de l’escola. En total hi ha implicades al voltant de 500 persones que somien com seria el nostre pati ideal, obert al municipi, generant una major participació i compromís de tots els membres de la comunitat educativa i una cooperació global de tots els agents municipals.

Abans de realitzar el buidatge de la consulta (previst pel mes de maig-juny actual), presentem la nostra candidatura als pressupostos participatius municipals convocada per l’Ajuntament de Masquefa  i com diu el gran Francesco Tonuci “Un alcalde que escolta els infants fa gimnàstica democràtica”.

L’objecte d’aquesta candidatura serà disposar d’uns recursos econòmics per poder desplegar les inversions derivades del procés participatiu i que aquestes tinguin impacte tant per al centre com per al municipi, ja que les instal·lacions escolars estan obertes a l’ús de la ciutadania (gimnàstica dolça, arribada de la cavalcada de reis, curses i esdeveniments esportius, casal d’estiu i d’altres…).

“Els humans depenem, en tots els sentits, de l’ajuda dels altres. Únicament així podem desenvolupar-nos. Al mateix temps, també depenem d’ajudar als altres. Qui no és necessari, qui no pot ajudar als altres, acaba sol i atrofiat. L’ajuda, per tant, no només serveix als altres, també ens serveix a nosaltres mateixos” Bert Hellinger.

La sostenibilitat passarà per l’assessorament tècnic del projecte que permeti un desenvolupament autosostenible i la seva continuïtat quedi garantida. Preveiem mecanismes d’avaluació de la millora a nivell qualitatiu i s’establiran indicadors i sistemes d’avaluació que permetin realitzar una valoració del seu impacte.

“Els espais exteriors de l’escola són recursos educatius en potència. Entre d’altres
coses són llocs privilegiats de contacte entre el centre educatiu i el territori, el social i
el natural.” Penny Ritscher