Metodologia de centre.

“L’autèntica màgia no és fer volar
escombres, sinó aquella capaç de crear
cors lliures, raigs d’esperança i llum quan
hi ha núvols, aquella capaç de
transformar situacions difícils i posar en
contacte a les persones amb la seva
força, el seu destí i les seves
potencialitats.”
Mercè Traveset.

La Llei d’Educació de Catalunya (LEC), defineix el projecte educatiu com la màxima expressió de l’autonomia dels centres educatius, recull la identitat del centre, n’explicita els objectius, n’orienta l’activitat i hi dóna sentit amb la finalitat que els alumnes assoleixin les competències bàsiques i el màxim aprofitament educatiu. El projecte educatiu incorpora el caràcter propi del centre.

El Decret d’autonomia dels centres educatius, a l’art. 5, determina que el projecte educatiu ha de contenir com a mínim: els criteris d’organització pedagògica, els indicadors de progrés, la concreció i el desenvolupament del currículum, els criteris que defineixen l’estructura organitzativa i el projecte lingüístic.

Ens trobem davant del document més important de l’Escola Font del Roure on reflectim la manera com entenem l’educació mitjançant els 6 pilars que sustenten el nostre projecte educatiu: som, fem, sentim, pensem, convivim i somiem.

Els nostres alumnes senten que pertanyen a la comunitat, que són valorats, que poden participar de la vida quotidiana del centre, que destaquem les potencialitats de cadascú i que el seu sistema familiar està inclòs. D’aquesta manera, els infants estan preparats per aprendre, sigui quin sigui el seu ritme d’aprenentatge, les seves característiques i els seus trets personals. Senten que estan en un ambient de benestar i que tothom té un lloc a la nostra escola.” Teresa Alcántara

Es tracta doncs d’un document marc que inclou a tots els membres que formen part d’aquesta comunitat, i prou suggeridor com per a generar iniciatives que mica en mica enriqueixen la nostra tasca educadora i ens il·lusionen. És el resultat de la reflexió, investigació i pràctica pedagògica fonamentada amb la participació de tota la comunitat i amb la voluntat d’avançar en la tasca que la societat ens  encomana.

“Mai em cansaré de repetir-ho;

“El primer deure dels mestres

és estimar als seus alumnes”

Jaume Cela

Els referents principals del nostre PEC estan fonamentats en:

Els 4 pilars de l’educació (UNESCO) recollits a l’informe Jacques Delors (UNESCO)

– Aprendre a conèixer.

– Aprendre a fer.

– Aprendre a viure junts.

– Aprendre a ser.

Els 7 principis de l’aprenentatge (OCDE) (The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice, OCDE Publications, 2010).

  1. L’alumnat és el centre de l’aprenentatge
  2. L’aprenentatge és de naturalesa social
  3. Les emocions són part integral de l’aprenentatge
  4. L’aprenentatge ha de tenir en compte les diferències individuals
  5. L’esforç̧ de tot l’alumnat és clau per a l’aprenentatge
  6. L’avaluació continuada afavoreix l’aprenentatge
  7. Aprendre és construir connexions horitzontal

 ” Per educar un nen

cal la tribu

sencera”

Probervi africà

VISIÓ

PARTICIPACIÓ COOPERACIÓ INNOVACIÓ EQUITAT

 

EFICÀCIA INCLUSIÓ PARTICIPACIÓ EN L’ENTORN

 

RESPONSABILITAT

 

La raó de ser  del nostre centre educatiu es concreta en la nostra MISSIÓ:

EDUCAR En valors perquè arribin a ser persones responsables, íntegres, amb inquietuds, amb  esperit crític i democràtiques.

En valors com la tolerància, la solidaritat, l’equitat, la coeducació, el respecte, l’esforç i la inclusió fomentant la convivència i la cohesió social.

FORMAR En l’adquisició de coneixements i competències per aconseguir una base cultural de qualitat.

En una metodologia activa i participativa que acull projectes transformadors i creatius: una escola oberta al futur.

VISIÓ

La VISIÓ del nostre centre és la imatge compartida pels membres de la comunitat educativa  sobre com volem que esdevingui la nostra escola en un futur, a partir  dels quatre eixos del marc d’escola avançada (propòsit, pràctiques, avaluació i organització).

– Un centre que formi persones compromeses amb la societat: solidàries, dialogants, respectuoses amb el medi ambient, tolerants amb els altres, pacífiques, amb criteri propi i responsables.

– Una escola activa, transformadora, amb visió de futur que pretén la millora constant de la qualitat educativa dels alumnes mitjançant el desenvolupament de les habilitats de pensament, la raonabilitat, la presa de decisions i la pràctica reflexiva.

– Volem aconseguir millora constant en els resultats d’aprenentatge dels nostres alumnes a través de l’ús de la llengua catalana, l’ús habitual de les eines digitals, l’impuls de la llengua anglesa i la promoció de les habilitats socials i el treball cooperatiu per arribar a ser un referent de qualitat educativa, tot mantenint un clima motivador i de benestar.

Entenem que els principis ètics i de funcionament que guien la presa de decisions i el treball quotidià del nostre centre es resumeixen en aquests valors

VALORS:

VALORS Orientats a la persona Convivència entre els membres de la comunitat, fonamentada en la igualtat d’oportunitats, la justícia, la llibertat i el diàleg acceptant la diversitat i la crítica.

Assumpció de responsabilitats treballant en equip i compromís amb els acords.

Honestedat i eficàcia en el treball.

Orientats al centre Transparència i sinceritat.

Treball en equip, cooperació i participació constructiva.

Voluntat de superació mitjançant la transformació i la creació.

Tolerància i democràcia.

Respecte vers la cultura i les formes de pensar de totes les persones.

Orientats a l’entorn Participació, col·laboració i cooperació en tots els àmbits: pedagògics, socials i culturals.

Interès general en les famílies i l’entorn potenciant la cultura de la pau, diàleg i tolerància mitjançant la resolució de conflictes i la mediació.

“Al niño le gusta la naturaleza y le encerraron en el aula; al niño le gusta comprobar que su quehacer tiene sentido y le llevaron a realizar tareas sin objetivo; le gusta moverse y le ataron a la inmovilidad ; le gusta manejar objetos y le pusieron en contacto con el mundo de la ideas; le gusta usar las manos y solo le dejaron trabajar con su cerebro; le gusta hablar y le obligaron al silencio; quisiera razonar y le hicieron memorizar; quisiera buscar la ciencia y se la dieron masticada.”
Adolphe Ferrière

“La infància no és merament una fase preparatòria per al futur,

sinó una etapa de la vida amb uns valors i una cultura propis,

conformada igualment per infants i adults.”

Helena Buri i Areta Wasilewska- Gregorowicz