L’aprenentatge de la llengua estrangera: anglès.

Llengua estrangera: anglès per cicles

Imatge dels guanyadors de l'Escola Font del Roure al concurs Fish&Chips de llengua anglesa TV3.

L’ensenyament-aprenentatge de la llengua estrangera s’inicia a P3 ja que hi ha estudis que apunten que els infants que tenen aquest contacte primerenc amb una llengua estrangera desenvolupen un conjunt d’aptituds i actituds clau en l’aprenentatge d’una llengua estrangera, tals com la comprensió auditiva, la pronunciació i l’apreciació de la llengua anglesa com a mitjà de comunicació. Les sessions són de curta durada i es porten a terme dins de l’aula ordinària amb la presència del tutor/a. Aquest últim, dona suport i ajuda a l’especialista d’anglès perquè no hagi de recórrer a la primera llengua en cap moment. A l’educació infantil la metodologia és dinàmica i lúdica, fomentant el treball oral de la llengua estrangera. El docent i els diferents suports (vídeos, cançons…) són el model de llengua per als alumnes. Tot i que és interessant que els infants comencin a formular senzills missatges amb la llengua estrangera, s’ha de tenir en compte el període de silenci que alguns alumnes necessiten. Per aquest motiu, el docent ha de ser flexible a l’hora de rebre resposta per part de l’alumnat, a través de gestos, moviments, imatges, objectes… Les rutines d’aula (saludar, parlar del temps o de com estem…) ajuden a fomentar l’ús actiu de la llengua per part de l’alumnat.
Els principals recursos que s’empren són les cançons, els jocs, els contes, les flashcards…En aquesta etapa, el més important és crear una bona actitud vers la llengua. A CI continuem amb l’oralitat, posant èmfasis a la llengua oral. No obstant això, també és interessant que els alumnes comencin a entrar en contacte amb la llengua estrangera escrita per fer-los adonar que no hi ha una relació directa entre fonema i grafema. Per aquest motiu, al llarg del segon curs de l’etapa de cicle inicial es va introduint de manera gradual la forma escrita del vocabulari treballat. A partir d’un tema preferiblement lligat amb el projecte del trimestre, es treballen i desenvolupen els diferents continguts. Les cançons i els jocs tenen un paper fonamental per fomentar la recepció d’un model de llengua adequat i la creació d’un espai de confiança per començar a utilitzar la llengua. Els jocs i diàlegs es poden fer primer en gran grup com a model i després donar autonomia als infants per jugar-hi en parelles o petit grup.
També tenim en compte els contes i les històries. Aquestes permeten als alumnes gaudir amb la llengua i descobrir nous mons al mateix temps que ajuden a generar uns contextos que faciliten l’extracció d’informació i l’aplicació dels coneixements propis sobre la llengua. A cicle mitjà s’acaba d’introduir la llengua escrita. Per aquest motiu és important fer un bon acompanyament dels alumnes en aquesta habilitat lingüística. Per fer-ho, es treballen unes estructures clares que prèviament han estat introduïdes i practicades de forma oral. Aquest és el pas previ per poder-les arribar a escriure i llegir. Tot i ser un procés complex degut a la poca relació entre so i grafia en la llengua anglesa, és important que a quart (darrer nivell del cicle) ja és diferenciï entre l’ortografia real i la natural. La temàtica parteix del projecte trimestral del cicle. A partir d’aquest es treballa un vocabulari i unes estructures que permeten l’elaboració d’un producte final per concloure el projecte: elaboració d’un pòster, una petita representació teatral, una exposició… Es continuen utilitzant cançons i històries per cercar més contextos on posar a la pràctica el coneixement i rebre nou input.


A cicle superior es continua posant èmfasi en el treball escrit de la llengua, començant a crear breus textos (no només oracions aïllades) amb una planificació prèvia i amb l’ajuda d’un model. Per incentivar l’ús escrit de la llengua d’una manera funcional i comunicativa, a sisè es realitzen intercanvis de cartes amb alumnat d’un altre país. Considerem que és important que els alumnes cada cop tinguin una millor competència comunicativa i
per això fomentem la creació de breus textos orals i la comprensió de textos orals més variats. Com a temàtica també partim del projecte que s’està treballant cada trimestre. A partir d’aquest es treballen unes estructures i un vocabulari concret, que es treballa de forma escrita i oral i permet crear un producte final.
Es fomenta el treball autònom, amb propostes fora de l’aula, ja siguin presentades al moodle o a la web de l’escola i a més a més, els alumnes tenen accés a la biblioteca de l’aula d’anglès. A la nostra escola, els materials didàctics són creats, adaptats i consensuats per els/les mestres de llengües estrangeres. Es procura que estiguin adaptats al nivell, interessos i necessitats de l’alumnat, i a la seqüenciació dels continguts especificats a la planificació anual. De la mateixa manera, es procura relacionar alguns dels centres d’interès de les programacions amb el projecte d’aula del grup. Els/les mestres disposen del material didàctic present a l’aula d’anglès, a la biblioteca escolar, als CRPs i altres institucions, així com dels múltiples recursos que es poden trobar a la xarxa. En el treball de la llengua estrangera les TAC són un mitjà per diversificar els models lingüístics
presents a l’aula, per accedir a material autèntic i per comunicar-nos amb la resta del món. L’aula de llengua estrangera és un espai d’immersió que ofereix possibilitats d’ús real i de contacte amb la llengua anglesa. La llengua estrangera a l’aula no només és l’objecte d’aprenentatge, sinó també el principal codi de comunicació. Es a dir, l’anglès en aquest espai és la llengua vehicular. El docent es dirigeix a l’alumnat en aquest idioma i fomenta que els infants activin aquells coneixements que tenen sobre la llengua per comunicar-se amb el docent i amb els companys. Per aquest motiu donem models, estratègies i estructures perquè emprin la llengua i els recursos no-verbals dels quals disposen.