Science – AICLE (Aprenentatge integrat de continguts i llengua estrangera) “Missió Alba”.

Un cop els alumnes han assolit un nivell de competència comunicativa bàsic en llengua estrangera són necessaris espais que possibilitin utilitzar la llengua amb un propòsit, és a dir, amb un ús més real i significatiu. Aquesta pràctica, afavoreix l’aprenentatge implícit i incidental de la llengua, ja que la llengua no esdevé l’objectiu principal d’aprenentatge sinó el mitjà per aprendre continguts. Aquesta metodologia no només suposa un increment de l’exposició amb la llengua, sinó que també augmenta la motivació i possibilita el desenvolupament d’habilitats de pensament superior. Tenint en compte totes les possibilitats que ofereix aquesta metodologia, al centre s’ha optat per realitzar una sessió setmanal de medi en llengua anglesa (science) que es realitza en grup desdoblat. La selecció dels continguts a treballar en aquesta matèria s’ha fet tenint en compte el seu caire manipulatiu i tangible per facilitar la seva assimilació en la llengua estrangera. Així doncs, a cinquè es treballa la matèria i a sisè les màquines simples.
Tenint en compte que el treball integrat de continguts i llengua estrangera implica un enfocament educatiu amb un objectiu doble, l’aprenentatge i l’ensenyament d’un contingut i una llengua, cal una programació acurada que especifiqui els continguts lingüístics i els suports que es donaran en cada moment per tal d’assegurar la comprensió dels continguts.

L’Escola Font del Roure, protagonista del projecte Missió Alba

Els alumnes de 5è B de l’Escola Font del Roure van guanyar el concurs del tercer laboratori de Missió Alba “Llum i visió”; un projecte impulsat pel sincrotró Alba, membre de la Xarxa de Parcs Científics i Tecnològics de Catalunya (XPCAT) ubicat a Cerdanyola del Vallès.

El projecte Missió Alba s’adreça als centres educatius i pretén donar a conèixer als alumnes el funcionament del sincrotró a través de la manipulació de diversos materials d’ús quotidià relacionats amb la llum. Així, a través de l’assignatura de “Science” els alumnes treballen els continguts científics relacionats amb la llum dividits en quatre laboratoris on descobreixen continguts com ara la reflexió i la refracció de la llum, les propietats dels materials, la captació dels raigs de llum…

Així, es treballen els continguts científics de manera manipulativa i integrant altres competències com ara l’artística (els alumnes creen materials com ara caixes d’observació), la matemàtica (els infants apliquen continguts com ara el diàmetre, el radi, en la construcció de materials per desenvolupar els experiments) i la lingüística (en llengua anglesa). Els alumnes, a més, desenvolupen les destreses orals i escrites en llengua anglesa a través d’un ús funcional de la llengua estrangera, ja que treballen el vocabulari i les estructures comunicatives per entendre i explicar els processos que experimenten.

Enguany hi ha 350 docents inscrits al projecte Missió Alba arreu del territori espanyol; i a l’Escola Font del Roure hi participen els alumnes de 5è i 6è de primària.