Els projectes.

Treballar per projectes vol dir treballar a partir de reptes, de preguntes, esdeveniments, activitats, festes… entendre l’aprenentatge com quelcom global que té com a eix principal a l’infant i els seus interessos. La formulació de preguntes productives permet cercar maneres d’aprendre, tot investigant i donant l’oportunitat a cada infants de buscar les seves possibles respostes mitjançant diferents camins. Aquesta metodologia ens ha de permetre treballar de manera globalitzada les diferents àrees del currículum d’EI.
Cada repte o tema és únic així com els seu itinerari, que dependrà dels interessos del grup o de l’individu. Serà necessari posar la mirada en el procés i no en el resultat final, les connexions que estableixen entre els aprenentatges, les interrelacions que estableixen, el treball col·laboració, la investigació, la creació d’hipòtesis, la participació de les famílies, ajuden a l’infant a arribar allò veritablement essencial, la construcció del seu propi aprenentatge.
Som flexibles amb la programació del dia a dia i ens permet  aturar-nos i deixar fluir la vida a l’aula, sovint els infants amb les seves accions, vivències i paraules ens mostren interès i curiositat vers algun tema concret i hem de poder-li donar cabuda dins l’aula ja sigui compartint-lo en la conversa del dia o fent-hi front com un mini projecte.

LA NOSTRA DEFINICIÓ DE PROJECTES:
“Un projecte és llençar quelcom endavant, per tant, per nosaltres treballar per projectes és un camí que recorre tot el grup classe conjuntament i es van prenent decisions a mesura que van apareixent els reptes, interessos i inquietuds… desenvolupant aprenentatges i sabers de manera globalitzada i vivencial.”

Claustre de l’escola – Abril 2018.

DECÀLEG.
Organització:
1. Previ a l’inici del projecte s’estableix un mapa de possibilitats amb els objectius, continguts i criteris d’avaluació mínims que han d’apareixer al projecte.
2. Parteix d’una pregunta, repte o qüestió (en part escollida pels mestres i en part pels alumnes, acollint les seves preguntes i interessos).
3. A partir de la conversa inicial, s’evidencien els coneixements previs.
4. S’ofereix varietat en els tipus de propostes i activitats de manera globalitzada i interdisciplinaria.
5. S’utlitza una xarxa de coneixements per ajudar als infants a estructurar les idees i recordar el procés.
6. Per tal de desenvolupar el projecte es parteix de la investigació i diferents fonts d’informació posant enfasi en el treball cooperatiu (les sortides estan relacionades amb el tema del projecte).
7. S’elabora un diari on es documenta el procés.
8. L’avaluació parteix de l’observació del procés, la coavaluació i l’autoavaluació (rúbriques).
9. El projecte ha de tenir un objectiu final compartit, ja sigui un producte, una activitat, un text, un espectacle, un joc, una sortida… Seria important l’aplicació dels aprenentatges en altres
àmbits on poder fer transferència del bagatge adquirit de manera que aporti beneficis a la societat.
10. Fem partícips a les famílies.

Procés del grup de l’equip impulsor de centre de la Xarxa Cb 2017-2018.

Procés del grup de l’equip impulsor de centre de la Xarxa Cb 2018-2019.

“Segons la neurociència un dels principals

instints humans és la curiositat i l’exploració,

cal doncs des de l’escola aprofitar aquesta

curiositat i estimular-la i afavorir-la. “