EURONET 50/50

La metodologia 50/50 incentiva l’estalvi energètic escoles i instituts a partir de l’aplicació de bones pràctiques en l’ús de l’energia:

• El 50% de l’estalvi econòmic obtingut gràcies a les mesures d’eficiència energètica adoptades per l’alumnat i el professorat es torna a l’escola a través d’un pagament financer.
  • El 50% de l’estalvi econòmic és un estalvi net per l’administració local que paga les factures energètiques.

Com a resultat, tothom hi guanya! L’escola ensenya als alumnes com estalviar energia a través del canvi de comportaments i obté recursos financers addicionals, l’administració local té menors costos energètics i la comunitat local un medi ambient més net.

Objectius del programa

El projectes d’estalvi energètic en e centres educatius 50/50 tenen l’objectiu d’incentivar l’estalvi energètic en escoles i instituts a partir de l’aplicació de bones pràctiques en l’ús i la gestió de l’energia. La metodologia que es fa servir és el 50/50, que consisteix en introduir incentius econòmics a l’estalvi energètic aconseguit. L’ajuntament (que és qui paga les factures) i l’equipament signen un compromís on el primer es compromet a retornar el 50% dels estalvis econòmics aconseguits i l’equipament es compromet a aplicar un conjunt de bones pràctiques i liderar el projecte.

A més de visulaitzar els estalvis aconseguits, el 50/50 té altres beneficis que li aporten valor afegit, ja que, al ser projectes que es desnvolupen en centres educatius, no podem oblidar la vessant didàctica ieducativa:

• El 50/50 faculta els alumnes a aprendre sobre energia i a adquirir intel•ligència energètica.
  • El 50/50 corresponsabilitza als equips energètics en la bona gestió i cura de les instal·lacions escolars
  • Una correcta gestió de la temperatura i la il•luminació a l’escola permet millorar el medi ambient i adequar aquests paràmetres a les necessitats de cada activitat i de cada espai de la escola o institut.
  • La producció energètica està en general vinculada a la generació d’emissions de CO2. Si estalviem energia podem contribuir a reduir l’efecte hivernacle i l’impacte sobre el clima.

Metodologia 50/50

La metodologia 50/50 és una metodologia de 9 passos enfocada a la consecució de l’estalvi econòmic i energètic en un edifici. Involucra activament als usuaris dels edificis en el procés de gestió de l’energia i els ensenya comportaments respectuosos amb el medi ambient a través d’accions pràctiques.

El compromís municipal

El 50/50 es basa en un compromís de col·laboració entre l’ajuntament i els centres educatius per tal de millorar la gestió energètica de les escoles i per tal d’educar per la sostenibilitat.

A més, abans de començar el projecte 50/50 és necessari que escola i ajuntament pensin com es farà el retotn dels estalvis aconseguits alhora que queden identificades les persones de refèrencia i la metodologia de treball, i que en deixin constància mitjançant la signatura d’un compromís de col·laboració.