Projecte lingüístic de centre

30 minuts de lectura diaris

La competència lectora és fonamental en el desenvolupament integral dels alumnes, ja que afecta directament la seva capacitat per comprendre, interpretar i comunicar-se eficaçment en diversos àmbits de la vida. Amb la finalitat de fomentar aquesta competència entre els alumnes de primària, el centre s’ha implementat una estratègia de 30 minuts de lectura. Aquesta estratègia es realitza diàriament, combinant 15 minuts al començament de la jornada escolar i 15 minuts després del pati.

La competència lectora no es limita únicament a la capacitat de descodificació de textos, sinó que implica la comprensió profunda del contingut, la reflexió crítica i la capacitat de relacionar la informació amb els coneixements previs i amb el món exterior. La teoria soci constructivista de Vygotsky sosté que l’aprenentatge es dona en un context social i interactiu, i que els estudiants desenvolupen millor les seves habilitats quan estan immersos en situacions significatives i amb suport dels seus companys i professors.

Aquesta estratègia es basa en l’ús del temps dedicat a la lectura en un context relaxat i càlid, aprofitant els moments clau del dia escolar. A continuació, s’especifica com es desplega:

09:00-09:15 Entrada a l’Escola (15 minuts):
Durant els primers 15 minuts del dia escolar, els alumnes fan lectura individual. Aquesta activitat s’organitza de la següent manera:
– Els alumnes porten un llibre de casa o trien un dels disponibles a la biblioteca d’aula o a la biblioteca de l’escola.
– Es promou la llibertat de tria de lectura, permetent als alumnes seleccionar els llibres que despertin el seu interès.
– La mestra dona suport individualitzat, facilitant la resolució de dubtes o promovent la reflexió sobre el que estan llegint.

11:30-11:45 Entrada Relaxada pati (15 minuts):
Després del pati, es reprendrà la lectura però en un ambient més relaxat, amb l’objectiu de continuar fomentant el plaer per llegir i la concentració en la lectura. Aquesta part de la jornada inclou diverses estratègies:
– Lectura en parelles o grups petits, per fomentar la discussió i l’intercanvi d’idees sobre el que s’ha llegit.
– Lectura en veu alta per part del mestre o dels mateixos alumnes que es preparen les lectures, per practicar la fluïdesa lectora i l’expressió oral.
– Activitats de comprensió lectora, amb preguntes de comprensió, resums orals o dramatitzacions dels passatges llegits.

A través d’aquesta estratègia, es fomenta no només les habilitats lectores dels alumnes, sinó també el seu gust per la lectura i la seva capacitat de col·laboració i diàleg amb els altres. La combinació de moments de lectura individual i en grup permet una aproximació holística a la competència lectora, integrant aspectes com la comprensió, l’expressió oral i la reflexió crítica.

La implementació de la estratègia “30 Minuts de Lectura” representa un pas important en la promoció de la competència lectora entre els estudiants de primària. A través d’aquesta iniciativa, el centre no només busca millorar les habilitats individuals dels alumnes sinó també promoure un ambient escolar enriquidor i estimulant, on la lectura es converteixi en una part integral de la seva experiència educativa.