Els espais.

L’espai és el lloc físic que acull tot un entramat de relacions, trobades i aprenentatges que es desenvolupen cada dia. És on passen les converses, els somriures, la curiositat, les preguntes, els conflictes, les mirades, les emocions, les vivències… i passa de ser un espai físic a un lloc quan acull totes les accions que s’hi donen i les empremtes que hi deixem totes les persones que l’habitem.

L’escola en general ha d’esdevenir acollidora i segura per als nostres alumnes, i quina millor manera d’aconseguir-ho que creant un espai agradable, estèticament cuidat que convidi al benestar i a les relacions.

Una aula ha de ser dinàmica i flexible, ha de poder donar resposta a les necessitats de joc, de descoberta i autonomia,  així com potenciar la capacitat de comunicació i comprensió oral en tots i cada un dels seus espais. Ha de esdevenir un espai cuidat, net, ordenat, amb un equilibri de colors i d’element visuals dotats de sentit. Cal que afavoreixin la llibertat de moviment i la creació de petits agrupaments.  A l’escola volem aconseguir que els espais que compartim amb els nens i nenes tinguin personalitat pròpia i a la vegada siguin entorns on les propostes de treball esdevinguin atractives.

L’espai del passadís sovint és una ampliació de l’aula, per aquest motiu hi les taules de manipulació, un espai  que permet realitzar als infants una sèrie d’ accions lligades a uns processos que ajuden al desenvolupament intern de cada infant: omplir, buidar, escampar, recollir, separar… Manipulant i experimentant amb els diferents materials i objectes els infants aprenen a fer observacions que els ajuden a posar en pràctica diferents activitats intel·lectuals: classificar, relacionar, ordenar, analitzar, interpretar… Amb aquesta activitat cognitiva s’afavoreix el desenvolupament del seu pensament i, de mica en mica, avançar del simple coneixement físic dels objectes i materials cap a l’abstracció del pensament científic-creatiu.

A través d’aquests materials el nen/a pot augmentar i desenvolupar el seu nivell de concentració i d’imaginació fent-se preguntes com: “què és això?”, “què puc fer amb això?”, “que passaria si…”

L’espai exterior del pati ha de ser una ampliació de la zona de treball pensant propostes d’experimentació i manipulació que es poden realitzar a l’exterior. Hem de ser conscients que continua sent un espai important per l’aprenentatge.

A partir d’aquesta reflexió arribem a la conclusió que el pati ha de permetre als infants:

• Jugar
  • Manipular i experimentar
  • Exercitar la motricitat, mantenir l’equilibri, …
  • Joc simbòlic
  • Descoberta d’essers vius
  • Tenir cura d’elements naturals

Per tal d’assegurar-nos que el pati permeti tot això als infants, els nostre pati hauria de comptar amb diversos espais acompanyats dotats dels materials necessaris per portar-ho a terme.

• Espai de joc: sorral
  • Espai d’observació, manipulació i experimentació: sorra fina, escorça, pinyes, pedres, petxines, aigua
  • Espai motriu: elements d’equilibri, rampes, troncs , etc..
  • Espai de joc simbòlic, caseta, cuineta